Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Är det rimligt att förvänta sig sekelskifteskaraktär i ett hus byggt 1919? (Eller 1930, det står två olika byggnadsår i annonsen)

Tja, senjugend iaf. Inredningen är dominerad av 2000-tal... plus att det är obegripligt att de valt lantstuk på köket när det är en högreståndsvilla.

Klart att var och en gör som de vill... men huset har förlorat sin själ i mina ögon.
 
Tja, senjugend iaf. Inredningen är dominerad av 2000-tal... plus att det är obegripligt att de valt lantstuk på köket när det är en högreståndsvilla.

Klart att var och en gör som de vill... men huset har förlorat sin själ i mina ögon.

Det är många äldre hus som "avlivats" genom för modern renovering, färgval osv osv. Blir alltid lika besviken när man ser ett hus som är hur charmigt som helst på utsidan och sedan helt vitt eller liknande inuti.
Det allra sorgligaste jag sett hittills var i Husjägarna-Danmark där en otroligt fin 1600-tals gård visades, med halmtak och korsvirke, hela baletten, utomhus. Och inne var precis ALLT dränkt i vit färg. Huset var helt dött...:cry:

Om man vill ha modern och vit/grå/svart inredning så finns det massor med moderna hus att köpa. Och hålla tassarna borta från de gamla husen med karaktär!
 
Tja, senjugend iaf. Inredningen är dominerad av 2000-tal... plus att det är obegripligt att de valt lantstuk på köket när det är en högreståndsvilla.

Klart att var och en gör som de vill... men huset har förlorat sin själ i mina ögon.
Av ren nyfikenhet, vilken typ av kök hade passat bättre? Jag tänker nog automatiskt 1920/30 tal,= lantligt kök 🫣 ser för mig (kollar på deras hemsida) Kvänum i serien Real Classic eller Modern Classic, blir det fel?
 
Av ren nyfikenhet, vilken typ av kök hade passat bättre? Jag tänker nog automatiskt 1920/30 tal,= lantligt kök 🫣 ser för mig (kollar på deras hemsida) Kvänum i serien Real Classic eller Modern Classic, blir det fel?

Det är en högreståndsvilla, dvs lantligt blir lite fel. Real Classic kommer väl närmast av de alternativen men det jag tänker är tex metrokakel på väggarna, detaljer i mässing osv. Dvs material som upplevdes som lyxiga tidigt 1900-tal.

I mitt hus från sent 1800-tal passar det med en lantlig stil eftersom det inte är en högreståndsvilla. Det har varit en minimal gård och bebotts av hantverkare och tjänstemän.
 
Det är en högreståndsvilla, dvs lantligt blir lite fel. Real Classic kommer väl närmast av de alternativen men det jag tänker är tex metrokakel på väggarna, detaljer i mässing osv. Dvs material som upplevdes som lyxiga tidigt 1900-tal.

I mitt hus från sent 1800-tal passar det med en lantlig stil eftersom det inte är en högreståndsvilla. Det har varit en minimal gård och bebotts av hantverkare och tjänstemän.
Ah, jag förstår. Tycker det är väldigt intressant, tack för spännande och bra svar. Borde se om jag hittar nån kul bok i ämnet på biblioteket känner jag ☺️^^
 
Vid vissa tillfällen tror jag att saker och ting revs ut och moderniserades för att visa att man hade pengar och kunde "hänga med". Det hände t.ex. med mitt barndomshem. Byggt 1925 och sedan "moderniserat" vid senare tillfälle. Då slängdes det ut en stor fin kamin, takhöjden sänktes, vackra gamla breda golvlister byttes ut, bakugnen murades igen....osv... :( Sorgligt, och jag förmodar att det nog inte hade hänt idag, men just vid det tillfället när det skedde tror jag som sagt att man ville visa att man hade pengar...
 
Verkar inte vara öppen visning. Jag hittade iaf inget datum. Men vi skall lämna dottern på lördag på ett ställe som gör att vi är närmare. Kan hända att bilen tar den vägen.
Lämnade barnet hos en kompis en bit bort som sagt idag tänkte åka förbi och kolla men när vi lämnade barnet åkte vi annan väg för att göra ärende och när hon hämtades var jag hemma och sambon åkte själv för vi var lite hungriga och maten lagades. Får ta det nån annan gång. Jag skall se huset. Frågade en jobbarkompis som är uppväxt i närheten men hon hade inte hört talas om det heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp