spänna för vagn?

L

lynnete

som rubriken lyder så skulle ja vilja ha lite tips och råd hur ja ska gå tillväga för att kunna köra in min travare hon är 5 år gammal.

vi har tömkört henne i massor och det gillar hon:laugh: men vi har aldrig spänt för en vagn. vi har släpat lite typ petflaskor fyllda med sten och gått och skramlat med plastpåsar och lite annat och haft skaklar på henne som vi bara har hållt vid sidan då hon tyckte de va lite "läskiga i början"

så nu till min fråga hur har ni gjort när ni spänner för vagnen första gången??elr har ni bara spänt för skaklar och låtit de släpa efter ett bra tag?
skulle vara jätte glad för lite tips. tycker de e jätte kul och köra och har en jätte trygg ardenner som ja kör med som ja tänkte man kunder köra tillsammans med att den trygga hästen går först och den andra bakom!
hur har ni gjort?

Sv: spänna för vagn?

När jag kör in hästar har jag vagnen med redan ganska från början. Vi kliver i och ur och över skaklarna, jag avslutar ofta ett pass med att ställa dem i skaklarna först bara stå sen lyfta upp o grejja lite.

Allt eftersom träningen går framåt blir ju all träning lite tuffare vad gäller ljud osv. så då grejjar jag mycket med skaklarna. Lyfter "tappar" lyfter igen, drar efter benen osv. Gärna som avslutning på ett arbetspass, är det ett ridpass sak samma, jag leder i med sadel på o så fort hästen gjort det jag vill går vi därifrån o släpper ut i hagen igen. De ska inte se vagnen som nåt negativt och då är just psykologin att "sköter jag mig här kommer jag snabbt ut till kompisarna" :)

Annars när de väl är trygga med att tömköras med släpande skaklar i både skritt och trav på olika underlag på både rakt och böjt spår brukar det inte bli några problem.

okej
ja har prova lite med att hålla i en skakel och släpa efter mig så hon hör lite ljud bakom men hon blir nervös på de så ja vet inte redigt hur ja ska göra annars får ja nog be någon annan köra in henne. Det vore jätte kul eftersom ja kör med min ardenner. då kunde de vara kul att köra båda samtigit så småningom!!!
hur lång tid har de tagit för dig innan du satt för vagnen och kört första gången? har de gått bra elr har de blitt lite rädda?

Då är du ganska långt undan momentet att spänna för o köra... du får göra massa övningar med olika ljud bakom så hon lär sig att det finns där men att det inte är farligt. En häst får aldrig sättas i vagn när de fortfarande är rädda så pass som du beskriver.

Jag har med riktiga räddharar kört rädd hårt med ljudträning. Bundit fast skramlande saker på dem o longerat. Flippar de ur sitter det som låter ändå kvar men gör inte ont o då har jag longerlinan i sidoringen i grimman eller i kapson o är på inhägnat område (Inte i bettet så de inte förknippar läskiga ljud med ont i munnen). De märker rätt fort även om de börjar rusa att det är mer behagligt att gå lugnt och att ljudet blir lugnare om de är lugna.

MEN helst ska hästträning aldrig gå över den där magiska gränsen. De kan va skrajja och på tå men inte tappa huvudet och rusa. Träna alltid så tufft så hästen precis håller sig i skinnet, då får du i slutändan en trygg häst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 850
Senast: Milosari
·
Körning Har ett 3 årigt sto som vi har tömkört och dragit olika släpar med sedan 1,5 års ålder. Hon har hela tiden varit cool och tagit allt...
Svar
3
· Visningar
1 408
Senast: Karamell
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 454
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka