Spännande och intressanta hus till salu, del 2

"Det gamla stationshuset som är uppfört 1870 är mest utmärkande med sin tidstypiska byggnadsstil. Byggnaden får tyvärr inte utnyttjas som bostad då den har påväxt av problemorganismer (kopplade till ohälsa) samt kemikalier som förknippas med besvärande lukt och risk för cancer. Se "Rapport Skadeutredning". Stationshuset är inrett med modernt kök, tre rum, toalett och badrum. Badrummet är uppbrutet för skadeutredning och i byggnaden har även inspektionshål tagits upp på flera ställen. Det bedöms att sanering och renovering av byggnaden kommer försvåras och fördyras med hänsyn till byggnadens kulturhistoriska värde.

Det finns en långsmal byggnad om ca 95 kvm som hyrs ut som bostad idag. Hyresgästen har besittningsrätt och kommer att bo kvar.

Det finns även två förrådsbyggnader om totalt ca 70 kvm varav ca 7 kvm är uthyrt till hyresgästen som hyr huset.

Enligt gällande detaljplan finns totalt 360 kvm byggrätt och beroende på exakt hur byggnadsarean fördelar sig så kan det eventuellt finnas utrymme att bygga ytterligare ca 100 kvm. Enligt planen råder rivningsförbud på fastigheten och det krävs tillståndsprövning hos länsstyrelsen för all byggnation på fastigheten och det finns även krav på utformning och placering av byggnader. Se utdrag ur länsstyrelsens yttrande om fastigheten under övrigt samt detaljplan och plankarta.

Härifrån har man nära till allt staden har att erbjuda samtidigt som man får ett fantastiskt kulturhistoriskt läge. Ett av Uppsalas mest uppskattade och natursköna promenadstråk finner du vid Gamla Upsala högar en kort promenad bort, där många njuter av solnedgången och naturen samt känner historiens vingslag. Lite längre bort finner du badplatsen Storvad dit många stadsbor tar sig för ett dopp i ån.

För den som pendlar tar man sig ut på E4:an på ett par minuter och vill man ner till city finns antingen stadsbussarna en kort promenad bort eller så tar man cykeln ner till city på 15 min.

Några minuters bilfärd bort finner du livsmedelsbutiker och Gränby centrum med ett brett utbud av nöje och shopping.
För den som har idrottande barn har man Uppsalas största idrottsområde några minuters bilfärd bort vid Gränby Sportfält med innebandy, bandy, basket, friidrott, ishockey, tennis m.m.

Utdrag från länsstyrelsens yttrande om fastigheten:
Platsen ligger inom det omfattande fornlämningskomplexet Gamla Uppsala, den centrala delen av riksintresse för kulturmiljövård C30Gamla Uppsala samt Fyrisåns och Björklingeåns dalgångar. Inför utbyggnaden av Ostkustbanan till dubbelspår undersöktes omfattande lämningar från järnålder och medeltid i anslutning till fastigheten Gamla Uppsala 26:5. Fastigheten omfattas av skydd enligt kulturmiljölagen 2 kap om fornlämningar. Fastigheten ligger inom fornlämning L1941:2641, boplats och angränsar till fornlämning L1941:3039, det gränsbestämda området för Uppsala högar. Tillstånd till ingrepp i fornlämning får länsstyrelsen endast lämna om fornlämningen medför hinder eller olägenhet som inte står i rimligt förhållande till fornlämningens betydelse. Den gamla stationsbyggnaden har sedan tidigare bedömts vara en kulturhistorisk värdefull byggnad. I gällande detaljplan omfattas byggnaderna på fastigheten av rivningsförbud med anledning av deras stora kulturhistoriska värde. Tillkomsten av stationsbyggnaden från 1870-talet kan relateras till Uppsala högars betydelse och den har på så vis även en kulturhistoriskt intressant koppling till fornlämningsmiljön. Exempelvis undersöktes Västhögen 1874.
Oavsett ägare till fastigheten är det ur kulturmiljösynpunkt angeläget att byggnadernas stora kulturhistoriska värde fortsatt värnas. Det är också viktigt att innebörden av kulturmiljölagens skydd av fornlämningar framgår.

"
 
https://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-vimmerby-kommun-vastra-grinderum-20635759#gallery


Mnja, huset är för litet för "gården" känner jag, men det är ju säkert ett STORT hus om man ser till att det säkert bara var ett torp från början. Sen tycker jag det är "lite sönderrenoverat" , de tog i "för mycket", med tanke på hur litet huset är som sagt... men men... Utomhusbilderna dock :love: de lyckades tom sälja in vintern på gården. Och de historiska vindslagen i ladugården
 
https://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-vimmerby-kommun-vastra-grinderum-20635759#gallery


Mnja, huset är för litet för "gården" känner jag, men det är ju säkert ett STORT hus om man ser till att det säkert bara var ett torp från början. Sen tycker jag det är "lite sönderrenoverat" , de tog i "för mycket", med tanke på hur litet huset är som sagt... men men... Utomhusbilderna dock :love: de lyckades tom sälja in vintern på gården. Och de historiska vindslagen i ladugården

Där hade jag gärna bott 😍
 
https://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-vimmerby-kommun-vastra-grinderum-20635759#gallery


Mnja, huset är för litet för "gården" känner jag, men det är ju säkert ett STORT hus om man ser till att det säkert bara var ett torp från början. Sen tycker jag det är "lite sönderrenoverat" , de tog i "för mycket", med tanke på hur litet huset är som sagt... men men... Utomhusbilderna dock :love: de lyckades tom sälja in vintern på gården. Och de historiska vindslagen i ladugården
Historiska vindslag låter spännande:-)
 
Ett helt vanligt hus, men jag älskar det. Speciellt våtrumstapeten i ena badrummet. Tyvärr måste den bytas p g a ålder. Ännu mer tyvärr så är flytt inte aktuellt för mig, men ska försöka få min kille att köpa det 😄.

https://www.lansfast.se/till-salu/v...utm_medium=referral&utm_content=klockrike-620

Jag gillar det också! Det ser ut som ett riktigt bra köp. Praktiskt planlösning.

Hellre orört med alla fina trädetaljer kvar än sönderrenoverat...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp