Spåra med hund?

Red_Chili

Trådstartare
Ja, jag har ju usel koll på allt som finns att göra med hundar som vill använda nosen lite ;) Det enda jag har koll på egentligen är att man kan spåra personer och man kan spåra vilt. Jag har provat på personspår, rakt fram bara, men that's it.

Om man vill tävla i spår, då finns det ju viltspår och bruksspår. Finns det något mer?

I viltspåret, ska hunden bara kunna spåra då eller är det någon lydnadsdel då också? För visst är det någon lydnadsdel med om man tävlar bruksspår?

Och slutligen, om man har en hund som inte har megagigantiskt viltintresse och självständighet, utan något som är lite mer samarbetsvilligt osv. Visst borde det gå rätt bra att lära hunden att den får spåra på kommando, men inte när som helst, så att själva spårandet ändå inte gör det svårare att ha hunden lös i skogen?

Sv: Spåra med hund?

Att gå viltspå är generellt ett bra sätt att lära hunden när det är tillåtet, och inte, att spåra. Det görs på ditt initiativ, inte hundens.

Ingen lydnad annat än allmänlydnad (dvs hyfs och fason i koppel och inget flängande) för att visa att ni har ett bra samspel. Inga pryttlar som ska markeras eller apporteras, hitta skanken i sluten är målet, thats it. Men på vägen ska hunden klara olika terräng, vinklar, återgång och att hitta spåret igen vid bloduppehåll. I öppen klass även skott på slutet.

Jag tycker viltspår är roligast. Men fart och mindre trixande. :-)

Jag skulle då aldrig våga gå viltspår med Wahidah ;) Hon är inte direkt en hund som tvekar att ta egna initiativ...

Men ja, jag kommer ju ha någon annan hund så småningom och funderar lite på om man skulle kunna komma igång med spår av något slag ändå. Frågan är bara vad och varför.

Personspår känns på något vis lättare eftersom man slipper kladda med blod osv, men jag vet ju ingenting om hur det går till egentligen och inte heller om man kan tävla i det på olika sätt.

Det finns BSL också. Också personspår men annorlunda utfört än bruksspår och så är det bara spår och lydnad. I brukset är det spår, lydnad, budföring/upplet. Och så finns FH, bara spår och tvådagars. Man går ett personspår per dag och det förekommer förledningsspår och annat som ska göra det extra svårt.

Nu när jag tänker efter är rapport också en form av spår. Hunden frispårar sig fram till hjälpföraren och föraren.

Senast ändrad:

Det finns BSL också. Också personspår men annorlunda utfört än bruksspår och så är det bara spår och lydnad. I brukset är det spår, lydnad, budföring/upplet. Och så finns FH, bara spår och tvådagars. Man går ett personspår per dag och det förekommer förledningsspår och annat som ska göra det extra svårt.

Nu när jag tänker efter är rapport också en form av spår. Hunden frispårar sig fram till hjälpföraren och föraren.

Hur skiljer sig BSL och bruksspår åt i utförandet? (behöver ingen jättedetaljerad förklaring, men kanske något litet som ger mig ett hum? :D)

Bruksspår går oftast i skog, förutom appellklass där det ofta förekommer fält, medan BSL nästan alltid går på fält (gräs, stubb, jord). Bruksspår är längre, 300-1500 m, och det enda som bedöms är starten och hur många pinnar man hittat. Väl ute i skogen är det bara du och hunden och hur hunden spårar bedöms inte (förutom i appell). I BSL är spåren mellan 300 och 600 m och hela spåret bedöms. För maxpoäng ska hunden spåra med låg nos, aldrig lämna kärnan, ta vinklarna i 90 grader och markera föremålen snabbt och exakt.

Min hund älskar att spåra, när vi tränar just spår. Han blir så taggad att jag får bromsa honom och har ibland tappat linan. Annars har han noll viltintresse och sticker aldrig på spår eller efter vilt när vi är ute. Vi promenerar ofta med stallägarens jakthund och han sticker på längre rajder ibland, men min stannar i regel inom koppelavstånd.

Jag har spårat med alla mina hundar och har inte märkt att spårintresset under "civil" aktivitet ökat. Dock jag jag ju mest haft hundar utan viltintresse. Terriern däremot stack ju gärna iväg på spår om han fick chansen och kunde därför inte gå lös, men där skyller jag inte på att vi tränade spår. Spåret hjälpte snarare till att få en mer harmonisk och nöjd hund i det fallet.

Senast ändrad:

Min hund älskar att spåra, när vi tränar just spår. Han blir så taggad att jag får bromsa honom och har ibland tappat linan. Annars har han noll viltintresse och sticker aldrig på spår eller efter vilt när vi är ute. Vi promenerar ofta med stallägarens jakthund och han sticker på längre rajder ibland, men min stannar i regel inom koppelavstånd.

Jag har spårat med alla mina hundar och har inte märkt att spårintresset under "civil" aktivitet ökat. Dock jag jag ju mest haft hundar utan viltintresse. Terriern däremot stack ju gärna iväg på spår om han fick chansen och kunde därför inte gå lös, men där skyller jag inte på att vi tränade spår. Spåret hjälpte snarare till att få en mer harmonisk och nöjd hund i det fallet.

Jag märkte då på Zala att hon blev mycket mer intresserad av att följa spår ute om vi hyfsat nyligen roat oss med personspår :p Med tanke på att jag äntligen lyckats få till sån inkallning på Wahidah att jag kan få in henne även om det dyker upp hare så har jag inga som helst planer på att på något sätt riskera det. Att jaga med näsan är ju inte heller något naturligt för en saluki på det sättet, de jagar ju främst med synen och det får hon utlopp för så fort det anordnas träningar (vilket under sommarhalvåret blir en gång i veckan iaf).

BSL låter ju skitkul!! Absolut nått för mig och mina precisonsspårande tokhundar:D

Jag personligen föredrar bruksspår som sysselsättning.
Jag har ju blandras så tävling är ju i vilket fall uteslutet.

Bruksspår är roligt och man kan anpassa det efter sig själv och hunden.
Bruksspår går ju inte enbart ut på att hunden ska hålla sig i spårkärnan utan hunden lär sig med att använda både sök och spårsinnet för att snabbast kunna följa spåret. Dom får slå ut lite och du som förare kan efter starten befinna dig hur nära hunden du vill. Hunden får markera pinnarna på det sätt som passar er bäst. En del hundar stannar bara, en del sätter/lägger sig, plockar upp den osv.
Ska du tävla så tillkommer ju Budföring/upplet beroende på klass och äver lydnadsdelen.

"IPO" spåret är ju ENORMT krävande och man bör verkligen ha rätt typ av hund.
Hunden ska ju hela tiden hålla sig till kärnan och man vill ha ett "lagom" tempo. Hunden ska jobba med näsan i backen hela tiden, konstant i kärnan.
Dessutom går domaren brevid hunden hela vägen och bedömer och du som förare måste gå 10 meter bakom, hela tiden.
Pinnarna ska markeras tydligt och prydligt. Dvs helst en liggande markering med pinnen mellan tassarna eller ett sitt. Det är precision på hög nivå!

Kör man bara detta spår kan det vara svårt att tillämpa ute i skogen. En liten bäck eller tom. en strädstock kan få hunden att tappa bort sig helt eftersom man i IPO tar korta jämna steg.

Viltspåret är ju även det roligt och man kan ju försvåra på olika sätt även fast man inte har pinnar som ska markeras men personligen så tycker jag att det är lite för bökigt med blod och tillstånd av markägare osv.

Kör man bara detta spår kan det vara svårt att tillämpa ute i skogen. En liten bäck eller tom. en strädstock kan få hunden att tappa bort sig helt eftersom man i IPO tar korta jämna steg.

Varför skulle en bra spårhund tappa spårkärnan för att man passerar en bäck? Det gjorde jag med ena unghunden redan hans fjärde spår... Jag jobbar enbart med precisionsspår och skogsterräng har inte inneburit nått problem.

FH-spår vore något för dig. Långa spår på varierande underlag med förledningsspår, spetsvinklar, återgång och annat kul. Bedöms på samma sätt som BSL. Lite jobbigt dock att det alltid är två dagar.

GÅR det att träna lite spår med en liten hund av sällskapsras? Min valp/unghund, 5 månader, blandras, papillon, kines, toy pudel, är iofs inte så glad i att vara ute iallafall inte på vintern men känns ju som de kan vara ett sätt för han att få använda skallen till något vettigt istället för bus under sommaren iallafall! Har redan tänkt prova agility med han men all aktivering är ju bra!

Ja, det låter också jättekul! Varför har jag aldrig hört talas om dessa grenar förut? Får jag delta på tävlingarna med BCs, är det andra moment än spår med och under vilken organisation ligger det?

Och viktigast: Annordnas det öht några tävlingar?

Doh, såg att jag redan fått länk. Tack!

Så enormt krävande är det inte. Jag ipo-spårar till och med Corgan.

Även en ipo-hund lärs in att jobba sig tillbaka till spåret om de får tapp. Det kan nämligen förekomma diken och övergång över väg. Det man oftast åker dit på om man ipo-spårar sig genom ett elitspår är tiden. Det går för långsamt helt enkelt.

Jag gick nyligen en utbildning med nosarbete och en IPO människa sade detta då man har olika sätt att spåra på IPO och bruks. IPO hundar är så vana vid rätt så exakta steg av personen som lägger spår och enbart på plan mark.

Har själv ingen IPO hund men upplever en som tränar och tävlar detta så får man ju tro på att det är så.

Vad sjutton innebär BH-prov? Kan jag öht göra det med mina BCs? Innebär det att jag måste träna in tävlingslydnad? :p

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 914
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31