1_2_3

Trådstartare
Hej!
Många säger att spannmål ej är bra för hundar ex vete, korn etc.
Men varför inneåller så många hundfoder spannmål?? Och vad är det i spannmålen som ej är bra?

Och kan någon rekomendera ett bra foder?
Det verkar som att de bästa fodren kostar mest`?.....

Många foder innehåller spannmål för att det är billigt att producera (Och det är därför dom fodren är billigare) och ger en bra bukfylla.
Däremot hindrar oftast vete hunden från att ta upp näringen, eftersom dom flesta hundar får halvtaskig mage på vete och skiter ut det mesta av maten.

Dom bästa fodren brukar, normalt sett, kosta mest. Det finns dock undantag, som alltid.
Har inte tid att skriva ner olika foder nu, men kan göra det senare om ingen annan hinner före.

Håller med Bebben.

Jag använder Royal Canine och Hills till mina. Har även haft Nutro Choice. Jag tycker dom fodren är bra.

lånar knapp: men många av de dyrare fodren innehåller majs istället. är det bättre? eller är ris det enda som duger? jag har lone star som är ett ganska billigt foder (370 kr/15 kr) och det innehåller visserligen mest kött, men som sagt ändå en del majs. men det gör ju andra foder också, bl a hill's!

Min hund fick ett foder förut som innehöll vete och hon var dålig i magen rätt ofta. Sen bytte jag till royal canin (som dessutom inte luktar lika vidrigt) och hon har blivit jättebra. Det hon fick förut kostade lika mycket.
Eller royal canin blir lite billigare för man får var 4:e säck gratis. :) Det gamla fodret fick man var 11:e säck gratis, det är rätt snålt :smirk:

Japp :) Man klipper ut små märken som sitter på paketen och klistrar fast på ett litet bonuskort, sen får man 4:e säcken gratis. Iofs fick jag bonuskortet i en "valplåda", ett erbjudande där man fick 2 kg mat och lite smågrejer för 50 kr. Om det är så att man bara kan få bonuskorten där så kan du ju köpa en sån. :) 15 kg kostar 500.

Ja det är ju jättelätt om du har en hund som är svårfödd. Men en lättfödd hund MÅSTE få bukfylla... Man kan ju inte bara ge de 2 dl foder per dag till en hund på 30 kg, då kommer varken tarmarna eller magen att fungera och man måste ju fylla ut med nått som inte är så energirikt... Dvs hundarna ska inte kunna ta upp så mycket av det.

Jasså man får det???
Jag frågade speciellt när jag nyligen köpte, och hon sa att de hade tagit bort det "för att det blev för dyrt".
Ja, så sa hon.
Men jag har ju sett märket och inte slängt det.
Var får man bonuskortet???

Absolut, men man ska inte bara se till bukfyllan då. Utan även vad som finns i fodret för övrigt.

Foder med spannmål i brukar vara billigare foder, som inte brukar ha särskilt bra med det övriga heller. Men som sagt, det beror på vilket spannmålsfoder man väljer också. Vissa har så att det räcker i vitaminer etc, och många inte.

Jag fick det i en sån där valplåda som jag skrev om i förra inlägget, och den köpte jag nyligen..

Jag tänker ändå att om hunden bara får i sig 4dl foder per dag, hur bra det än är, så blir det bara 4 x vitamininnehållet/dl.

Ett foder med något mindre vitaminer som man äter 8 dl av per dag ger ändå 8 x vitamininnehållet/dl.

För att det sämre fodret måste ge mindre vitaminer så måste det vara mindre än hälften av det jämfört mot det andra.

hej.
Royal Canin innehåller ju majs... är inte det också spannmål?

Granngården här säljer RC, Är det så att man får var 4:e säck gratis där med tro??

hej igen..
kikade líte på pedigree, axess, carrier och alla dem har ganska högt pris,
Alla tre innehöll spannmål, fullkornsvete mm.
Det verkar inte finnas många foder som inte innehåller spannmål?

Du ska titta på innehållsförteckningen i vilken ordning de kommer. På ett billigare foder så kommer spannmålet först och köttet/kycklingen sen. På ett dyrt foder tvärt om. :) I en innehållsförteckning så kommer det som det finns mest av först nämligen.

Min erfarenhet är att hundar med snabb mage/ämnesomsättning mår bäst och bajsar normalast av ett foder med mer kött/kyckling.

En hund med långsam mage/ämnesomsättning inte alls mår bra av sådana foder eftersom att matmängden blir för liten och bajset blir hårt och trögt. (Hundar kan väl också få hemorojder typ?) Eftersom att smältbarheten är högre så blir det helt enkelt för lite som ska skitas ut så det blir som cement i magen.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 784
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 998
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar