Spånpellets eller kutterspån?

Jag använder sen i höstas pellets, min kropp älskar det :love: Men det går åt mer pellets än kutterspån. En nackdel var att pelletseni boxen frös i vintras (stallet håller strax över 0 grader på natten när det är kallt).Så fick lägga in några balar kutterspån när det var som kallast.
 
Jag hatar kutterspån på alla plan. Det är svårt att mocka i, suger inte upp tillräckligt och fastnar i svans och man och pannlugg. Nä, inte för mig. Tycker dessutom att det är odrygt.

Spånpellets alla gånger.

Svarar @nullo-modo samtidigt. Jag blöter spånpelletserna för att fuktig spån drar åt sig fukt bättre, som en fuktig trasa hemfört med en torr. Mina hästar skulle också äta upp pellets om jag inte gjorde det.
Det är ju alltid lite pellets kvar, trots vätning, och det måste jag gömma under gammalt spån.
Totalt förträngt all kutterspån i svansen, manen och pannlugg utöver alla kläder, täcken mm🙈.

Finns en bild om en Googlar "very kronos svans" om hur speciellt en av mina var om svansen varje morgon.
 
Köpte spånbalar för att blanda upp pånpelletsen med till skettisen som stod tre månader på box pga fång. Men spånet var större än shettisens bajsbollar då det var omöjligt att mocka 😆
Den här meningen fastnade i mitt huvud. Jag har gått och funderat på vad det är för konstig spånvariant du använt med gigantiska spånbitar eller om shettisen bajsar så miniminipluttar :D :laugh:
 
Beror det inte mkt på vad man är van vid också?
Jag har tex haft halm de senaste åren och då är det ju jättelätt att detaljmocka i spån när man jämför! Är man däremot van vid pellets där spånet blir så finfördelat att det bara rinner genom grepen är det såklart rätt jobbigt att behöva stå och "skaka" bort spånet :)

En sak ang spånpellets jag funderat på - tycker det dammar rätt mycket?
I mitt stall kan man välja mellan spån, spånpellets och torv. Själv har jag spån men stallkompisarna har lite olika. Tycker det är ganska mkt damm i stallet som lägger sig som en hinna överallt? Oavsett hur mycket man vädrar och ventilerar.
Spånbalarna är en dammfri variant så jag tror inte att det är de som är bovarna i detta..
 
Totalt förträngt all kutterspån i svansen, manen och pannlugg utöver alla kläder, täcken mm🙈.

Finns en bild om en Googlar "very kronos svans" om hur speciellt en av mina var om svansen varje morgon.

Haha, ja, hur roligt är det egentligen att borta ur det där?! Har man hästar med kraftig svans, som han verkar/verkade ha och som vi som har fjordhästar, så är det fasiken inte roligt.

Våra sover också väldigt mycket, och kutterspån blir aldrig någon bra bädd tycker jag.

Jag har numer torv för att det blir bättre sovbäddar och luktar mindre i långa loppet än spån överlag, tycker jag. Men inget kan mäta sig med spånet som gör stallet ljusare än torv.
 
Beror det inte mkt på vad man är van vid också?
Jag har tex haft halm de senaste åren och då är det ju jättelätt att detaljmocka i spån när man jämför! Är man däremot van vid pellets där spånet blir så finfördelat att det bara rinner genom grepen är det såklart rätt jobbigt att behöva stå och "skaka" bort spånet :)

En sak ang spånpellets jag funderat på - tycker det dammar rätt mycket?
I mitt stall kan man välja mellan spån, spånpellets och torv. Själv har jag spån men stallkompisarna har lite olika. Tycker det är ganska mkt damm i stallet som lägger sig som en hinna överallt? Oavsett hur mycket man vädrar och ventilerar.
Spånbalarna är en dammfri variant så jag tror inte att det är de som är bovarna i detta..

Jag har haft alla underlag utom papper tror jag. Torv och spånpellets är absolut mest lättmockat. Halm är inte lätt om man jämför, precis som du säger.

Kutterspån (även om den är "dammfri") dammar rejält. Det syns inte lika bra som torv men flyger högre och längre. Torvdamm är tämligen tungt och verkar inte irritera luftvägar lika mycket.

Spånpellets dammar inte mycket, speciellt om man fuktar före.
 
Jag har haft alla underlag utom papper tror jag. Torv och spånpellets är absolut mest lättmockat. Halm är inte lätt om man jämför, precis som du säger.

Kutterspån (även om den är "dammfri") dammar rejält. Det syns inte lika bra som torv men flyger högre och längre. Torvdamm är tämligen tungt och verkar inte irritera luftvägar lika mycket.

Spånpellets dammar inte mycket, speciellt om man fuktar före.
Hmm, jag har haft kutterspån (alltså spån i bal) förr och aldrig märkt att det blir damm. Det här dammet är ganska "tungt", kanske är torven då? Det känns liksom inte dammigt i luften utan det är mer att det lägger sig ett lager damm på täcken osv.
 
Den här meningen fastnade i mitt huvud. Jag har gått och funderat på vad det är för konstig spånvariant du använt med gigantiska spånbitar eller om shettisen bajsar så miniminipluttar :D :laugh:
Haha, tja är väl en blandning av både alternativen 😅
Är Yes Box jag köpt och spånbitarna är rätt stora, kombinerat med shettisbajs så blev det svårmockat. Bajsbollarna åkte lätt emellan grepens pinnar men spånbitarna stannade kvar 😆
Tog bild på spånet, shettisen finns tyvärr inte kvar längre så kunde inte jämföra storleken 😉

2B4BCC09-3497-4147-8044-4C2E32B60B01.jpeg
 
Säger också spånpellets! Så lättmockat! :up: Blandar ibland ut med en halv bal kutterspån om jag tycker att det börjar bli för kompakt.

Går ca en säck i veckan för mig om jag mockar själv hela veckan. Men ofta två om någon annan mockar ett par dagar... 🙄 Så det hänger väl lite på vad man är van att mocka i också.
 
Säger också spånpellets! Så lättmockat! :up: Blandar ibland ut med en halv bal kutterspån om jag tycker att det börjar bli för kompakt.

Går ca en säck i veckan för mig om jag mockar själv hela veckan. Men ofta två om någon annan mockar ett par dagar... 🙄 Så det hänger väl lite på vad man är van att mocka i också.
Min häst behöver 5-6 säckar per vecka 🙄 kutterspån räckte det med 1.5 per vecka
 
Jag säger också spånpellets. I vintras blev jag tvungen att lägga in kutterspån när det var som kallast och det var skitjobbigt att mocka. Spånpellets är superenkelt men förstås lite jobbigare när man ska lägga in nytt eftersom det ska blötas lite. Till min ponny går det åt ca 1 säck i veckan (max). Jag har gjort en "ränna" längst bak i boxen som är tom och där bajsar hon oftast så spånåtgången är minimal.
 
Att en bädd fryser är inget problem så länge bädden är djup. Det är ju ytan som fryser och resten är varmt och fint nedifrån. Hästar sover på kalla marken ute så helt bekymrad är jag inte över det.
 
En sak ang spånpellets jag funderat på - tycker det dammar rätt mycket?
I mitt stall kan man välja mellan spån, spånpellets och torv. Själv har jag spån men stallkompisarna har lite olika. Tycker det är ganska mkt damm i stallet som lägger sig som en hinna överallt? Oavsett hur mycket man vädrar och ventilerar.
Spånbalarna är en dammfri variant så jag tror inte att det är de som är bovarna i detta..
I min mening är torv det absolut dammigaste av de tre, upplevelsen av en hinna damm i hela stallet har jag bara från stallet där jag står nu, där alla står på torv, och inte med de andra.
 
Vad gäller frågan kutterspån eller spånpellets så tycker jag helt och hållet det är en fråga om tillverkare. Jag har hellre spånpellets än ett grovt, dammigt och svårmockat kutterspån, men de bästa kutterspånstillverkare som gör "finkorniga" och inte så dammiga kutterspån är nog snäppet vassare än spånpellets. Även spånpelletstillverkarna varierar mycket i form av absorption, sönderfall och damm. Så jag skulle helt klart be om en av varje och testa, innan jag bestämmer mig.

Men allra helst har jag torvbädd med ett topplager av halmpellets :D
 
I min mening är torv det absolut dammigaste av de tre, upplevelsen av en hinna damm i hela stallet har jag bara från stallet där jag står nu, där alla står på torv, och inte med de andra.

Nja, det är väl inte hela sanningen. Torvdamm är tungt och syns medan spåndamm är lätt och ljust. De stall där vi haft kutterspån som enda alternativ har dammet sopats bort lika mycket som torv men torv har inte flygigt lika högt upp.
 
Bytte för nån månad sen från kutter till pellets för att min kropp fixade inte sorteringen i kutterspånet (nackskada). Stor skillnad att mocka i pelletsen, mycket snabbare och sparar kroppen. Går nästan 2 påsar/vecka och jag blöter pelletsen och fluffar upp så det blir som en sågspånsbädd. Hade aldrig velat använda pelletsbrännare utan att blöta, blir ju hårt och knöligt. Kan bli dammigt men då fuktar jag bara med vattenkanna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
10
· Visningar
1 640
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 762
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 163
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp