Sparkar i dörren

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anima
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 753
A

Anima

Hej! Tänkte höra om någon där ute har lite tips till mig.

Vår häst har en olat som vi kämpar med att få bukt på. Han slår i sin boxdörr med frambenen.

Att få honom att sluta vore ju det bästa men vi har försökt länge nu. Ger han aldrig mat när han bankar. mend et går inte att vara konsekvent där eftersom stallpersonalen fodrar honom så fort han bankar vad vi än säger eftersom de irriterar sig på honom.

Han bor på en ridskola så det rör sig mycket folk kvällstid och hästarna utfodras inte alltid samtidigt på kvällarna pga lektioner, men så fort någon får mat börjar bankandet, eller om han se stallpersonalen som brukar fodra, eller hör henne prata.

Har satt upp gummimatta i boxen för att minska ljudet och att det inte ska vara så hårt mot hans ben.
Han är ute 5-6 timmar om dagen och rids nästintill dagligen men han är en sådan som kräver mycket stiumlans annars blir han uttråkad. Men hur kan jag fixa underhållning/stimulans/sysselsättning till honom i boxen?
Att vara ute fler timmar går tyvärr inte eftersom hagarna är uppbokade inte heller tänker jag byta stall.

Så gott folk! Jag hoppas verkligen nån kan hjälpa mig med lite tips!

Sv: Sparkar i dörren

Hej! Min häst är lite likadan. Han sparkar när det är matdax och när han har tråkigt och vill ha uppmärksamhet. Vi har gjort så att han får vara ute lite längre än dem andra de dagar det finns möjlighet. I vårat stall får dem bara kraftfoder inne på morgonen och hö ute men min häst får en hötuss innan man börjar fodra och det har gjort att han är mycket lugnare med sparkandet vid utfodring. Vid insläpp ligger alltid hans mat färdig i boxen så då behöver han inte bråka.
Om du inte kan eller vill ha fritillgång på hö så ge några kilo halm så har han/hon alltid något att plocka med. Du kan hänga upp höt i hönät/påse så tar det längre tid att äta upp. Om du blöter höt så tar det också lite längre tid att äta upp. Min häst har en basketboll och en upphängd PET-flaska (som jag har skurit håll i och lägger moröttsbitar i) i boxen.
Lite tips, hoppas att något kan hjälpa!

Det är troligen så att din häst inte trivs. Hur mycket hö får den? Halm? Tycker den om sina boxgrannar?

Du kanske skulle fundera över att flytta till ett stall som medger mer utevistelse för hästen, kanske tillochmed lösdrift.

Det är av yttersta vikt att hästen INTE får mat så fort den kanackar i boxdörren.

Säg till personalen att antingen får de hojta _kom in, elelr sätta på sig hörselskydd..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 318
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 964
Senast: linnsan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden