Spark på hasen

C

Content

Ja idag släppte vi ihop hästarna för första gången.
Allt gick jättebra tills de helt plötsligt började sparka varandra som tokar...
Kalle blev inte alls skadad men Micke fick en spark mot hasen och ett par små sår på kotan.
Vad ska jag göra? Ska han få boxvila eller är det bättre att han får gå i hagen? Han är inte speciellt halt, åtminståne inte än. Han kommer ju säkert bli svullen och vad är då bästa sättet att undvika svullnad?

Sv: Spark på hasen

Svårt att ge råd när man inte sett hur det ser ut men möjligen hade jag kylt den akuta skadan och sen bandagerat och släpp ut igen.

Vilket slags bandage skulle du använda för att få det att sitta kvar?

Min häst har också fått en spark i hagen vilket resulterade i piphas. Min häst hade inte ont av det och då rekommenderade veterinären Zon gel, du vet sådan där inflammationshämmande gel som dom gör reklam för på tv. Jag smörjer morgon och kväll och det har blivit bättre. Ännu inte helt bra men jag hoppas på det.

skulle inte släppa ut med bandage i hagen , inte roligt om det går upp och de har ett halvupprullat bandage efter sig som de fastnar och har sig i .

Isåfall vetflex, men personligen skulle jag om det är fruset ute, endast tvätta såren och sen släppa ut igen men utan något på!

skulle inte släppa ut med bandage i hagen , inte roligt om det går upp och de har ett halvupprullat bandage efter sig som de fastnar och har sig i .

Isåfall vetflex, men personligen skulle jag om det är fruset ute, endast tvätta såren och sen släppa ut igen men utan något på!

Håller med.

Om det "bara" är svullet och hästen inte är halt så kan det vara bra att de får röra lite på sig för att hålla igång blodcirkulationen.

Ja idag släppte vi ihop hästarna för första gången.
Allt gick jättebra tills de helt plötsligt började sparka varandra som tokar...
Kalle blev inte alls skadad men Micke fick en spark mot hasen och ett par små sår på kotan.
Vad ska jag göra? Ska han få boxvila eller är det bättre att han får gå i hagen? Han är inte speciellt halt, åtminståne inte än. Han kommer ju säkert bli svullen och vad är då bästa sättet att undvika svullnad?

Mitt tips är att smörja såren med grankådssalva vilket är inflammationshämmande (och drar ut var och inflammation om man skulle ha ett sådant sår). Skulle inte linda hästen i hagen, inte heller ge den boxvila. Om hästen skulle bli svullen till följd av sparken skulle jag ta ut veterinären så att denna får kika på benet.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30