Spanska hittehundar

Sv: Spanska hittehundar

kl

Jag tänker inte lägga mig i diskussionen om just utländska gatuhundar och dess impoterande då det säkert finns dom med betydligt bättre fakta där än mig. Däremot vill jag, som aktivt arbetande med svenska omplaceringshundar dementera ett par påstående som verkar florera frisk

A: Det är bara stora hundar som omplaceras Fel! alla storlekar omplaceras och även om stora är något fler kan jag inte påstå annat än att det helt klart är varierande. Däremot är det fler som vill adoptera en liten/mindre hund, vilket kan göra att dessa hundar inte kommer ut på hemsidorna :idea: men det är bara att kontakta och ställa sig på kö

B: Det är bara problemhundar/hundar med dålig bakrund Nej, de flesta hundar är faktiskt trevliga, hyfsat (:D ) dresserade hundar med en helt normal uppväxt. Allvarlig sjukdom är en ganska vanlig anledning att tvingas lämna iväg sin hund.

Nu är man ju bra sugen på att skaffa en kompis till lillen, men det blir nog inte kinesiskt i så fall och inte förrän till nästa sommar beroende på hur min situation ser ut då (har ju precis tagit studenten nu och är jobbsökande).

MEN OM så har jag tittat och funderat och varför inte en hittehund från spanien eller nåt annat land?
En av liten ras eller mix som funkar ihop med andra hundar förstås!

Är det någon som har erfarenhet av detta? Vore förhoppningsvis trevligt att höra.

Jag har även tittat på andra raser som finns i sverige redan, bland annat pincher (stavas det så?) eller möjligtvis papillon eller blandras...

Jag har haft en, bott med två till och jobbat på hunddagis med flera.
Min erfarenhet säger att dom ofta visar stress beteenden, är rätt självständiga men gillar pussas mycket!
En av dom hundarna som stod mig nära dog en plågsam död av lechmania, det var fruktansvärt att se. Innan han kom till Sverige så hade dom testat honom mot lechmanian och sa att han var ua...
Ta hellre en hund från ett land som inte har lechmania eller hjärtmask mm.
T.ex Irland eller Sverige.

Lycka till!

Min syster har en spanjor Ida heter hon. Ida kommer från SOS där de har bra koll på sina hundar. Hur jag vet det? Insider info. Bra säker organisation.

Har tyvärr "insider" information som jobbat på plats som inte tycker likadant...personen i fråga stöttar ändå organisationen.

Dock måste man vara beredd på att hunden som kommer från spanien kan bete sig annorlunda när den kommer till Sverige med tanke på omställning osv. Det tog Ida ca 1år innan hon slappnade av helt, men man måste tänka på att många av dessa hundar har ett tragiskt förflutet precis som många av oss människor.

Håller absolut med och tycker att det gäller i stort sätt ALLA omplacerade hundar. Oberoende vart de kommer ifrån.

Jag har också tyvärr alldeles för mycket inside-information om dessa olika organisationer :( Jag kommer inte ens ihåg längre vilka som personer varit på som varit bra och alla dessa som varit dåliga. Så det blir ingen utländsk hund här iaf- och ja, även jag vet att tråden är gammal ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 125
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 446
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 568
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur