Spånpellets eller kutterspån?

Jag tycker om att blanda och oavsett vilket man väljer skulle strötilldelningen vara för snål för mina behov. Jag skulle välja kutter eftersom det är så lätt att komplettera med spånpellets. Går att köpa på många ställen, går att köra på cykelkärra om man inte har bil.
 
Jag tycker om att blanda och oavsett vilket man väljer skulle strötilldelningen vara för snål för mina behov. Jag skulle välja kutter eftersom det är så lätt att komplettera med spånpellets. Går att köpa på många ställen, går att köra på cykelkärra om man inte har bil.
Ja det håller jag med om. Jag bara antog att man kan köpa till extra utöver det som ingår. Så är det ju i många stall.
I min stallhyra ingår en spånbal per vecka men jag brukar använda 2 så betalar extra för det 😊
 
Jag gick ifrån spånpellets och bytte till kutterspån för ett par år sen. Spånpelletssäckarna var små och fyllde man en hände det ingenting i boxen. Var drygt att vattna med då det var svårt att fördela vattnet bra i påsen. Vattnet hamnar i botten och hälften vart knappt svällt och fyllde man mer blev det för blött.
 
Jag har testat båda och gillar spånpelletsen. Blöter den första gången för säsongen, men lägger sen in det torrt när jag fyller på, och tycker det fungerar bra. Mina hästar har inte ätit av det. Eftersom de säckarna är mycket mindre än kutterspånet tycker jag det är betydligt enklare att både hämta och lagra om man har ont om plats, fick bara in två kutterspån i min normalstora bil medan jag kan hämta flera omgångar spånpellets-påfyllning/gång. Min hostkänsliga häst klarar dessutom spånpelletsen mycket bättre än alla andra alternativ vi testat, och vi har testat allt utom torv eftersom det är så himla mörkt att försöka mocka i (haft det till en annan häst tidigare och gillade det inte alls då heller).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
10
· Visningar
1 640
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 762
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 163
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp