Spår av erlichia? eller vad?

C

cerrox

Jag sitter & funderar & funderar HEEELA tiden på varför Prinsen min aldrig blir bra & jag lägger verkligen ner all min energi på att han ska bli bra, varför är det som det är, vad är anledningen till att han inte blir bra trots allt vi gör för honom!!? Jag är såå RÄDD för att han aldrig kommer att bli bra & att han dömms ut. :(

Vi har sedan i mars 2006 åkt in & ut 16 gånger till klinik (2 olika) med olika veterinärer då Prinsen min inte blir bra, han är nästintill halt vid varje besök, olika ben, grader & leder varje gång, några gånger friskförklarad, men sedan snabbt halt igen. Han blir behandlad & svarar bra på det, men då sätter sej hältan någonannanstans istället & så håller det på. Nuvarande veterinär (utbildad kiropraktor) vet inte längre vad vi ska hitta på, vi kan inte ledbehandla honom hela tiden på olika ställen. Nuvarande veterinär tror att grundproblemet är hans veka kotor & att han inte håller för ridning, en annan veterinär hittade en broskdefekt i rullkammen i hasen, ville först göra artroskopi, men sedan inte, andra veterinärer har sett plåtarna & säger detsamma, den är inte tillräckligt stor för att göra så mycket skada. Han är även tillrättad i kroppen några gånger med bra resultat, håller sej rak & fin, men inte håller sej hältorna borta för det, på sista besöket vart han halt i 3 ben. :(

Som sagt var så snurrar det i mitt huvud hela tiden, har pratat med veteterinärena, men inte vet dom vad vi ska hitta på längre vi kan ju inte hålla på & behandla led efter led hela tiden, vi har bla. gett honom olika allmänna behandlningar för alla leder i hela kroppen, har fungerat i början, men är sedan halt igen ett tag efter att kuren är slut. :(

Nu satt jag & funderade på den akuta erlichian han hade juni 2005, om det kan vara spår av den? Eller en ny? Han blev friskförklarad från det oktober 2005, men kändes lite knackig under igångsättningen, men pga att jag vart skadad så vart han avställd december 2005-februari 2006. Men kan en erlichia sitta i sålänge? Han stod på djursjukhus under 8 dagar & behandlades med engemycin under 7 dagar, inga prover har tagits sedan dess & ingen har misstänkt erlichia.

Så nu undrar jag om någon har några funderingar, tips eller idéer på vad jag ska ta mej till!? Berätta gärna om era erfarenheter av erlichia.

Blir så ledsen över att det ska vara såhär. :cry: Vill verkligen att han ska bli bra, han är verkligen en speciell häst med livsglädjen & glimten i ögat, min ögonsten & bäbis!! :love:

Sv: Spår av erlichia? eller vad?

Ska bara tillägga att prover efter erlichian är taget i juli & oktober & det vart sista gången har blev friskförklarad ifrån den, det är efter där sen som inga prover är tagna.

Jag sitter & funderar & funderar HEEELA tiden på varför Prinsen min aldrig blir bra & jag lägger verkligen ner all min energi på att han ska bli bra, varför är det som det är, vad är anledningen till att han inte blir bra trots allt vi gör för honom!!? Jag är såå RÄDD för att han aldrig kommer att bli bra & att han dömms ut. :(

Vi har sedan i mars 2006 åkt in & ut 16 gånger till klinik (2 olika) med olika veterinärer då Prinsen min inte blir bra, han är nästintill halt vid varje besök, olika ben, grader & leder varje gång, några gånger friskförklarad, men sedan snabbt halt igen. Han blir behandlad & svarar bra på det, men då sätter sej hältan någonannanstans istället & så håller det på. Nuvarande veterinär (utbildad kiropraktor) vet inte längre vad vi ska hitta på, vi kan inte ledbehandla honom hela tiden på olika ställen. Nuvarande veterinär tror att grundproblemet är hans veka kotor & att han inte håller för ridning, en annan veterinär hittade en broskdefekt i rullkammen i hasen, ville först göra artroskopi, men sedan inte, andra veterinärer har sett plåtarna & säger detsamma, den är inte tillräckligt stor för att göra så mycket skada. Han är även tillrättad i kroppen några gånger med bra resultat, håller sej rak & fin, men inte håller sej hältorna borta för det, på sista besöket vart han halt i 3 ben. :(

Som sagt var så snurrar det i mitt huvud hela tiden, har pratat med veteterinärena, men inte vet dom vad vi ska hitta på längre vi kan ju inte hålla på & behandla led efter led hela tiden, vi har bla. gett honom olika allmänna behandlningar för alla leder i hela kroppen, har fungerat i början, men är sedan halt igen ett tag efter att kuren är slut. :(

Nu satt jag & funderade på den akuta erlichian han hade juni 2005, om det kan vara spår av den? Eller en ny? Han blev friskförklarad från det oktober 2005, men kändes lite knackig under igångsättningen, men pga att jag vart skadad så vart han avställd december 2005-februari 2006. Men kan en erlichia sitta i sålänge? Han stod på djursjukhus under 8 dagar & behandlades med engemycin under 7 dagar, inga prover har tagits sedan dess & ingen har misstänkt erlichia.

Så nu undrar jag om någon har några funderingar, tips eller idéer på vad jag ska ta mej till!? Berätta gärna om era erfarenheter av erlichia.

Blir så ledsen över att det ska vara såhär. :cry: Vill verkligen att han ska bli bra, han är verkligen en speciell häst med livsglädjen & glimten i ögat, min ögonsten & bäbis!! :love:
Erlichia är en hel vetenskap. Jobbade i ett travstall innan o en del hästar fick hela tiden återkommande erlichia enligt blodproven. Ingen begrep varför. inte ens vet....

Men be dem ta ett nytt prov ang B/E iom att han drabbats en gång så finns det ju i området, är ju inte helt omöjligt att han åkt på en ny omgång utan att ni märkt akut skedet.
Hade själv en häst som drabbades av akut erlichia i somras vi upptäckte det i akutstadiet med hög feber och han blev behandlad direkt och frisk. Dock blir jag mer och mer övertygad om att denna häst varit drabbad av någon av dem redan sommaren innan utan att vi upptäckte det, han gick den sommaren konvalecent efter en stor fraktur och året där emellan har vi kämpat med en del symtom som vi trodde hängde ihop med frakturen, men vips försvann en massa knepiga saker han haft för sig när han blev behandlad för erlichias så jag blir mer och mer övertygad om att han helt enkelt drabbats redan tidigare och det är det som spökat.

Jag ska definitivt ta ut veterinären för att ta prover & se om det trots inte kan finnas något där....

Tack för era svar förresten...hör gärna mer erfarenheter & idéer...

erlichias tror dom väl inte ska vara kroniskt, men kan ju inte vara helt omöjligt att han fått tillbaka det. Min häst har haft det två ggr. Sedan vet jag oxå att en del hästar blir väl inte helt bra, känner en som inte är halt längre men ibland väldigt stel.

Jag skulle för säkerhets skull ta blodprov på erlichia. Har ni tagit några blodprover?

Jag skulle för säkerhets skull ta blodprov på erlichia. Har ni tagit några blodprover?
Prover är tagna i juni 2005 då positivt för erlichia i det akuta skedet då han behandlades på djursjukhus, sedan är prover tagna i juli 2005 & i oktober 2005 då han blev friskförklarad. Sedan dess är det ingen som har påpekat detta om att ta nya prover förrens nu när jag satt & funderade & läste om andras hästar som haft mystiska hältor & erlichia. Så jag ska be veterinären komma ut & ta prover.

Prover är tagna i juni 2005 då positivt för erlichia i det akuta skedet då han behandlades på djursjukhus, sedan är prover tagna i juli 2005 & i oktober 2005 då han blev friskförklarad. Sedan dess är det ingen som har påpekat detta om att ta nya prover förrens nu när jag satt & funderade & läste om andras hästar som haft mystiska hältor & erlichia. Så jag ska be veterinären komma ut & ta prover.

Hej!

En av mina har vad jag tror haft kronisk erlichios. Om du ändå ska ta ut veterinär skulle jag nog be dom kolla infektionsbild och levervärden oxå. Sen har jag en annan fundering, är han skodd? Om han är det hur mycket litar du på denna hovslagare?

Kan denna Cerrox vara samma som jag hjälpte till och lasta på avelsvärderingen i Skara? ;)

Mvh Pernilla

En av mina har vad jag tror haft kronisk erlichios.
Nyfiken på varför du trodde det?

Om du ändå ska ta ut veterinär skulle jag nog be dom kolla infektionsbild och levervärden oxå.
Ja, jag tänkte att veterinären kunde ta ett allmänprov eller vad det nu heter när han ändå ska ta prover.

Sen har jag en annan fundering, är han skodd? Om han är det hur mycket litar du på denna hovslagare?
Jag litar till 110% på min hovslagare, andra kan inte annat än att berömma honom för hans fantastiska arbete! Han är skodd runtom med ringskor bak för att avlasta dom veka kotorna.

Kan denna Cerrox vara samma som jag hjälpte till och lasta på avelsvärderingen i Skara?
Mycket möjligt, då det lär väl inte finnas fler Cerrox!? ;) Dock vart han inte i mina ägor då.

Hej!

En av mina har vad jag tror haft kronisk erlichios. Om du ändå ska ta ut veterinär skulle jag nog be dom kolla infektionsbild och levervärden oxå. Sen har jag en annan fundering, är han skodd? Om han är det hur mycket litar du på denna hovslagare?

Kan denna Cerrox vara samma som jag hjälpte till och lasta på avelsvärderingen i Skara? ;)

Mvh Pernilla

I nuläget finns det inget som visar på Erlichia skulle vara kroniskt. Dock är det ju så att om man har hästen i ett område där fästingarna har Erlichia så kan hästen få det flera gånger..

Nyfiken på varför du trodde det?QUOTE]

För att min häst fick erlichios 1995 och hade jätte höga titrar, många symptom men ingen feber. Hästen fick ingen antibiotika behandling då veterinären ansåg att det var för stora risker med antibiotikan. Jag har sen 1995 tagit erlichios prov ca 7-8 ggr och han har hela tiden visat positiv på proverna även om det varit låga titrar. Hästen blev aldrig sig själv riktigt sen han insjuknat första gången. Det veterinärerna hittade på proverna förutom erlichios var obalans i vitablodkroppar och höga levervärden. Obalansen i vita blodkropparna har funnits där sedan år 2000, det vet jag säkert.

Jag har varit på Helsingborg, Strömsholm, Ultuna, Mälarklininken och Ultuna med denna häst och det hela slutar med axelryckning från veterinärerna som inte kan förstå varför det inte går att få hästen frisk och motvilligt erkänt att det kanske trots allt har med dessa :devil: fästingar att göra. Men veterinärerna kan inte säga något säkert då det finns för lite kunskap om erlichios.

Mvh Pernilla

I nuläget finns det inget som visar på Erlichia skulle vara kroniskt. Dock är det ju så att om man har hästen i ett område där fästingarna har Erlichia så kan hästen få det flera gånger..

Jag vet oxå att det är osäkert på det området men att min häst skulle smittas varje år i 11 års tid känns oxå lite osannolikt.... Speciellt med tanke på att vi flyttat en del och bott i Sthlm, Skåne och Östergötland. Det var när vi bodde i Sthlm han blev sjuk första gången....

Mvh Pernilla

Hästen blev aldrig sig själv riktigt sen han insjuknat första gången.
På vilket sätt? Vad hade han för symtom under dessa år du misstänkte kronisk erlichia? Gick det i skov eller hade han det hela tiden? Behandlades han för något? Jag tänkte om han (precis som min) fick hältor hit & dit eller hade han några andra problem?

Det veterinärerna hittade på proverna förutom erlichios var obalans i vitablodkroppar och höga levervärden. Obalansen i vita blodkropparna har funnits där sedan år 2000, det vet jag säkert.
Vad trodde dom detta berodde på? Höga levervärden & obalans i dom vitablodkropparna. Trodde dom att det hade samband med erlichia eller att det vart något helt annat?

Förresten lever hästen idag? Om den gör det hur mår den nu?

min häst hade erlicias för två år sedan och han har aldrig blivit riktigt bra:cry:
symtomen började med att han va halt på olika ben från dag till dag och höga febertoppar, sedan förtsatte hältan och han blev apatisk. tog mycket lång tid tyvär innan vetrinärerna ville behandla honom och tror att de beror på att behandlingen sattes in försent som han aldig blivit bra:confused:

hoppas de går bra för din häst och att dom kommer på vad de beror på
kramar

På vilket sätt? Vad hade han för symtom under dessa år du misstänkte kronisk erlichia? Gick det i skov eller hade han det hela tiden? Behandlades han för något? Jag tänkte om han (precis som min) fick hältor hit & dit eller hade han några andra problem?

Vad trodde dom detta berodde på? Höga levervärden & obalans i dom vitablodkropparna. Trodde dom att det hade samband med erlichia eller att det vart något helt annat?

Förresten lever hästen idag? Om den gör det hur mår den nu?

Han hade inte hältor utan muskulära problem och fick konstiga infektioner i kroppen. Lymfarna mellan bakbenen kunde bli stora som tennisbollar och lymfangit i bakbenen. Det var vintern som var hans jobbiga tid, vår sommar och höst var han ok. Sambandet mellan detta och erlichiosen kan då vara att den "gett sig på" inre organ/levern och att cirkulationen i kroppen inte fungerade som den skulle. Det var i allafall vad flera av veterinärerna kom fram till....

Han har behandlas med penecillin, cortison det mesta utan just den antibiotikan de använder för erlichios. Anledningen till att han inte behandlades med antibiotikan var att de ändå tyckte att titrarna var för låga.....

Nej, mitt hjärta lämnade jorde livet juni 2006 efter att ha varit sjuk sedan januari 2006. Levern la av tillslut.:cry: :cry: :cry:

Att min häst inte har samma symtom som din betyder ju inte att det inte är erlichiosen som spökar i allafall..... Har du provat att ge honom biosynov? Det provade vi på en som hade samma som din och han gick från tre gradig hälta till nolla på en månad:banana:

Mvh Pernilla

Ok, tack för att du svarade, tråkigt att han blev så dålig att han fick lämna jordelivet. :( Nu blir jag nojjig när du berätta om din häst symtom. Min har ju också (haft iallafall) muskulära problem i ryggen, är behandlad & även tillrättad av veterinär som är kiropraktor. Det enda som hjälper nu för att han inte ska få 'återfall' är massage & täcke med BoT ryggstycke. På min svullnar lymfarna upp rejält titt som tätt bakom ganascherna, kan få det rätt som det är en dag, dagen efter är det borta. Ingen av de andra 7 hästarna i hagen får det, men jag har inte tänkt så mycket på det ändå, men konstigt att bara han får det, för annars kan ju hästar få det ibland. Det har säkert inte något samband, utan är något annat, men man blir ju så nojjig....undrar om blodproven kommer visa något!! :crazy: :(

Biosynov? Vad är det? Aldrig hört talas om det tror jag, så nej har inte provat det på honom, du får gärna berätta mer om vad det är.

Hej!

Min ponny och jag har ju gjort denna "ehrlichios resa" tillsammans.
Det tog oss 6 år!! att komma dit vi är idag, 6 år av hopp och förtvivlan.

Det står en del här på forumet om våran sjukdomstid, så om du söker på Cruising och Crusse så kanske du finner lite av de bekymmer vi haft!

Lite kortfattat så kom Crusse till Sverige år 2000, för att sedan gå på bete i ett par veckor. På betet så fick han en fästing och sedan dess så var inget sig likt.

Han har vart halt/stel, det har hela tiden vandrat runt och han har vart på flera olika kliniker utan att finna orsaken till bekymren. Det hittades början till spatt båda bak, dock så var det så lindigt att det inte skulle vara orsaken till problemet enligt de veterinärer som vi vart i kontakt med. Han behandlades för det i alla fall, det fanns ju inget annat att gå på alls.

Han behandlades i 2 omgångar med tetracykliner mot själva ehrlichiosen år 2001, dock utan framgång alls.

Jag har provat allt och lite till.. Equiterapeufter, osteopater, massörer ja, you name it..

Många har de gånger vart då man funderat på om det trots allt inte var läge att ge upp, men alltid har det där hoppet om att någongång få en frisk Crusse i stallet funnits där.

Naturligtvis så har vi alltid vart mycket noga att se hur han mår, Crusse är en glad och pigg liten skit som alltid är på gott humör. Det har nog vart hans räddning.

Förra året så provade vi att sko honom med PG beslag. Det var det bästa beslutet jag tagit i mitt liv, jag önskar verkligen att jag insisterat på det tidigare då min fd hovis inte ansåg det vara nödvändigt alls.

Efter ett år på PG så kunde vi sko honom åter med vanliga skor och tro det eller ej, han är fortfarande fräsch!

Jag tror..(obs min egen gissning) att Crusses problem med E som gjorde honom stel, halt och vinglig orsakade inflammationer, som bara vandrade fram och tillbaka. Dessa inflammatiner läkte sedan ut när han hade PG och nu så är han en högst pigg och glad FRÄSCH ponny igen, 6 år och många erfarenheter senare.

Vi ska börja rida så fort snön är borta(jo, vi skyndar långsamt), sen så får vi se hur långt det håller. Att han kanske aldrig blir annat än en skogsmulle gör mig inget, han mår ju bra och det är det absolut viktigaste för mig!

Senast ändrad:

Ok, tack för att du svarade, tråkigt att han blev så dålig att han fick lämna jordelivet. :( Nu blir jag nojjig när du berätta om din häst symtom. Min har ju också (haft iallafall) muskulära problem i ryggen, är behandlad & även tillrättad av veterinär som är kiropraktor. Det enda som hjälper nu för att han inte ska få 'återfall' är massage & täcke med BoT ryggstycke. På min svullnar lymfarna upp rejält titt som tätt bakom ganascherna, kan få det rätt som det är en dag, dagen efter är det borta. Ingen av de andra 7 hästarna i hagen får det, men jag har inte tänkt så mycket på det ändå, men konstigt att bara han får det, för annars kan ju hästar få det ibland. Det har säkert inte något samband, utan är något annat, men man blir ju så nojjig....undrar om blodproven kommer visa något!! :crazy: :(

Biosynov? Vad är det? Aldrig hört talas om det tror jag, så nej har inte provat det på honom, du får gärna berätta mer om vad det är.

Biosynov är en Biofarma produkt som säljs på bla odal. Den innehåller till största del gurkmeja men även glucosamin. Gurkmeja och glucosamin hjälper till att "smörja" lederna. Jag har väldigt goda erfarenheter av biosynov på araber. Det finns även ren glucosamin man kan ge MEN jag tycker att biosynoven verkar ha en renande effekt på hela hästen, vissa vi provat på har det efter ca två veckor börjat stinka biosynov/kattpiss om, efter ytterligare någon vecka försvinner lukten och hästen blir bara bättre och bättre:) . Det viktiga är att man ger det under en längre tid, en av mina gick på det i två år till och från. Speciellt under igångsättning,pälsfällning och när dom sätter vinter päls. Man kan även ge biosynov och biofarmas glucosamin på en gång, då kan man få riktig fart på hästen! Det är kanske lite dyrt men vad är det om man får en frisk häst! Jag skulle nog börja med bara biosynov om jag var du. Viktigt är att man kommer igång och rider hästen, skritta tills hästen är ohalt i skritt osv.

Jag tycker det låter märkligt om han skulle vara så vek i kotorna med tanke på sina fina föräldrar. Kan du sätta in en bild på honom?

Mvh Pernilla

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023