spanska sadlar.

A

ari

Hej!
Finns det någon här som rider sin islandshäst med spanska/portugisiska sadlar?
Om inte, varför rids inte islandshästar med dessa sadlar?
MVH/Ari.

Sv: spanska sadlar.

finns det tillräckligt breda och korta sadlar till islandshästar?
det säljs en bomlös variant som kanske passar.

Jag har provat en fin alta escuela på min, den var "nog" vid, på gränsen lång 52??? Men den vägde MYCKET! Kändes för tungt när vi redan är "procentuellt" tunga på våra hästar. Däremot var den SUUPERSKÖÖN!

Gamla stallägaren hade en portugesisk sadel, jag bar den ett par ggr och kunde lätt räkna ut att den + min vikt skulle vara för mycket för min häst.

Jag har tittat på en portugisisk sadel och den väger inte mer än många bomsadlar, däremot är dom ju anorlunda uppbyggda.
Dom finns ju med avkortade bommar och olika "vidd", och alla som har sådana sadlar säger ju att dom är supersköna.
Så jag är lite nyfiken varför man inte ser dessa sadlar på islandshästar.
Det kanske finns en speciell anledning och den skulle jag vilja höra.
Eller är det bara traditionen, man ser ju inte dessa sadlar på andra hästar heller så ofta.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
776
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
293
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
345
Senast: Sryoqwe
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V