Spara alla papper 10 år?

coolia

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, sparar du alla papper 10 år? Ja kvitton osv?

Jag hittar 20 år gamla pensionspapper, kan man slänga dem?

Vad @SaraXX sa. Hur företagspapperen ska skötas är ju reglerat i lag. De enda privata kvittona jag behåller är de som är kopplade till någon garanti. Den pärmen rensas varje år så det bara är kvitton kvar där garantin gäller fortfarande.

Sedan sparar jag kvitton på alla större grejor till huset som någon sorts självplågeri...

Nej, varför skulle man spara alla papper i tio år? De enda papper jag sparar mer än ett år är antingen kvitton som har med lägenheten att göra (eftersom man kan dra av sånt från vinsten om man säljer) eller betyg etc.

dina 20 år gamla pensionspapper kan du slänga...

Jag hade företag i början på 90-talet å fick då itutat mig att alla företagspapper skulle behållas i minst 10 år vilket gjorde att jag även hade svårt att göra mig av med privata papper av alla dess slag....

Idag har jag fått en lite mer balanserad syn på papper och behåller bara kvitton å garantibevis under garanti-tiden. När det gäller lägenheten å renoveringar etc så sitter de papprena i en egen pärm för framtida behov.

Nej verkligen inte. Jag sparar fakturor ett tag i en pärm och kvitton som kan vara bra med garanti eller kan dras av.

Mina föräldrar har kvitton från tidigt/mitten av 70-talet sparade....:crazy:

Nej, men skämt och sido. Även som privatperson kan det vara bra att spara papper och sånt något-några (1-3 år), absolut. Men knappast mer än så, om det typ gäller slutbesiktningsprotokoll till hus och sådär. Så ja, du kan utan problem slänga dina 20 år gamla papper.

Har kvar allt jobbrelaterat, lönespecar typ 5 år.

Sparar nästan inga kvitton, och då typ 1-2 år, tills garantin gått ut.

Jag sparar nästan inget, tänker att det mesta finns lagrat elektroniskt någonstans. Nu har jag elektronisk brevlåda så får inte ens så mkt papper..

Men jag sparar på relevanta kvitton (dyra saker under garantitiden) och typ kontrakt och avtal.
Slänger pensionspapper direkt när det kommer, likaså lönespecar osv. Fakturor slänger jag när de är betalda.
Väldigt lite saker man faktiskt behöver spara på :)

Jag sparar en del elektroniskt. Kvitton på klädinköp och dyl sparas under en kortare perioder i händelse av reklamation. Kvitton för garanti sparas (och skulle helt klart behöva rensas i den pärmen). Fakturor slängs så fort de är betalda. Avtal, deklarationshandlingar och kvitton på husrenoveringar sparas länge (även där skulle jag helt klart kunna rensa ut lite).

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka