Spanska hittehundar

Sv: Spanska hittehundar

cribba skrev:
kennelhundar kostar, uppfödare e kanske bästa hundälskarna men alltid giriga. inavel och slafsiga vetrinärkontroller förekommer allt oftare, sen e inte kennelhunden alltid en kennelhund, mkt smuggel och illegal verksamhet finns runt dessa guldgruvor.

:mad: kvalificerat skitsnack! :mad:

Gnist skrev:
:mad: kvalificerat skitsnack! :mad:

FAKTA, läs på och häng me, det finns lika mkt skitsnack om kennlar och deras dåliga hundhållning som det finns om volontärhem och hemlösingar. d e tragiskt men sant, vill inte men kanske ska nämna iaf Insider som e d största avslöjandet för stunden...toppen av isberget, kanske du hellre skulle sett prog om det var om gatuhundar? tipsa du...

cribba skrev:
man vet ju att man letar efter en hund! d e en bra början tycker du inte, man leter efter insidan på hunden, tittar på psyket o ser om de passar en s livsstil/blivande livsstil. Att ha bestämt sig för att skaffa hund e en stor gej, man ska vara noga me vilken sort/vilken personlighet/vilket utseende man valjer.

Det är ju det en del av oss sagt och därför försökt förorda att man kanske kikar på om det finns någon renrasig hund som passar de egenskaper man tänkt sig. Alltså vad JAG väljer att kalla "ett säkrare kort". Trådskaparen verkar ju ha en relativt klar bild av vad hon tänkt sig för hund:

Seabaz skrev:
Hundar i sverige. Jag har kollat på lite hemsidor och har även ringt.
Och det jag har kollat är inget som passar mig.

Oftast är det stora mixar som säljs, schäfer, rottis och "kamphundsraser" i mina ögon. Och så mixar av dessa hundar. Dels är dom för stora och dels är det inte det jag tittar efter.

Det är ju fint att just du har bra erfarenheter av att adoptera. Som du kan se så finns det folk här i tråden som INTE har lika bra erfarenheter. Deras åsikter räknas precis lika mycket som dina så det hjälper knappast att du diskuterar ihjäl varje inlägg där man är emot idén om att adoptera. Några av oss väljer att tro på veterinärkåren och andra utbildade människor före entusiastiska förespråkare som väljer att tro på hjälporganisationerna. Gilla läget, vi tycker olika!

Då jag inte tittar på Insider öht, så kanske du kan upplysa om vad du snackar om.

De som tjänar pengar på hunduppfödning är de oseriösa. Vi som är seriösa tjänar öht inga "stora pengar" som gemene man verkar tro :smirk:

Min syster har en spanjor Ida heter hon. Ida kommer från SOS där de har bra koll på sina hundar. Hur jag vet det? Insider info. Bra säker organisation. Dock måste man vara beredd på att hunden som kommer från spanien kan bete sig annorlunda när den kommer till Sverige med tanke på omställning osv. Det tog Ida ca 1år innan hon slappnade av helt, men man måste tänka på att många av dessa hundar har ett tragiskt förflutet precis som många av oss människor.

VAd som gäller sjukdomar osv. så får vi ju lita på högre makter och hoppas att de vet vad som är bäst då jag själv inte anser mig ha kompetens till detta. Dock så seraliseras hundarna från SOS så inga valpar där inte.

Som med alla hund köp Tänk efter innan! det är liv vi talar om och det finns så många oseriösa hundägare i Sverige och i världen.

Det beror nog på vem man frågar eller hur.....?

peter_lundin skrev:
Då är ju rekomendationen definitivt att inte ta in spanska hittehundar!

Jag måste bara få ställa en fråga appropå tråden här.

Jag är ju uppvuxen i Spanien och hade en "hittehund" som sedanmera fick följa med till Sverige.

Det var ju en hel*etes massa papper, prover, blodprover med antikroppsräkning, rabiesvaccin, avmaskningar etc etc som skulle till innan hunden var resklar? Prover som skulle skickas till godkända labb son JV hade valt?

Hur kan det då komma in hundar med smitta om det finns ett regelverk som ska följas?

Byrackan ifråga.
http://i26.photobucket.com/albums/c145/kristel69/Moro1.jpg

Senast ändrad:

Nej det är väldigt samstämmigt!
Både SVA o Veterinärförbundet har tagit klar ställning mot dessa importer.
PL

peter_lundin skrev:
Prover säger inte allt. Det är därför smittskyddsfolket är emot.
PL

Ok, så de prover som finns i dagens läge kan inte avgöra om smitta föranligger? Är det så så verkar det ju helt sjukt. Då har jag full förståelse för att smittskyddsfolket är emot, men då undrar jag varför man tillåter importer öht?

Är emot importerna är de inte men de råder däremot......

Om det nu är så att det är så pass farligt att införa en hund borde en lag tillsättas anser jag. Hade ingen aning att det fanns så många sjukdomar.

här är min älskling, han heter brad, han är den tacksammaste hund man kan tänka sig, vill hela tiden vara nära och ofta tror han att han är en chiaua, ska minsann få plats i soffan även om den e full, han är smart och väldigt mänsklig i sitt sätt, jag skulle aldrig drömma om att hitta en bättre hund, för det finns inte, FÖR MIG. han kommer från sos, ( www.sos-animals.se ) Självklart ska man veta att även om hundarna där inte är valpar så är dem inte färdiga, många hundar kräver fast men vänlig VAN HUNDHAND, jag tycker absolut att man ska ta sig en titt på vilka hundar de har just nu som dem försöker hjälpa innan man vänder sig till kennel. Jag mår riktigt dåligt över att folk talar så illa om dessa gatuhundar, de tyr sig till människor och är helt klart mer socialt utvecklade än k-hundar, de har fått lära sig att kommunicera med andra hundar på gatan, detta sitter inte i k-hundar som bara umgås med varandra i kullen innan d säljs och hamnar hos någon ny familj. Brad har under hela tiden vi varit tillsammans ALDRIG bråkat med ngn annan hund han träffat, han har kommit överens med även dem som är aggresiva enligt ägarna o aldrig leker m andra. Han är med när jag rider, lös och lycklig, lyssnar perfekt...

Om hundarna var farliga för allmänheten skulle dem inte vara lagliga, de skulle inte gå att ta in dem eller försäkra dem, hundar som importeras går igenom många kontroller, de går inte att slinka förbi dessa eu regler. Det som man är orolig över när man har en utlänning är att de bär på vissa sjukdommar som inte syns , de kan blomma igår eller om 10 år, dessa sjukdommar är dock INTE SMITTSAMMA!

http://www.badboll.nu/usergallery/thumb/{33297-1b70211b1af7d5dd5be8e1b994ff38c5}.jpg

hejsan!
Jag har adopterat en sådan hund från spanien, en schäferhane på 4 år. Det är lätt och funkar finfint! Han kommer då från www.julierescue.com och de är jättebra. Är det någon man oroar sig över har man en "egen" kontakt person som man kan ringa.

Och till er som inte tycker om det, det är INGET fel på de spanska hundarna och de är verkligen vaccinerade och mkt trevlíga (de jag har mött).

/Petra och Romeo

kristel skrev:
Ok, så de prover som finns i dagens läge kan inte avgöra om smitta föranligger? Är det så så verkar det ju helt sjukt. Då har jag full förståelse för att smittskyddsfolket är emot, men då undrar jag varför man tillåter importer öht?

Vad gäller Leishmanios är iaf inte ett negativt provsvar samma sak som en fri hund. Jag vet dock inte hur många prover hundhemmen tar innan de skickar iväg hundarna, men eftersom ett flertal spanska hittehundar har utvecklat sjukdomen i Sverige (trots godkända prov) verkar ju inte provrutinerna hos alla hundhemmen helt hundra.

Jag gissar att seriösa kennlar i Spanien, Portugal och andra medelhavsländer använder "myggmedel" på sina hundar för att förebygga att hundarna öht. smittas och svenskar som tar med sig sina hundar till medelhavsområdet rekommenderas att använda myggmedel för att hindra smitta. Ingen preppar gatuhundarna med myggmedel och det gör dem till en "högriskgrupp".

Att stoppa import helt är knappast möjligt, men man kan som privatperson lyssna till tex. SVAs rekommendationer och kanske avstå från att ta hem just högriskhundar.

Gränserna är redan så öpnna och vi lever inte längre i ett land, allt sker globalt. Turister kommer hem med div. olika sjukdomar och infektioner, vi är med jämna mellanrum utsatta för influensor från japan, fågelvirus från Thailand - U name it....

Många svenskar bor inte i sverige året runt, det halva året de bor i ex. spanien reser jyckar med, jyckar köpta både i sverige och iandra länder.

Kanske tycker några av er pm PRE-hästar födda i spanien, hit importerade.....

Stöd de lokala uppfödarna och rid bara svensk födda halvblod, HA vilket skämt :crazy: ! Slut rid islandshästar, som inte är svenskfödda, de lider annars 6månader i taget av eksem *blablabla*.

Gränserna är öppna, kämpa mot de som smugglar in hundar inhumant istället och stöd de som gör det kontrollerat.

Mina svärföräldrar bor en j'kla massa månader om året i spanien, de äger både svenskafödda hundar och spanska, hundarna reser med! De känner en massa svenskar i spanien som har svenska hundar med sig, dessa hundar "leker" dagligen med spanska hundar, som om de inte skulle bli smittade...

Verka istället för SÄKRA importer, gränserna är redan öppna!
Tack, äntligen en person som tänker istället för alla hjärndöda om bara repeterar det de hör och läser. Visst finns mycket mer sjukdomar utomlands och visst ska man skydda sig och Sverige så mycket man bara kan, MEN folk är hysteriska nu för att det visas och skrivs om de här spanska hundarna. När det innan var en god gärning att ta hit en hittehund ses man nu som nästintill kriminell om man gör det, för HUR kan man riskera att smitta "våra" hundar med dessa smittobärare till hundar, usch!

Sjukdomarna har inte direkt ökats under de senaste åren, så varför har åsikterna ändrats så? Samma anledning som att det innan röktes tobak på vartenda krog och grupptryck för att röka var stort till att folk tittar snett på varje rökare på utomhusserveringar och undrar hur personen kan göra något så äckligt och försämra sin och andras hälsa(passiv rökning)?! Jag är nu inte rökare, men, innan ni kommer med en åsikt och diskriminerar andra med "utländska" hundar, tänk på att det i Sverige för inte så länge sedan var mycket vanligt med kuperade svansar och öron, något som nu anses oerhört grymt. Nu däremot anses det mycket bra att kastrera sin hund, snart kommer kanske det ändras och alla som gör detta kommer att ses mycket dumma människor;)

Många av de citat jag läst har nästan varit direkta kopior av vad jag har läst i föreskrifter angående införda djur från utlandet. Jag menar inte alls att veterinärerna här i Sverige har fel men det skulle inte skada att ha lite mer information innan man bildar sig en åsikt och ännu värre, prackar den åsikten på andra.

Tråden är tre år gammal och det folk oroade sig för har hänt.
Vi HAR ju fått in nya parasiter!
Fransk hjärtmask har hittats hos räv och hund på koster och hos räv i skåne.

Senast ändrad:

KL

Inte orkat läsa igenom hela och ser också att det är en gammal tråd.

MEN gäller det inte om man ska hjälpa hittehundar från tex spanien att man vet från säkra källor att det sker seriöst, tänker nu tex på Kalla Faktas program om idioten till kvinna som "tog hand" om hundar och det sköttes verkligen inte snyggt. Utåt skulle hon vara seriös och hundarna skulle ha det bra men sen när det kom till verkligheten så va det en annan femma. Det fifflades med vet intyg, sjuka hundar (vad nu sjukdomen som går på människor också heter) som de va smittade med. Var och en gör som man vill men varför dra hit hundar när det finns mängder i sverige som behöver hem?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 125
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 446
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 568
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur