Spår på vintern?

MiniLi

Trådstartare
Vi har inte spårat något sen snön kom rejält och vi saknar det!
Hur gör ni? Spårar ni på vintern trots snö?

Antar att man kan lägga hårda spår på plogade ytor men i skog och mark är det här några dm snö och det blir ju väldigt tydliga fotspår/gångar.. Kör ni iallafall?

Eller bör man hitta alternativt nosarbete att ersätta med?
Kanske skulle börja med sök.. :)

Sv: Spår på vintern?

Vi kör sök istället ;)

Faktiskt så spårar vi med, men bara på plogade/åtkörda ytor. Min fröken går alldeles för mkt på synintryck annars.

Här är ett klipp från gårdagen, ser likadant ut ungefär om det är plogad yta.
http://www.youtube.com/watch?v=QvGLbbXhI2M&sns=em

Surfar från mobilen så kan göra ett bättre inlägg sen om någon undrar över något.

Senast ändrad:

Tja, det är ju ett ypperligt tillfälle att lägga mängder med korsande spår, korsa viltstigar osv - och ha stenkoll på exakt vad det är hunden tar in!

sa ser jag det med...

kaisers smaspar sa har ars ar over ytor som ar korsade av andra hundar, manniskor (mej o maken mest), rav, kanin och bilar.. sen ar snon sa hard att jag kan ga och lagga mitt spar utan att lamna nagra fotspar bade har och dar. Funkar helt ok :) (vi gor ju det iofs mest pa kul utan tavlingsambitioner..)

Vi brukar (vilt)spåra på vintern, men just nu är snön alldeles för djup för att Billy ska ta sig fram... :(

Jag var ute nyss och la ett spår i hagen. Stundtals kunde jag gå på skaren och då är det ju lugnt, men det känns liksom lite väl lätt på de ställen där jag har pulsat fram i djupsnö :p
Dock som ni säger, det fanns en del korsande spår av både människa, hund och hare!

Ska ta tag i hårda spår också. Och introducera söket. Min tokfröken håller på att krypa ur skinnet (jag har varit jättesjuk så hon har vilat en hel del) och måste verkligen få jobba ordentligt. Blåsa ur hjärnan liksom :D

Vi tränar upplet :) la krutet på spår i somras/höstas så nu passar jag på att träna uppletande istället. Snön kommer och går här så tänkte ändå testa att lägga spår nån dag när det inte antingen regnar eller snöar.

Senast ändrad:

Vi spårar året runt men har såklart sällan djup snö. Om hundarna har lärt sig använda näsan på rätt sätt så är min erfarenhet att de fortsätter använda den och inte går på synintryck. Men som sagt, vi har inte snö sådär jättemånga veckor. Annars låter väl sök som en utmärkt vinteraktivitet?

Jag har nu i november/december blivit medveten om att man inte gör varken anlags eller öppen klass viltspårsprov i snö. Jag gick och väntade på att få tid för ett anlags och ett öppen klass spår i 2 månader. Det var tydligen så mycket tävlingar så det fanns inga tider eftersom det måste gå 10 dygn emellan spår på samma mark. Sen fick jag ett meddelande att nu blev det inget för nu hade det snöat. Då blev jag lite sur, och fick då en ursäkt för att man hade missat. Det hade alltså tydligen funnits tid för mina spår.

Synd för den gamle hunden fyllde 12 år i september. Än så länge har han gott om överskottsenergi, men man vet aldrig när det vänder när de har kommit så högt upp i ålder.

Hundcentret jag tränar på spårar inte heller vintertid. Man tar hänsyn till att det blir kallt för hundarna att sitta och vänta i kalla bilar.

Fördelen med hårda spår är att de behöver inte ligga så länge, så det blir ju ingen direkt väntan i bilen. Men då pratar jag bara personspår och inte viltspår....

Jag lade ett spår ute på gårdsplanen igårkväll. Blankis och några passager med lite snö. Att spåra på isen var SVÅRT! Däremot så fort vi kom därdet låg någon mm snö gick det som på räls :D

Nu ser jag en utmaning! Hur gör man bäst för att lära hunden att spåra på is? Bör jag lägga näringsspår? Andra knep?

Vi tränar upplet :) la krutet på spår i somras/höstas så nu passar jag på att träna uppletande istället. Snön kommer och går här så tänkte ändå testa att lägga spår nån dag när det inte antingen regnar eller snöar.

Uppletandet har vi inte kommit så långt med, utmärkt att sätta fart nu! :)

Vi spårar året runt men har såklart sällan djup snö. Om hundarna har lärt sig använda näsan på rätt sätt så är min erfarenhet att de fortsätter använda den och inte går på synintryck. Men som sagt, vi har inte snö sådär jättemånga veckor. Annars låter väl sök som en utmärkt vinteraktivitet?

Nu töar det som sjutton här så förhoppningsvis minskar snön drastiskt så vi kan spåra utan problem under en period iallafall. Heja!
Annars är det ju söket. Ska bara lyckas övertala min sambo om att ställa upp som figge :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 259
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 889
Senast: Och_Aye
·
Hundhälsa Känner mig alltid som en dålig hundägare, trots att jag försöker göra det bästa. Det finns alltid sämre och bättre hundägare, mitt mål...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka