3 har generellt bäst täckning har jag fått till mig och ja man får prova vilka som har just där man är. Men mina föräldrar vars mobila bredband jag testade innan jag skaffade här har en annan nätleverantör, men jag minns inte vilken. De har sitt både i skärgården och inne i stan och sedan här då ute på landsbygden i småland. Men man kan också se på nätleverantörernas kartor om de har täckning där man är för mobilt bredband.
Tre har generellt sett sämst täckning på glesare delar av landsbygden, även om undantag finns.
Något stycke från mig finns ett av dessa undantag, eftersom en hög chef på tre har haft ett sommarhus där, och lyckades därför få till en mast.
Tyvärr når inte den masten till mig. Där jag bor är alla operatörers nät usla eller icke-existerande.
Det finns undersökningar gjorda, som visar att Telia har färre blinda fläckar i Sverige än andra operatörer.
Men, det stämmer bra att man måste kolla vilken operatör som har bra täckning på respektive plats, när man kommer till lite mer glesa delar av Sverige.
Är det långt till närmaste mast, kombinerat med hög användning under vissa perioder, så kan mobilt bredband fungera dåligt.
Eftersom det finns en del sommargäster i trakten, så kan det bli sådan belastning via mobilt bredband när "alla" ska titta på sportevenemang på tv, så att det går från "tillräckligt för att kolla Buke, skicka mail och läsa tidningen" till"det går inte att göra just något".
För drygt ett år sedan kopplades fiber in, och det är så stor skillnad.
Leverantörernas täckningskartor behöver man ta med en stor nypa salt.
Enligt de kartorna kan det se ut som om det finns tillräcklig täckning för mobilt bredband, men i verkligheten så saknas det.
Enda sättet att ta reda på hur det är i verkligheten är att fråga ut folk i närheten.