Spara tid - Tips?

T

Tajjger_Reg

Nu när vintern närmar sig och hästarna stallas in känns det som att jag inte riktigt får tiden att räcka till i stallet... Det är inte det att jag vill tillbringa mindre tid i stallet, utan att jag vill tillbringa mer tid tillsammans med pållen, och mindre tid med att pyssla med all runtomkring. Just nu får jag dåligt samvete av att springa omkring med höbalar, putsa träns och greja med foderhinkarna i evighet istället för att stå och klia på pållen... Så hur kan man effektivisera tiden i stallet? Några tips?

Sv: Spara tid - Tips?

Smörj inte tränset ;). Det ska man göra så himla sällan... Om du har hösilage så gör iodning många kassar för flera dagar framåt så slipper du stå med det varje kväll. Permanent bädd är superbra om du inte redan har det!

Precis som Kissing Spine skriver är det mitt bästa tips: gör iordning hö/ensilagepåsar för två dagar fram.
Ha sedan en rutin på i vilken ordning du fixar med maten och mockningen så att du "går som på räls".

Använd torvbädd, så slipper du ströa varje dag. Jag lägger in en bal i veckan, o då hela balen, sedan ströar jag ej på 7 dagar, mockar baa ut skiten, mkt effektivt o smidigt.

Pontevecchio skrev:
hur ofta ströade du annars??

jag kan tänka mig att hon ströade med halm annars :smirk: halm brukar man behöva lägga in varje dag.

Tajjger; det blir snart rutin och då går det fortare. Om du inte har en massa extra fodertillskott tar det bara några minuter att mäta upp maten. Skriv med stora bokstäver på hinkar o påsar så att du aldrig behöver leta efter t.ex morgonhinken utan du ser direkt vilken du har.
Har du torv tar det 10 min att mocka.
Utrustningen sköter du väl om även när hästen går ute så det bör inte vara någon skillnad.

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar packa hönäten för hela veckan på söndagen. Är sen bara att hälla in i hästarnas boxar. Gör även iordning kraftfoder i hinkar med lock för hela veckan.
Försök att göra saker i samma ordning så det blir en vana, tycker det går fortare då.

Gör som min dotter: Ta sin "gamla" mamma med och låt henne
(dvs jag) mocka, fixa maten, sopa mm mm mm mm...... :D

Nej, skämt åtsido, men det går ju att förbereda vissa saker som någon redan nämnt. Putsning av träns mm brukar vi faktiskt göra hemma. Vi tar hem det och lägger ut tidningar på bordet i vardagsrummet. Sen sitter vi där båda två (gubben i huset vill inte hjälpa till! :mad: ) och putsar, pratar och tittar på tv :D

Mycket trevligt faktiskt! :banana:

Putsa tränsen på helgen (om du har möjlighet till det) så tar det mindre tid på vardagarna.

//Michelle

Pontevecchio skrev:
hur ofta ströade du annars??

en spånbal räcker en vecka för mig.

En spånbal räcker typ MINST en månad för min häst!! Måste jag skriva att han bara bajsar i samma hög på precis samma ställe ALLTID!! Snacka om något man kan spara in pengar och tid på!!

Tajjger_Reg: Du får träna din häst rumsren :D Nej, men rutiner är nog bra så flyter det på automatiskt efter några veckor. Om du har möjlighet, fyll upp mat, iaf hö, för en vecka framåt en dag du har tid. Kanske lägga lite extra tid en dag i veckan för att spara in på dom andra dagarna. Smörja hemma är också bra. Kanske en liten snäll skötare som tycker det är roligt med allt sånt?!

Om du har en häst som älskar att rulla sig i lera kan du ju lägga på ett täcke.Brukar ha tunt täcke på hösten/våren då det är så varmt att hon eg hade kunnat vara utan bara för att spara tid.Och så är jag lite allergisk också så det kan vara jobbigt att stå och borsta av dammig lera i evigheter!

För att spara tid och energi har vi köpt foderspannar så vi kan blanda för fyra dagar, och vi har höpåsar från IKEA som räcker i sju dagar. Höet blandar vi varje söndag, och fodret blandar man i princip när man har tid. Jättesmidigt! Bara o springa upp på loftet med tomma höpåsar, slänga dom i hörnan och ta ner nya! :D
Och som nån annan sa, skapa rutiner! Innan ridning är min "lista";
- Mocka
- Byta vatten
- Ta in hästen från hagen
- Medan hästen kissar av sig spinger jag o tar ner nytt hö och nytt kraftfoder
- Ta ut hästen och rykta.

Dedt gäller att hitta bra rutiner i stallet. Gör man saker på en bestämd ordning går det lättare och fortare. Jag mockar alltid först, därefter fyller hösilagepåsar, fixar kraftfoderhinkar osv. Något jag har lärt mig är att sopa stallgången absolut det sista man gör. Blir lätt fler agånger annars, först när man mockat, sen när man ströat, när man kratsat hovar, lett in hästar osv.
Jag har höpåsar som räcker tre dagar, ställer iordning de i rätt ordning så det är alltid att ta den främsta/översta påsen. Likaså kraftfoderhinkarna, räcker tre dagar. Där lägger jag det som man kan läögga i förväg. Dvs. betfor och mineraler/vitlökspulver och liknande häller jag i när jag ska fodra, eller precis dagen innan.
Mockning kan ta tid, särskillt om man har halm/spån (som jag :crazy: :angel: ), emn där gäller också att få rutiner. Det kan lätt bli att man planlöst driver runt i boxen och petar här och var. Men jag sorterar bort all ren halm, tar bort skiten, sen ner till spånlagret och tar bort det blöta. Så ströa över igen.
Sen kan man lätt bli irriterad och trött, och inte minst tappa tid om hästen rullat sig i värsta lerpölen i höstregnet. Då kan man ju ha (som någon annan också sa) ett tunt regntäcke på hästen. Behöver inte vara fodrat det minsta, utan bara skydda mot vätan och smutsen. Då slipper man stressa vid bortsningen och kanske orsaka skavsår pga det.

Kom på en till sak. Har man torv kan det ta tolv evigheter att ströa upp en bal om den legat ute i minusgrader. Jag tar alltid in så jag ständigt har en bal inne i stallet. Då i sadelkammaren (är ensam i stalelt så det stör ingen). Då blir de mjuka och lätta att ströa.

Instämmer med er andra, rutiner är A och O om man ska hinna göra något annat än att vara i stallet.
Nu är det förståss skillnad om man har eget stall hemma (som jag har) eller om man är inackorderad någonstans. Men så här gör jag i allafall om det kan vara till någon hjälp.

På morgonen släpper jag ut hästarna och mockar. Har mkt halm i boxarna så jag behöver bara strö ny halm ca var 3:e - 4:e dag.
Lägger in maten till kvällen och fyller vattenhinkarna. Tar fram hö till natten.
Sopar stallet och krattar utanför.
Brukar ta ca en timme om jag inte skyndar mig. (tre hästar)

Vid 17-18 tiden tar jag in hästarna, borstar dem och eftersom dom haft regntäcken (nu) så är dom inte så himla smutsiga.
Detta kan ta mellan en halvtimme och hur lång tid som helst beroende på hur mycket tid jag har eller hur mkt jag vill hålla på och greja. Sen fyller jag på foderbordet med hö till nästa dag.

För tillfället går ingen häst att rida (tyvärr) men annars så hade jag tagit in den som ska ridas lite tidigare och ridit först, smörjer gör jag efter ridturen tar max 5 min.

På kvällen ger jag hö som jag lagt fram innan.

Detta fungerar bra för mig men det är ju inte säkert att det skulle göra det för dig, du får prova ut ett bra sätt att få tiden att räcka till helt enkelt. I början när vi flyttade hit så sprang jag i stallet mest hela dagarna jag kände mej som jag hade blvit barn på nytt och bara hängde i stallet hela dagarna men insåg snart att det inte fungerade och då fick jag börja rationalisera. Jag jobbar natt så det är inte alltid som jag orkar mocka på morgonen men då gör jag det i anslutning till att jag ska ta in hästarna så behöver jag inte gå dit enbart för mockningen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar