Sparkar vid in och utsläpp

fille84

Trådstartare
Jag har en häst utlånad på foder som rids 5-6 dagar i veckan. Äter inget kraft och har tillgång till stor hage méd kompisar. Är kollad i kroppen och är otroligt snäll i alla lägen förutom vid in och utsläpp. Då sparkar han den som leder honom och springer iväg. Det kan hända var tredje, fjärde månad. jag fattar ingen ting. Någon med erfarenhet? Varit med om detta innan? Vad gör man? Alla säger slakt men det känns fel då han är en snäll häst annars. Hjälp råd mottages gärna!
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Bett/stigbett/långt rep och hjälm ev. spö för att mota bort hästen om den vill sparka. Och att se till att INTE tappa hästen när den vill komma lös ;) den har förmodligen lärt sig att om man sparkar den som leder så kommer man lös - smart tänker hästen :)
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Jag har en häst utlånad på foder som rids 5-6 dagar i veckan. Äter inget kraft och har tillgång till stor hage méd kompisar. Är kollad i kroppen och är otroligt snäll i alla lägen förutom vid in och utsläpp. Då sparkar han den som leder honom och springer iväg. Det kan hända var tredje, fjärde månad. jag fattar ingen ting. Någon med erfarenhet? Varit med om detta innan? Vad gör man? Alla säger slakt men det känns fel då han är en snäll häst annars. Hjälp råd mottages gärna!

Hur sparkar den? Med frambenen? Bakbenen? Måttar den efter den som släpper ut hästarna? Vad har dom för rutiner vid utsläppet?
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Kan det vara så att den är upphetsad över att få mat om ni fodrar på morgonen ute i hagen och på em inne stallet och den vet att den får mat så fort den kommer ut/in?

I så fall kan en idé vara att ge den nån tuss hö både ute och inne direkt så den kan bli lite lugnare om det är att den är hungrig.

Den bör även kanske ledas först och inte lämnas ensam, sånt kan stressa hästar.

Eller så är det bara en dum olat och behöver "läxas upp". Det är omöjligt att säga utan att ha sett hästen.
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Vad gör ni för fel för att hästen ska sparkas?
Allt ifrån att den som leder gör fel till i vilken ordning hästarna tas in eller vad för väder det är kan vara bidragande faktorer.

Och vad som är rätt/fel är induviduelt, och upp till människan att luska ut :p.

En häst gör inget utan orsak
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Han sparkar tydligen med bakbenen och drar ifrån dem. De får mat inne och han kommer inte ut sist utan bland de första. Det är bara vid dessa tillfällen och annars är han hur lugn som helst i hantering och ridning. Det är olika människor som släpper ut honom och olika han sparkar. Fy blir galen på detta.
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Då måste ägaren se till att leda hästen själv eller flytta till ett stall med utbildad personal som är medvetna om problemet. Sedan undrar jag i mitt stilla sinne hur hästen kommer åt att sparka med bakbenen när människan som leder befinner sig strax före bogen eller kanske helt framför hästen?
Den här hästen bör antagligen tränas till att gå bakom människan och de som leder honom bör ha honom tränsad, stigbett eller kedja samt ett spö med. Rent för deras egen säkerhet.
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Jag undrar också vad som felar om man lyckas bli sparkad av bakbenen när man leder den??

Och till sist: En sån häst ska inte ledas eller hanteras av olika människor utan en eller kanske två olika, ett fåtal altså som har samma rutiner säkerhetsmässigt och vet vad dem sysslar med samt har erfarenhet av hästar som sliter sig, hur dessa ska hanteras.

Sen bör givetvis problemet få en utredning och att man tar tag i att träna bort det. Det kan knappast enbart vara hästen som har problem här..
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Det är mycket dumt att låta många olika hantera en sån häst. Den behöver struktur och kunnigt folk.
Jag bara antar att det inte är en massa olika proffs inom hantering. ;)
Det brukar vara ett par olika amatörer oftast. :)

Hästar som lärt sig att det där funkar vet att det gör det. Den gör inte det för att vara dum eller elak. Det har helt enkelt bara lönat sig för hästen.

Det finns tekniker att stoppa en sån häst innan den hinner slita sig. Men då måste man vara snabb, veta vad man gör och dra till i rätt ögonblick i rätt vinkel. Då får man hästen ngt ur balans och kan möjligen lyckas hålla den.
Man bör också lära såna hästar att alltid flytta bakdelen bort från människan.
Börjar den dra kombinerar man båda de här grejerna med att dra till i rätt riktning och flytta ut bakdelen på den. Då kan man få hejd på den.

Men lyckas hästen kicka är man för långt bak. Man har redan tappat så mycket att man som människa inte har en chans att bromsa den.

Jag tror inte på stigbett. Hellre en riktigt bra kapson(Marjoman har bra) eller repgrimma. Metall i truten om man tappar dem är inte kul.. Det kan bli rejäla skador. Spec med ngot så skarpt som stigbett.
Och ta ett långt ledrep. Så ni får lite spelrum.

Oavsett skulle jag om jag var ni kontakta en bra problemlösare på en gång. Det behöver inte kosta mycket. Men ni får lära er bra tekniker och kan förhindra skada.
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Det är ju inte direkt ovanligt att hästar sparkar av glädje då man släpper ut dom. Sparkar den verkligen åt människorna?
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Det är heller inte ovanligt att de sparkar av ren reflex om man hamnar i det läget då de är så i energi som de är bla om de drar tex.
Det är alltså inget elakt, utan en reflex man får träna bort/lära dem av med.
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Jag har vid ett tillfälle blivit sparkad av min åring när jag kom in i hagen och skulle vända honom innan han släpptes och det var med ett bakben , han var på väg och vända huvudet mot mig och jag hade staketet i ryggen. tyckte han bara tuchade till mig men armen var bruten.
Andra hästen som var i hagen var en 28 årig häst som busade till när kompisen kom.
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Jag skulle rekommendera att du börjar jobba mycket ground work med hästen! En häst som sparkar efter dig och dundrar förbi dig i 180 knyck visar absolut ingen respekt. När ni satt grunderna i markhanteringen kommer ALLT arbete mellan dig och hästen gå så mycket lättare, även ridningen.

Länkar här ett par videos to get you started (:
Lycka till!

http://www.youtube.com/watch?v=Eezd-2uq4OM

http://www.youtube.com/watch?v=f1kl2iIpWqg
 
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

tycker som flera andra det låter konstigt hur folk befinner sig i sparkläge av bakbenen regelbundet, det ska man öht inte behöva hamna i....
tycker det finns vissa luckor du flaggar i din skrift ang. detaljer som du kanske inte fått information om fullt ut? vänder de hästarna i grinden tex innan de knäpper loss?

tycker som flera redan skrivit det låter som det är många som hanterar hästarna, och kanske flera som inte riktigt är vana alternativt blir rädda redan från början. då har hästen kanske lärt sig att beteendet att försöka dra lönar sig och sen har folk blivit kickade åt pga att det brister i övriga sammanhangen?


vad är det för häst du har? en 170 storhäst eller en ponny? skulle vara intressant i sammanhanget att veta... liksom ur exakt problemet är och när det uppstår och i vilka hanteringssätt?

om vissa hästar är taggade rent personlighetsmässigt att komma ut på morgonen eller in på em gör det i vissa fall otrolig skillnad mellan att de kommer ut/in allra först, och ut/in "ngnstans bland de första". är det en så känslig häst att såna marginaler gör skillnad så lär det även väga tungt att rutinen i fråga om ordning ut och in hålls fullt ut och blir samma i stort sett varje gång vid ut/insläpp.
Fast i mina öron utifrån att läsa det du skrivit låter det som de som leder hästarna inte leder dem som sig bör, och samtidigt blir rädda?
 
Senast ändrad:
Sv: Sparkar vid in och utsläpp

Hästen har troligtvis ingen respekt för den som leder.

Testa ta på hästen kedja under nosen (inte över så risk att nosbenet går av), led hästen med ett låångt grimskaft ev longerlina och ha sedan en dressyr pisk i handen. Så bort hästen försöker komma förbi ruskar du till i grimskaftet. Hjälper inte det kan du ta spöt och slå det i backen. Hjälper inte det kan du peta till hästen på bogen med spöt för att visa att du faktiskt går där.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 225
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp