T
Tore90
Sv: spänna för problem??
Jo men om du då inte LYFTER skaklarna utan SÄNKER ner dom istället hur reagerar hon då?
Jo men om du då inte LYFTER skaklarna utan SÄNKER ner dom istället hur reagerar hon då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hej allihopa igen :P tänkte på det, oftast är det inrte någon hemma hos mej mer än jag, och eftersom jag behöver träna mera så undrar jag om det är farligt, idiotiskt att binda upp hästen under tiden man spänner för? (eller kommer det bli en katastrof?)
(har inte kunnat träna så mycket i sommar som jag igentligen hade velat pga att det inte varit så många hemma som har kunnat varit medhjälpare)
Man ska inte binda upp hästen. Det är bättre att ha medhjälpare. Läste igenom inläggen nu . En tanke som slog mig är att du kanske skulle backa tillbaka. Börga om att dra linor pinnar för att sedan se om om hästen klarar av vagnen.
Är hästen inte bakrädd utan bara inte vill stå still - varför inte binda upp hästen så att den inte kan vandra iväg hur som helst? Eller ha hjälp av ngn som håller i?
Själv sätter jag alltid min 3-åring i dubbeluppbindingar, selar på och sätter på vagn,knäpper loss, sitter upp inne i stallet och kör ut. Hade han stått utan uppbindning så hade han helt solklart också skruvat på sig eller traskat iväg när det passat honom.
Obs att rådet endast gäller om hästen INTE är rädd, bakrädd eller alldeles nyligen inkörd - i annat fall så har man medhjälpare som håller i hästen.
det är därför som den som håller i hästen vid förspänningen ALLTID ska stå rakt framför hästen.
Jag skulle i allafall tipsa om en hink med lite godis/kraftfoder i som uppmuntrar henne till att stå stilla.
Så fick jag min problematiska dam att stå stilla när jag spände för..
Anna-Carin
Bind upp ute då istället- om du har en bra uppbindingsplats.
haha körde den också ett tag den e ganska smart men då måste man ju nästan vara två för man kan ju inte binda upp hästen och samtigt låta den äta och samtidigt spänna för själv