Sv: Sparkar vid in och utsläpp
Det är mycket dumt att låta många olika hantera en sån häst. Den behöver struktur och kunnigt folk.
Jag bara antar att det inte är en massa olika proffs inom hantering.
Det brukar vara ett par olika amatörer oftast.
Hästar som lärt sig att det där funkar vet att det gör det. Den gör inte det för att vara dum eller elak. Det har helt enkelt bara lönat sig för hästen.
Det finns tekniker att stoppa en sån häst innan den hinner slita sig. Men då måste man vara snabb, veta vad man gör och dra till i rätt ögonblick i rätt vinkel. Då får man hästen ngt ur balans och kan möjligen lyckas hålla den.
Man bör också lära såna hästar att alltid flytta bakdelen bort från människan.
Börjar den dra kombinerar man båda de här grejerna med att dra till i rätt riktning och flytta ut bakdelen på den. Då kan man få hejd på den.
Men lyckas hästen kicka är man för långt bak. Man har redan tappat så mycket att man som människa inte har en chans att bromsa den.
Jag tror inte på stigbett. Hellre en riktigt bra kapson(Marjoman har bra) eller repgrimma. Metall i truten om man tappar dem är inte kul.. Det kan bli rejäla skador. Spec med ngot så skarpt som stigbett.
Och ta ett långt ledrep. Så ni får lite spelrum.
Oavsett skulle jag om jag var ni kontakta en bra problemlösare på en gång. Det behöver inte kosta mycket. Men ni får lära er bra tekniker och kan förhindra skada.