Sv: Spår!

Ja jo jag hade skrivit en lång tråd! Sen hängde sig datorn.. Och resultatet blev ju as bra inte:cry:

Hade massa frågor och liknande orkar inte skriva om allt så jag sammanfattar.

Jag har en ung hund. Så vi är båda rätt färska på området. Ska gå en kurs, men det blir inte förns i vår. (jag gick en kurs för 8 år sedan)
Mina tidigare hundar har inte tyckt att det varit kul att spåra, men den jag har nu hon älskar det.

Är det något väder jag ska undvika att lägga i?
Är det någon mark jag ska undvika att lägga på?
Ska jag använda hundens leksaker, eller typ dammisar?
Hur länge ska spåret ligga?
Nu har jag endast lagt ett rakt spår, inte är det svårt för hunden om man gör en vinkel?

Ja det var typ det jag kom ihåg! Men jag återkommer med mera frågor:D

Snö. Extremt regn, extrem hetta.

Inte i slutet, men i inlärningsfasen skulle jag köra kort gräs eller skogsmark.

Jag skulle belöna på det sätt som hunden uppskattar mest. Lek, dragkamp, socialt, godis. Hur mkt man belönar måste också stå i proportion till hur bråttom hunden har till slutet. Skenar den redan till slutet så har den ju redan en stark målbild, och lite för bråttom.

5 eller 50 minuter typ. Det kortare för att spåret inte ska ha blåst ut jättemycket, det längre för att luftburna partiklar och så ska ha blåst iväg.

Nu har jag endast lagt ett rakt spår, inte är det svårt för hunden om man gör en vinkel?

Beror på hur den spårar. Är den nogrann, och du tänker på vinden när du lägger en vinkel borde det gå.

Ja det var typ det jag kom ihåg! Men jag återkommer med mera frågor:D

Spårhunden av Inki Sjösten är väldigt bra tycker jag.

VÄDER:Snö ska man undvika, hunden går oftast på synintryck då än själva doften.
MARK: kan väl sammanfatta det så här

GRÄS: skapar en aktivitet i hunden får det doftar mycket o hunden kan lätt börja slarva.
JORD/SAND: skapar en noggranhet för det blir väldigt lite doft kvar i spåret
ASFALT: svårast o spåra för på sommaren blir det minimalt med doft kvar så när man börjar på asfalt då kör man på våt asfalt endra på morgonen eller kvällen.

SKOG: är ungefär samma som gräs skapar en hygglig aktivitet i hunden.

BELÖNING: hunden favorit grej i slutet om nu inte hunden stressar föro ta sig dit för då skulle jag bara lagt ett spårslut pinne.

LIGGTID: i början 20-60min är väl ganska lagomt beroende på underlag högt gräs mycket längre liggtid för det blir mindre vittring kvar för som sagt gräs skapar en aktivitet.

VINKEL: kan man börja med men gör den ganska vid första gångerna sen går du den snävare o snävare dessto mer spår säker hund du har.

Svarar båda!
Tack för era svar! Nu fick jag lite nytt att tänka på..

Fråga till: Hundens nos, när är den fullt utvecklad? Dum fråga kanske!

Jag skulle säga att nosen är tillräckligt utvecklad från början, frågan är snarare när hjärnan är klar. Hunden måste lära sig att använda det redskap den har i näsan. Den ska vara lugn och koncentrerad, metodisk, och ha självförtroende nog att våga spåra. Du ska inte leda den färdiga spårhunden i spåret, den ska visa dig.

Enklare spårövningar typ näringsruta kan du göra från 8 veckor om du vill.

Varför ska man inte spåra i hetta eller kraftigt regn?

ska man vara inne när det regnar o titta på en bra film, o ligga på beachen när det är stekhett är det så du menar? heheh

Nej skämt o sido vill bara fråga varför.

Jag gillar dom bägge då får man en spårsäker hund som vill jobba i alla väder men det kräver en hund med lite motor o kamplust o spåra i en stekhet sommar dag och ett bra spårintresse på det för det blir lite doft kvar för mycket av doftpartiklarna försvinner o det är ganska fort.

Precis, jag menade främst för en orutinerad hund, att det kan bli för svårt att börja i dessa väder. Däremot när hunden lärt sig ska man såklart träna alla underlag och alla väder. Det finns ju regnkläder.

Precis, jag menade främst för en orutinerad hund, att det kan bli för svårt att börja i dessa väder. Däremot när hunden lärt sig ska man såklart träna alla underlag och alla väder. Det finns ju regnkläder.

Jo regn kläder kan ju behövas i detta land.

Ok! Då ska jag testa lägga ett lite längre spår i skogen.

Hoppas att jag sköter mig. Och inte förstör för hunden. För tillfället e hon nog bättre än mej :D

Ja men eller hur:D Skulle vilja se dig gå bakom din hund i det i typ skog och as högt gräs!:rofl:
Med flipflops också!:rofl:

Jag skulle lätt kunna göra det om det vore riktigt varmt ute, men jag skulle bokstavligt talat dräääänka mig i anti-mygg/fästing spray först:angel:

Vilken syn alltså, en äkta blondin springa runt i värsta skogen och terräng i bikini överdel och shorts(eller varför inte Bara bikinin?), Steve Irwin kängor och solglajer på med en hund i långlina....:rofl:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka