Spännande och intressanta hus till salu, del 2

https://www.svenskfast.se/hus/oster...ign=till-salu&utm_content=knuttorp-klingsborg

Ytterdörren är fantastisk, golvet i hallen ytterst opraktiskt 🤔. Huset som helhet kan nog bli hur fint som helst om man lägger ner en hel del tid och pengar på renovering.
Ytterdörrens utsida är lika mycket NEJ som insisan av densamma är YEY =)
Hallens golv :yuck: , balkongdörren UTAN balkong (det som INTE finns överytterdörren)
Men asså hade jag haft för mkt pengar så hade det vart en gullig "sommarstuga" efter renovering ;)
 
Det här skulle jag vilja ha :love: Vill dock åtgärda en hel del av det som jag ser som sönderrenoverat... Köket är ju bedrövligt, allt är hyseriskt vitmålat, tomten bara en stor grushög... Men sån potential!
https://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-ronneby-stad-ronneby-kommun-mollebacksgatan-7-20243876


Håller med, en hel del man vill ändra på, även i trädgården, men lagom storlek på allt och man kan leva med inredningen tills man ändrar det bit för bit. Plus att det verkar från kartan som man kan klara sig utan bil för att nå det mesta.

Suck att det är i Ronneby och inte i Stockholm ;)
 
Googlade lite på Ronneby nu och hittade om deras parker, såg helt fantastiskt ut och jag känner att jag vill dit på semester med morsan (som älskar doftande blommor mer än allt annat). Däremot verkar Ronneby bara ha en enda hundrastgård som var löjligt liten :cautious: Tvivlar på att hundarna hade uppskattat en semester där speciellt mycket om de inte fått springa ordentligt alls under tiden man är där.
Åk dit på utställningen i Augusti så kan vi ses 😉
Ronneby har massor av fint och är en grön och trevlig ort för hund 🙂
 
Vad sägs om att bo fem pers på 34kvm? Det tycker säljarna här är jättebra!
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-karolinska-omradet-solna-kommun-fogdevreten-10-20111848
Den här platsar verkligen bra till trådrubriken "Spännande och intressanta hus till salu".

Om jag vore katt, så skulle jag vilja bo där. Det intryck jag får genom bilderna, är att lägenheten omvandlats till ett slags gigantiskt "katt-aktivitets-träd" med mångahanda krypin...
 
Vad sägs om att bo fem pers på 34kvm? Det tycker säljarna här är jättebra!
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-karolinska-omradet-solna-kommun-fogdevreten-10-20111848

Alltså herregud :S
Jag bor på 23 kvadrat och 11 kvadrat till skulle alltså ge utrymme för tre barn och en vuxen till... Never ever.
Och inte tycker jag det där ser särskilt välplanerat ut heller. Och då är det en arkitekt som ritat det som jag förstår det? Asså nä...
Alla de där kapslarna (som nästan konsekvent är felstavat i annonsen också, fy)... asså varför? Jag som har massor av barnasinne kvar och egentligen borde älska alla små krypin tycker bara det ser trångt och hemskt ut. Skulle aldrig kunna bo fem pers där. Jag hade inte ens velat bo där själv eller med en till person, om det sett ut sådär alltså. Och allt lurv, vad ska det vara bra för?

Jag tänker att man skulle kunnat spara in plats på toaletten, den ser ganska stor ut, hade kunnat vara mindre. Vidare hade jag velat ha entren in i vardagsrummet istället för in i köket. Köket hade jag gjort "rakt" utan vägg, allt bara på en rak vägg, så det blev öppet.

Jag skulle hellre sova i den gemensamma tvättstugan.

Haha, eller hur!

Bättre att skaffa en husvagn.
Då bor man iaf på markplan och kan ha ett rejält förtält. Det där hade gett mig cellskräck.

Håller med!

Den här platsar verkligen bra till trådrubriken "Spännande och intressanta hus till salu".

Om jag vore katt, så skulle jag vilja bo där. Det intryck jag får genom bilderna, är att lägenheten omvandlats till ett slags gigantiskt "katt-aktivitets-träd" med mångahanda krypin...

Ja!
 
Fast det är absolut intressant att fundera över compact living. När det gäller den där lägenheten hade jag nog provat något sånthär istället. Tänker mig uppvikbara sängar där det är 2 stycken också, för luftigare känsla under dagen. Där det är en säng tänker jag att det är soffan, som på dagen är soffa alltså.

Edit; Såg att entrén behövde vara där den var, men ändå, såhär hade jag velat göra.
 

Bifogade filer

  • 20230712_131943.jpg
    20230712_131943.jpg
    124,6 KB · Visningar: 41
Compact living som sådant är ju ett vedertaget begrepp men lägenheten ovan tycker jag hemskt och klaustrofobisk... Compact living för mig är kanske 2 vuxna i en liten 1a.

Men sen finns det ju dom som har valt att bo litet. Tex denna familj på 2 vuxna och 2 barn. Deras lgh ser dock hundra gånger trevligare ut än lägenheten ovan!
https://www.expressen.se/leva-och-bo/hemma-hos-5/adriana-bor-pa-36-kvadrat-med-sambo-och-tva-barn/

Det där var verkligen 37000 gånger bättre än den andra lägenheten!

Älskar klaffskivan i köket och att barnen hade varsin anvisad plats i hallen. Och att de har använt sig av färger och mönstrade tapeter och mysbelysning för att få det mysigt. Det bästa av allt var ändå att de bara hade sex stycken tallrikar och så varsin favoritmugg. Jag tycker många människor verkar ha såna sjuka mängder porslin och saker överlag, liksom betala extra hyra för att inhysa en massa onödiga saker. Själv har jag tre tallrikar, en assiett, fyra muggar och två glas. Ett medvetet val dels för att jag bor litet, men också för att jag avskyr att diska. Ska det komma fler hit lånar jag in fler tallrikar.
Öppna hyllor och krokar gör också att det ser luftigt ut och att ha genomskinliga stolar gjorde också att det kändes luftigt tycker jag och att ha en ljusare färg i vardagsrummet, så det upplevs stort, när de andra väggarna är mörka och mysiga.

Många rätt i denna lägenheten, tar med mig tipsen. Jag lever inget compact living-liv här, men bor ju ändå litet och har gjort en del som de också gjort, för att jag gillar det. Letar efter hus nu också och får väl se hur det ser ut, huset vi fastnar för :).
 
Alla de där kapslarna (som nästan konsekvent är felstavat i annonsen också, fy)... asså varför? Jag som har massor av barnasinne kvar och egentligen borde älska alla små krypin tycker bara det ser trångt och hemskt ut. Skulle aldrig kunna bo fem pers där. Jag hade inte ens velat bo där själv eller med en till person, om det sett ut sådär alltså. Och allt lurv, vad ska det vara bra för?
Jag gissar att allt "lurv" är till för att vara ljuddämpande, vilket nog kan behövas när man är många pers på liten yta...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp