Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Strandskyddet kan man få dispens för. De geotekniska förutsättningarna är nog mer utmanande.
De geotekniska förutsättningarna varierar över landet. Strandskyddet är väldigt tight numera (med rätta) så för att få dispens för att bygga en villa med strandtomt är inte särskilt vanligt. Att få bygglov så nära vatten med den klimatförändring som sker nu känns också väldigt tveksamt. Så jag skulle nog säga att det är i stort sett omöjligt att bygga en villa eller ett fritidshus så där nära vatten idag, i varje fall om man följer lagstiftning.
 
De geotekniska förutsättningarna varierar över landet. Strandskyddet är väldigt tight numera (med rätta) så för att få dispens för att bygga en villa med strandtomt är inte särskilt vanligt. Att få bygglov så nära vatten med den klimatförändring som sker nu känns också väldigt tveksamt. Så jag skulle nog säga att det är i stort sett omöjligt att bygga en villa eller ett fritidshus så där nära vatten idag, i varje fall om man följer lagstiftning.

Min enda poäng med mitt inlägg är att just det huset ligger i ett område med mycket kvicksand.
 
Du får inte ha bråttom eller råkat ta ett glas för mycket i den här trappen...!
1696879801243.png
 
Vi kör förbi den här gården på väg ner till sommarstugan varje gång och jag har alltid suktat lite efter den eftersom den alltid ser så himla välskött och trevlig ut. Jag suktar så att säga inte mindre efter den efter att ha sett att den dessutom har både pool, vinkällare och ett hyfsat trevligt inre. Men 34 miljoner :wtf: https://rc.se/bostader/obj12549_1985950735/

Det brukar dessutom gå en otroligt vacker Frieser i en av hagarna, undrar om man kan förhandla så att den ingår :idea:
 
https://rc.se/bostader/obj32424_1963329529/

Här bor det en champagne-fantast! Man har nog råd att vara det ifall man äger en villa som går för 38 miljoner... Jag räknade till minst 94 flaskor champagne (eller åtminstone mousserande vin, men av allt att döma lär det röra sig om "the real deal"), och då räknade jag bara de oöppnade som låg i hyllan som syntes på bilden!

I övrigt kliade det lite i kroppen på mig av hur stramt inrett det var och vilken total avsaknad av myskänsla huset har av bilderna att döma.
 
Vi kör förbi den här gården på väg ner till sommarstugan varje gång och jag har alltid suktat lite efter den eftersom den alltid ser så himla välskött och trevlig ut. Jag suktar så att säga inte mindre efter den efter att ha sett att den dessutom har både pool, vinkällare och ett hyfsat trevligt inre. Men 34 miljoner :wtf: https://rc.se/bostader/obj12549_1985950735/

Det brukar dessutom gå en otroligt vacker Frieser i en av hagarna, undrar om man kan förhandla så att den ingår :idea:
Du får trösta dig med att vågorna om sisådär 10 år snart har börjat nagga på byggnaderna närmast vattenbrynet.
 
Du får trösta dig med att vågorna om sisådär 10 år snart har börjat nagga på byggnaderna närmast vattenbrynet.
Vårt hus ligger "tyvärr" ännu närmare vattnet än det där (eller möjligtvis på samma avstånd, lite svårt att bedöma utifrån bilderna), så det är dessvärre redan ett väldigt reellt orosmoment i min värld :( (påtryckningar på kommunen pågår för fullt och vi hoppas få hjälp snart)
 
Vårt hus ligger "tyvärr" ännu närmare vattnet än det där (eller möjligtvis på samma avstånd, lite svårt att bedöma utifrån bilderna), så det är dessvärre redan ett väldigt reellt orosmoment i min värld :( (påtryckningar på kommunen pågår för fullt och vi hoppas få hjälp snart)
Vad har ni tänkt att kommunen ska göra?
 
Vad har ni tänkt att kommunen ska göra?
Oj, den frågan kan mina föräldrar svara på mycket bättre! Jag är inte alls insatt, jag vet bara att grannen (som bor ännu närmare vattnet, så till den grad att deras trädgårdsstaket nu trillat ner på stranden) har varit på en massa möten och tryckt på för att kommunen ska hjälpa till att skapa någon slags kustskydd. Det här hände i veckan, till exempel: https://www.trelleborg.se/nyheter/studiebesok-i-smygehamn-om-erosionsproblematiken/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp