spänna för problem??

Sv: spänna för problem??

Jo men om du då inte LYFTER;) skaklarna utan SÄNKER;) ner dom istället hur reagerar hon då? :laugh:

hej allihopa igen :P tänkte på det, oftast är det inrte någon hemma hos mej mer än jag, och eftersom jag behöver träna mera så undrar jag om det är farligt, idiotiskt att binda upp hästen under tiden man spänner för? (eller kommer det bli en katastrof?)

(har inte kunnat träna så mycket i sommar som jag igentligen hade velat pga att det inte varit så många hemma som har kunnat varit medhjälpare)

hej allihopa igen :P tänkte på det, oftast är det inrte någon hemma hos mej mer än jag, och eftersom jag behöver träna mera så undrar jag om det är farligt, idiotiskt att binda upp hästen under tiden man spänner för? (eller kommer det bli en katastrof?)

(har inte kunnat träna så mycket i sommar som jag igentligen hade velat pga att det inte varit så många hemma som har kunnat varit medhjälpare)

Man ska inte binda upp hästen. Det är bättre att ha medhjälpare. Läste igenom inläggen nu . En tanke som slog mig är att du kanske skulle backa tillbaka. Börga om att dra linor pinnar för att sedan se om om hästen klarar av vagnen.

Är hästen inte bakrädd utan bara inte vill stå still - varför inte binda upp hästen så att den inte kan vandra iväg hur som helst? Eller ha hjälp av ngn som håller i?

Själv sätter jag alltid min 3-åring i dubbeluppbindingar, selar på och sätter på vagn,knäpper loss, sitter upp inne i stallet och kör ut. Hade han stått utan uppbindning så hade han helt solklart också skruvat på sig eller traskat iväg när det passat honom.

Obs att rådet endast gäller om hästen INTE är rädd, bakrädd eller alldeles nyligen inkörd - i annat fall så har man medhjälpare som håller i hästen.

Man ska inte binda upp hästen. Det är bättre att ha medhjälpare. Läste igenom inläggen nu . En tanke som slog mig är att du kanske skulle backa tillbaka. Börga om att dra linor pinnar för att sedan se om om hästen klarar av vagnen.

det har jag gjort, för när jag bestämde mej för att verkligen "börja om" så började jag först tömköra, dra pinnar efter m.m.

tror inte det är det som är problemet :(

Är hästen inte bakrädd utan bara inte vill stå still - varför inte binda upp hästen så att den inte kan vandra iväg hur som helst? Eller ha hjälp av ngn som håller i?

Själv sätter jag alltid min 3-åring i dubbeluppbindingar, selar på och sätter på vagn,knäpper loss, sitter upp inne i stallet och kör ut. Hade han stått utan uppbindning så hade han helt solklart också skruvat på sig eller traskat iväg när det passat honom.

Obs att rådet endast gäller om hästen INTE är rädd, bakrädd eller alldeles nyligen inkörd - i annat fall så har man medhjälpare som håller i hästen.

mm men om man drar upp vagnen bakom henne börjar hon bara flytta baken åt sidan :/ hon är INTE bakrädd och hon är 14 år och det var läänge sen hon blev inkörd.

Men det där om att spänna fast i stallet, d skulle jag aldrig våga då jag skulle vara livrädd att fastna på vägen ut, men du kanske har väldigt brett i ditt stall men här tror jag inte det funkar :/ några fler tips?

Funkar det att binda upp ute? i stallvägen...

Jag skulle i allafall tipsa om en hink med lite godis/kraftfoder i som uppmuntrar henne till att stå stilla.
Så fick jag min problematiska dam att stå stilla när jag spände för..
Anna-Carin

Bind upp ute då istället- om du har en bra uppbindingsplats.

Jag skulle i allafall tipsa om en hink med lite godis/kraftfoder i som uppmuntrar henne till att stå stilla.
Så fick jag min problematiska dam att stå stilla när jag spände för..
Anna-Carin

haha körde den också ett tag :D den e ganska smart men då måste man ju nästan vara två för man kan ju inte binda upp hästen och samtigt låta den äta och samtidigt spänna för själv :confused:

D låter bra - är hästen som sagt inte rädd för vagnen utan bara allmänt vill traska iväg så är uppbindning den bästa lösningen tycker jag.

haha körde den också ett tag :D den e ganska smart men då måste man ju nästan vara två för man kan ju inte binda upp hästen och samtigt låta den äta och samtidigt spänna för själv :confused:

För mig fungerade det att vara själv.. Stor hink med inte så mycket i så hon stod stilla och försökte komma åt all mat..
Anna-Carin

tror kanske att jag kommit på en anledning till varför just spänna för vagnen är så svårt, kom på en sak min syster berättat nu :/
För ganska många år så var dom ute och körde med henne och hon vart rädd för nått och hoppade åt sidan... vagnen fastnade i ett staket som släpades efter vagnen... tror kanske hon fick panik över att sitta fast då...

som sagt hon är inte rädd när man kör men just när man ska spänna för, så tror ni detta kan vara anledning, hur arbetar man med ett sånt problem i sånna fall

Jag lyckades spänna för en gång helt lungt och stilla men då blev hon skrämd strax efteråt av en cyklist som kom fram bakom ett hörn så då va der förstört

Då är hästen spänd/orolig, inte olydig m a o? I det fallet hade jag def haft en medhjälpare som håller varje gång hästen ska selas på OCH av. Inte att rek uppbinding av en rädd häst! Trodde att hon bara var olydig, därav mitt råd.

En bra medhjälpare är en bra början till lösning på problemet!

UppbindNing ska det ju vara...att det ska vara så svårt att stava rätt i dag!:crazy:

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Mezcal
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 405
Senast: Zarro
·
Hästhantering Ja som ruriken lyder så har mitt sto helt plötsligt börja bråka med mig när vi ska vända och rida hemåt. Hon blir het,går på tårna,kan...
Svar
10
· Visningar
2 434
Senast: zitasmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka