Sv: spårhjälp
ok då vet jag varför han rusar

:ska definitivt öka tiden och ta bort klöven. när jag lagt fler spår är det lite drygt att gå i skogen och gräva upp klövar han gömt när han förståt att vi har fler spår

tur jag fick två st. Om man lägger två spår, hur gör man mellan dom om det ska vara rätt? jag har inte tatt av selen utan gått till nästa direkt, med mellan landning vid lämplig buske för nergrävning
Jag lägger bara ett spår/hund. Varför lägger du två?
Enda gångerna jag lägger två är när det blivit fel och jag brutit första spåret.
Om jag ska lära i en ny sak kan jag också lägga ett till spår och upprepa det jag vill träna på.
Jag är alltid noga med hur starten är och hur vi avslutar vårat spår. Jag vill att mina hundar ska ha positiva bilder av spåret vi nyss gjort.
Vid start så går hunden och jag till spårstarten, jag går in på spåret och när jag ser när hunden har spåret i näsan så stannar jag honom och selar på.
När vi är färdig och hunden är lugn så kommenderar jag spåra och släpper iväg honom 10-13m innan jag börjar gå.
I början hade apporterna ingen betydelse för honom men nu vet han att jag tycker de är jätteviktiga och ger mig dem när han hittat en

Detta har jag lärt honom bredvid, utanför spåret = hemma i hallen, på vanliga promenader osv. För honom är det spåret i sig som är viktigast och han struntade i pinnarna i början, han gick över dem och jag kunde plocka själv om jag absolut lära ha dem.
Slutet är jätteviktigt och då markerar jag det genom att sela av, han vet att spåret är färdigt för denna gång och numer sitter han och väntar på bollen medans jag samlar ihop linan osv.
Jag har faktiskt spårat ett annat spår direkt efter mitt första i höstas då jag först gått ut mitt spår och sedan en annans spår med mina apporter (den föraren hade glömt sina). Jag hade nästan gått i mörkret på mitt spår och när jag kom tillbaka till bilen så står där föraren och är lite ångerfull då hennes hund inte ville spåra vidare i det spåret. Jag hade lagt ut ganska många apporter i det spåret och tänkte att jag ville ha tillbaka dem. Jag testade och släppa på honom och vi fixade det

, trots att det blev väldigt mörkt och att det rört sig något stort djur där före (rädd

) jag såg på hunden att det var något ovanligt. Jag gör aldrig om det (pga. några sketna pinnar

) men hunden fixade faktiskt det men då har vi spårat i några år nu.
Det finns många sätt att lära in apporter i spåret och ett sätt är att lägga godis under en apport och berömma mycket när hunden duttar på dem för att komma åt godiset. Man kan då sätta en snitsel där man lagt apport + godis för det gäller att berömma i rätt ögonblick. Tänk då på att sätta snitseln högt och ibland går det inte att göra så pga att hunden känner vittringen från snitseln.
Jag gjorde i början att jag gick på en stig och planerade att ta samma stig hemmåt efter minst 45 min. Jag hade då samlat några vanliga skogspinnar och droppat dem på stigen där vi gått(jag hade då burit på pinnarna och de hade vittring från mig). När jag såg att han visade intresse vid dessa pinnar på väg hem så fick han mycket beröm. Så byggde jag upp intresset för pinnarna. Jag hade även några pinnar låg på hatthyllan som jag "lekte" med själv

(han fick alltså titta "på" när jag lekte och nån gång tappade jag den på golvet så han visste vad det handlade om, jag gjorde pinnen spännande) och på så sätt byggde upp förväntan på pinnarna då spåret i sig var belönade nog för honom.
Det märks väl att vi gillar spår