Spännande och intressanta hus till salu, del 2

https://www.booli.se/annons/5139306

Inte huset i sig, men tomten. Vad i hela friden är det de har massor av? På satellitbilden ser det ut som kryss.
IMG_20231018_193509.jpg
 
Kolla här då, för den som är sugen på att renovera. Bara kalkstensgolvet i orangeriet gör det ju värt det :love:

https://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-skovde-kommun-molltorp-bjorkelund-20728215
Så dåligt skick verkar inte huvudbyggnaden ha. Det finns ett modernt uppvärmningssystem, och taket verkar inte läcka.

Annars så en jättespännande fastighet. Man blir verkligen nyfiken på dess historia.

Intressanta planteringar och anlagd parkliknande trädgård, som kanske har en lång historia.
 
Jag killgissar att de är kvar efter något foder som ryckts bort?
Tror inte på foder som man rivit bort, då borde spikarna följt med helt eller delvis.

Det ser mer "halvgjort" ut.

Det är ju rader "hela vägen upp och ner", med mellanrum. Det ser ut som om man helt enkelt inte spikat spiken till panelen "hela vägen in".

Överhuvudtaget så ger fastigheten, kombinerat med bildernas utformning ett lite "ovanligt" och "spännande" intryck...

En riktig fastighetskarta hade varit intressant att se...
 
...Dessutom verkar hela mäklarens sida gå i samma anda: "poetiska" beskrivningar, och bilder på detaljer eller i "konstnärliga" vinklar, som säger väldigt lite om fastigheten.

Och fakta om sådant som uppvärmningssystem, vatten- och avloppsanläggningar, fastighetskarta och annat tråkigt men ack så viktigt kommer sist, när det alls kommer...
 
Tror inte på foder som man rivit bort, då borde spikarna följt med helt eller delvis.

Det ser mer "halvgjort" ut.

Det är ju rader "hela vägen upp och ner", med mellanrum. Det ser ut som om man helt enkelt inte spikat spiken till panelen "hela vägen in".

Överhuvudtaget så ger fastigheten, kombinerat med bildernas utformning ett lite "ovanligt" och "spännande" intryck...

En riktig fastighetskarta hade varit intressant att se...
Inte om det är typ tretex, då sitter spikarna kvar när man rycker fodret. De hade kanske bråttom inför fotograferingen då träet fortfarande är ljust.
 
Inte om det är typ tretex, då sitter spikarna kvar när man rycker fodret. De hade kanske bråttom inför fotograferingen då träet fortfarande är ljust.
Jag tycker de sticker ut mer än de 12-13 mm som tretex har?! Mera som 2-3 cm utstick. Dubbel tretex?

Men borde inte många av spikarna vara böjda då, för så mjuk och snäll är inte tretex? Fast det kanske de är fast det inte syns?

Och det kan inte vara foder det handlar om utan skivor som suttit på väggen.

Men när man tar bort tretex (ett bra material för isolering och vindskydd i gamla hus - om möjligt bör den behållas) så blir var och varannan spik försedd med fastsittande "ludd" och andra rester från tretexen. Det är ungefär lika jobbigt att slå i spikarna (och kanske lämna någon enstaka millimeter till bakomliggande panel om planen är att ta bort spiken på sikt för att göra det enklare med spikutgragningen), som det är att rensa för "luddet".

Det brukar inte gå att dammsuga bort det, utan visst tidsödande pillande krävs. Luddet sitter ofta liksom fastklibbat mot spiken.
 
Jag tycker de sticker ut mer än de 12-13 mm som tretex har?! Mera som 2-3 cm utstick. Dubbel tretex?

Men borde inte många av spikarna vara böjda då, för så mjuk och snäll är inte tretex? Fast det kanske de är fast det inte syns?

Och det kan inte vara foder det handlar om utan skivor som suttit på väggen.

Men när man tar bort tretex (ett bra material för isolering och vindskydd i gamla hus - om möjligt bör den behållas) så blir var och varannan spik försedd med fastsittande "ludd" och andra rester från tretexen. Det är ungefär lika jobbigt att slå i spikarna (och kanske lämna någon enstaka millimeter till bakomliggande panel om planen är att ta bort spiken på sikt för att göra det enklare med spikutgragningen), som det är att rensa för "luddet".

Det brukar inte gå att dammsuga bort det, utan visst tidsödande pillande krävs. Luddet sitter ofta liksom fastklibbat mot spiken.
Jag har tretex-skivor i mitt hus och utan att ha dragit bort något ser spikarna ut att bara vara islagna utan böj. Hade jag däremot tagit bort tretexen så hade jag dragit spikarna på samma gång.

Däremot minns jag inte om det satt tretex i kök och matrum, där strippade vi väggarna ner till stockarna, rev bort gammal lump vid ett fönster och lerklinade sedan väggarna. Även de gamla golven bröts upp då de låg på mullbänk och stockarna hade murknat bort. Grävde ur, byggde blindbottnar som fylldes med naturfiber och drevade med lin runt fönsterna. Tror vi sänkte uppvärmningskostnaderna med ca 3000 kWh/år enbart på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp