Sv: Spara tid - Tips?
Dedt gäller att hitta bra rutiner i stallet. Gör man saker på en bestämd ordning går det lättare och fortare. Jag mockar alltid först, därefter fyller hösilagepåsar, fixar kraftfoderhinkar osv. Något jag har lärt mig är att sopa stallgången absolut det sista man gör. Blir lätt fler agånger annars, först när man mockat, sen när man ströat, när man kratsat hovar, lett in hästar osv.
Jag har höpåsar som räcker tre dagar, ställer iordning de i rätt ordning så det är alltid att ta den främsta/översta påsen. Likaså kraftfoderhinkarna, räcker tre dagar. Där lägger jag det som man kan läögga i förväg. Dvs. betfor och mineraler/vitlökspulver och liknande häller jag i när jag ska fodra, eller precis dagen innan.
Mockning kan ta tid, särskillt om man har halm/spån (som jag
), emn där gäller också att få rutiner. Det kan lätt bli att man planlöst driver runt i boxen och petar här och var. Men jag sorterar bort all ren halm, tar bort skiten, sen ner till spånlagret och tar bort det blöta. Så ströa över igen.
Sen kan man lätt bli irriterad och trött, och inte minst tappa tid om hästen rullat sig i värsta lerpölen i höstregnet. Då kan man ju ha (som någon annan också sa) ett tunt regntäcke på hästen. Behöver inte vara fodrat det minsta, utan bara skydda mot vätan och smutsen. Då slipper man stressa vid bortsningen och kanske orsaka skavsår pga det.