Sparkar med bakbenen.

Joe2014

Trådstartare
Jag har en ettårig hingst som har börjat sparka i riktning mot mig när jag tar han på insidan av bakbenet. För övrigt är han hur trevlig som hällst. På sensommaren kunde jag med lätthet plocka bort fästingar som satt på insidan av låren. Men nu har han kickat åt mig 2 gånger på kort tid.

Han är hingst, och förmodligen har han lite hormonsnurr, många ston bruNstar fortfarnden IOM den milda hösten.

Det är, som vanligt ,träning som gäller. Jag föredrar att stå väldigt nära bakbenen i liknande lägen, för att sparkkraften blir mkt mindre ju kortare avstånd.
Vill man inte det kan ett tips vara att börja klia honom över kroppen med en sopborsta(långt skaft), under magen, in mellan benen osv.

De där sparktendenserna brukar gå ganska fort över tack o lov.

Han är hingst, och förmodligen har han lite hormonsnurr, många ston bruNstar fortfarnden IOM den milda hösten.

Det är, som vanligt ,träning som gäller. Jag föredrar att stå väldigt nära bakbenen i liknande lägen, för att sparkkraften blir mkt mindre ju kortare avstånd.
Vill man inte det kan ett tips vara att börja klia honom över kroppen med en sopborsta(långt skaft), under magen, in mellan benen osv.

De där sparktendenserna brukar gå ganska fort över tack o lov.

[QUOTfBlandrastik, post: 16680316, member: 16356"]Håller med om hormonsnurret. Jag skulle klicka in den och öva vidare, klicker är kalas just vid sån här träning.[/QUOTE]
Tack flr

Håll dig väldigt basic, så kan det inte gå fel. Köp en klicker
1. Klicka in. Ge äppelbit (eller vad den gillar) i småbitar, ge-klicka-ge-klicka-ge-klicka. MÅNGA gånger. Upprepa typ tre gånger.
2. Kvalitétskontroll, ställ dig stett bakom hästen- klicka. Vänder sig häste mot dig=inklickad.

I början ska du klicka ofta, as-ofta, spara aldrig på klicket i början, hästen ska lära sig att leta efter ljudet. Typ lägg handen liiiite för nära ett bakben, klicka snabbt innan hästen hinner reagera. Varje klick innebär en godbit, varenda ett.
Sen är det bara att bearbeta sig närmare och närmare det ställe som hästen inte vill att du ska vara på.
Kolla gärna in Tuben, finns massor av filmer.

Jag är en taskig föluppfostrare, även om din är lite äldre, jag markerar stenhårt mot sparkar. Spelar ingen roll om det är jag som förorsakar att hästen vill sparkas, det ska inte finnas på kartan som ett alternativ helt enkelt.

Jag tycker det är skitviktigt att lära föl/unghästar detta innan de växer till sig och man inte har övertaget fysiskt längre. En spark kan döda en människa och då spelar det ingen roll om Brunte "bara är kittlig".

När min unghäst var hingst så höll han också på att sparka ett tag innan han förstod det där med att lyfta på hovarna bak.
Jag lyfte bakbenen med hjälp av ett grimskaft, efter några gånger så kunde jag lyfta med grimskaftet och sedan ta tag i benet.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur