Sparkar bakut

A

_anna_

Jag rider en häst som inte är riden så mycket och nu har han den senaste tiden börjat sparka bakut väldigt mycket främst när man fattar galoppen men även mitt i + ibland när man travar.
Jag tror inte att det är på grund ut av sadeln, utan jag har mer fått känslan av att han är pigg och vill testa gränserna.
Jag har prövat att lägga till shänkeln när han håller på men han är ganska känslig och håller bara på ännu mera.
Är det någon som har något tips på hur jag ska få honom att sluta med detta?
 
Sv: Sparkar bakut

japp det finns ett sätt, men då blir jag väl polisanmäld om jag säger det :devil:

unghästtrots.
 
Sv: Sparkar bakut

Först och främst kolla så att han inte har ont. Har han inte det skulle jag :
Underhålla hela tiden, låt honom inte få "fritid" utan jobba hela tiden, bommar, volter. Börjar han sparka bakut sitt bakåt och ignorera, försök få honom framåt istället och fokusera på det ni höll på med. Hästar som håller på sådär har oftast överskottsenergi eller helt enkelt tråkigt. De vill att det ska hända något. Ett annat alternativ kan ju vara att du longerar av honom lite innan du rider om du tycker det känns läskit, så blir han kanske något lugnare. :)
lycka till, och ge dig inte ! :D
 
Sv: Sparkar bakut

Min häst gör också gärna så då det är ngt som inte passar honom (han är dock ingen unghäst så det kan man inte skylla på). Han har kommit undan med det under en längre tid innan jag köpte honom så det är ett väl invant beteende. Först i början då jag hade honom så var det så pass besvärligt att jag nästan övervägde att sälja honom igen (han skjuter upp ryggen, det är branog omöjligt att sitta kvar), men jag fick hjälp av min tränare och numer funkar det riktigt bra, det blir mer och mer sällan han tar till att bocka.

Första råden jag fick var att rycka upp huvudet på honom och driva, driva, driva. På de allra flesta hästarna funkar det nog alldeles utmärkt, men INTE på min, resultatet blev ännu mer bockar och till slut låg jag i backen och tuggade grus under tiden min häst malligt trampade runt mig. Ny plan behövdes alltså..

Då föreslog min tränare att jag skulle ta in honom på en liten volt direkt när han får iväg första bocken och ställa honom rätt rejält i nacken, nästan låta honom trampa runt sin egen bak. Tanken var att inte låta honom komma undan arbete men ändå skapa lite trygghet för mig. På en liten volt kan han inte skjuta upp ryggen och få med sig bakdelen upp i luften och samtidigt så blir det extra jobbigt för honom. Han vinner alltså ingenting på sin olat. Försöker han ändå tramsa med mig så gör svarar jag bara med att göra det än besvärligare för honom; jag snurrar honom.

Detta har funkat helt otroligt bra på min häst. Det är väldigt sällan han krånglar nu, och skulle han göra det så behöver jag oftast bara "påminna" honom om att det blir konsekvenser av hans handlande (jag ställer honom i nacken och hojtar till) så ger han sig. Men det är absolut "nolltolerans" som gäller, varken mer eller mindre. Inget "glädjebockande" och inget "bråkbockande". Konsekvens, konsekvens, konsekvens och åter konsekvens är nyckelordet :)

Jag förutsätter givetvis att man först uteslutit att ev smärta orsakar beteendet :)
 
Sv: Sparkar bakut

Hej Anna,
Brukar inte skriva så mycket här på buke men nu är det så att jag haft EXAKT samma problem med min häst. Jag har varit fast i paddocken hela vintern då ingen velat köra mig och hästen till ridhuset. Så våran ridning har varit begränsad. När jag sedan skulle komma igång på riktigt började hon bocka i galoppfattningarna som sedan eskalerade så dem blev värre och värre, högre och högre.

Varför det började vet jag inte, men troligen försöker hon testa mig. Hade precis innan detta började fått en smäll eller något under hoven så när det tryckte fick hon ont. Vi åtgärade det med en platta och hon slutade halta m.m. När hon sedan började bocka trodde jag (blåögd som jag är) att det var för att hon kanske kände lite extra tryck i galoppen. Gav snabbt upp när hon började. I efterhand var det bara en dålig tajming mellan överskottsenergi och skada. Hon märkte ju att bockar jag, ja då slipper jag.

Jag fick testa mig fram och såhär gjorde vi:

För att försöka få detta betende att sluta började ju jag med att traggla i paddocken, försöka rida loss henne och så. Det gick sådär. Min häst är inte så förtjust i dressyr från början och vi fick nästan motsatt effekt och hon blev motsträvande i ALLA gångarter. Försökte hoppa vilket hon älskar, men bara släpade över benen, fan heller att hon tänkte trycka ifrån.

Sedan försökte jag rida ut. Red skänkelvikningar lite här och var. Kände att hon var riktigt lösgjord - men vad gjorde det. Kändes som jag frigjort energi och allt pekade uppåt. För direkt i galoppen flög bena åt alla håll, nu vigare än någonsin :crazy:.

Efter tappra försök att rida igenom som jag fick tips om att gör fick jag snart inse att jag inte skulle kunna rida igenom dessa nu enorma bocksprång i galoppen. Visst jag sitter kvar, men det tar för lång tid innan jag hinner reagera och forsätta min ridning framåt. Jag vände mig till longerlinan och selen. Jag fick helt enkelt vara "på" från sidan. Vid sidan av hamnar man inte i obalans utan har chans att driva igenom. Gjorde detta i två - tre dagar i rad. Hon bockade och hade sig och jag kunde inte göra annat än hoppas att hon inte gick omkull eller fastnade i linorna.

Sedan när hon klarade att fatta galopp utan bockningar så försökte jag hoppa upp igen. Det gick väl sådär, segade sig och var allmänt bråkig. Tillslut efter en LÅNG halvtimme hämtade jag linan (inte selen) och i full mundering fick hon trava på i ganska hög hastighet. Efter bara några varv hoppade jag på igen och hästen var nu FRAMÅT.

Usch det var några otroligt jobbiga veckor och jag är glad att de är förbi. Vi testade oss fram och ibland undrade jag bara om det helt enkelt inte bara slagit slint i huvudet. Hjärtat höll på att trilla ut när hon bockade med selen. Men ändå, Något jag tror starkt på är att longera om du inte kan rida igenom. För mig var det absolut en fördel att stå bredvid.

Hoppas du kommer till rätta med din häst, detta var en erfarenhet jag hälst undvikit och är glad att det är över. Att ha en f.d galoppör som inte vill galoppera - låt oss säga jag kände mig sådär.:angel:

Lycka till
Elin
 
Sv: Sparkar bakut

Då föreslog min tränare att jag skulle ta in honom på en liten volt direkt när han får iväg första bocken och ställa honom rätt rejält i nacken, nästan låta honom trampa runt sin egen bak. Tanken var att inte låta honom komma undan arbete men ändå skapa lite trygghet för mig. På en liten volt kan han inte skjuta upp ryggen och få med sig bakdelen upp i luften och samtidigt så blir det extra jobbigt för honom. Han vinner alltså ingenting på sin olat. Försöker han ändå tramsa med mig så gör svarar jag bara med att göra det än besvärligare för honom; jag snurrar honom.

Det funkar på min busiga ponny/islänning också. Helt utmärkt är det. Visst, hon ta sin chans att göra små skutt i galoppen när jag rider ute, dem ignorera jag helt och hållet bara hon fortsätter sedan med det jag bad om. Sedan är andra alternativet att få hästen springa så snabbt den kan, får då kan den inte bocka. Inget jag har testat, men många säger att det är bra.

Men tycker TS ska testa det med volterna, för dem bruka sluta nästan direkt då, för dem inser att det bara blir jobbigare för dem :).
 
Sv: Sparkar bakut

Jag har också typ liknande problem som ni med mitt sto. och jag vet inte vad jag ska göra. har testat ganska många olika saker men inget funkar i längden, det funkare kanske en kort period men sen börjar hon igen. Men hon är väldigt dominant och vill bestämma allt så det är därför hon gör det. Jag har haft jätte problem med galoppen jätte länge och det verkar inte lösa sig. Så fort det inte passar henne sparkar hon bakut och bockar. Har tagit hjälp av tränare men det är samma resultat typ. Är inne på min tredje tränare nu. och allt känns mere eller mindre hopplöst. Jag vet ju varför hon gör så, för hon vill bestämma, och jag är helt enkelt inte duktig nog. Vi har funderat på att sälja henne men vet inte. Vad tycker ni jag borde göra?
(förlåt om jag lånar tråden lite)
 
Sv: Sparkar bakut

Kanske skulle du ta ett steg tillbaka och sköta träningen från marken ett tag? Varje gång din häst vinner framgång med sin olat så försämras även dina förutsättningar att få bukt med den. Gå alltså inte in i konflikter du inte är säker på att du reder ut.

Tömkör, longera, löshoppa och träna upp ditt ledarskap, då får du upp ditt eget självförtroende på köpet och får genast ett mkt bättre utgångsläge för att ta itu med din sturska häst :)
 
Sv: Sparkar bakut

Just bakutsparkar är ofta tecken på att nåt är tokigt i rygg/bakdel.
Obehag av sadeln, muskelömhet, överansträngningar, ledinflammationer, sträckning mm mm

Kan jämföra med en 5-åring jag har som efter "jullovet" visade obehag genom bakutsparkar, ffa i samband med galopparbete. Vet konstaterade att inget var trasigt och ET konstaterade en riktigt fet lårkaka. Jag hittade dock inget själv innan. Ont såklart vilket lett till spänningar och ömhet i hela bakdelen. Ingen hälta, men visade tydligt obehag. Har tagit en månad hittills, han får sjukgymnastisera med mig på nu, men det sparkas en hel del bakut fortf när det tar emot i musklerna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Min häst sparkar bakut när han ska fatta galopp och efter att ha hoppat över hinder. Han är före detta travare och har nu varit ridhäst...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp