spänna för problem??

I

isan_love

när jag ska spänna för vagnen på min shettis blir det problem. Vi har jobbat ganska mycket med "spänna för problemen" nu och vi har lyckats me att få henne att stå stilla i vagnen helt lugnt, men så fort vi börjar lyfta skanklarna för att spänna för så springer hon ur vagnen eller flyttar på baken åt sidan. Jag har försökt med min fantasi att träna henne att stå stilla och allt går jätte bra enda tills hon märker att vi börjar spänna för. Det är inte heller några som helst problem så fort man har fått på vagnen och börjat köra då hon tycker att det är jätte kul.

Jag har en gisning till varför de här problemen har uppstått, för när vi lr min syrra gick på körkurs med henne för att köra in henne så tog de sig inte ordentligt med tid på sig, för när shettisen inte ville gå med på att bli förspänd så använde de sig nästan av våld för att lyckas för att de hade bråttom då de hade en hel grupp (min syrra var såklart helt emot att använda sig av våld) så jag tror att det är anledningen.

Men jag har försökt att arbeta bort det men det är svårt för de har tydligen ""hästminne" hon verkar inte så rädd så ibland känns det som om hon larvar med mej men samtidigt så tror jjag inte det...

nån som vart med om ungefär samma sak lr har erfarenhet av något likanande så kom med förslag, skulle göra mej happy :D

Sv: spänna för problem??

I somras hade vi samma problem med en lite f.d galopp ponny .

Börjar bara beröma henne när hon är vid vagnen. Stå framför den skramla lite med den. Håll på med det till hon inte reagerar.

Börja sedan med ha vagnen 2 meter mort och bara stå där och låt henne äta lite gräs ;). När hon slappnar av, ställ vagnen närmare till hon står mellan skacklarna.

Därefter när ni står mellan skacklarna och äte gräs. Ta två pet flaster fyllda med vatten. Sätt fast dem i däcklet. Så hon känner lite tygnd. Gå runt lite, tömkör mm.

När hon känns stabil, börja med lösa skacklar. Där efter lägg mer tyngd i dem.

Lycka till :)!

Mvh
Emma

Om hon inte är rädd för skrammel osv. så skulle jag prova med att lugnt spänna för sedan direkt spänna från och upprepa flera gånger. Uppmuntra henne att stå stilla bråka inte med henne.
Så har jag iaf. gjort när jag har lärt mina hästar att stå still när man sitter upp och jag har aldrig misslyckats.

tack för svaren ska ut imorrn tror jag
å försöka få henne lugn :P

Måste ni sätta för hennE varje gång då? Ta och öva och öva och öva massor. Till slut så kommer hon att ge sig. Flyttar hon sig när ni lyfter skackeln så korrigera henne rätt direkt. Släpp skackeln och börja om. Glöm inte masor av beröm när hon gör rätt.

Usch vad jobbigt.Hon inte bakrädd lr?
Shettisen som jag har måste någon stå och hålla när man spänner för.Han vill så gärna komma iväg.

Usch vad jobbigt.Hon inte bakrädd lr?
Shettisen som jag har måste någon stå och hålla när man spänner för.Han vill så gärna komma iväg.

mm det e faktiskt jobbigt, hon har aldrig visat något som tecknar att hon är bakrädd

Börja med att en människa håller i hästen och en annan som spänner för lugnt.Om hon då börjar springa i v fall så börja om på nytt.
Igår när jag skulle spänna för kunde jag nästan ha stått där själv =).Jag hoppas att det kommer lyckas för dig.

Måste ni sätta för hennE varje gång då? Ta och öva och öva och öva massor. Till slut så kommer hon att ge sig. Flyttar hon sig när ni lyfter skackeln så korrigera henne rätt direkt. Släpp skackeln och börja om. Glöm inte masor av beröm när hon gör rätt.

ja men det funkar inte att korrigera henne för då börjar hon bara gå framåt istället :S

Träna på att spänna för, men ist för att köra iväg, spänn ifrån, och låt henne få lite gott/hö i stallet och sen är det klart för den dagen typ:)

Tråkigt att de blev våldsamma vid inkörningen, det är ju det dystra minnet ponnyn kommer ihåg:crazy:

Sluta innan det blir allt för bråkigt, ha tålamod, beröm alltid och se till att hon gör som ni velat, även om stegen i rätt riktning är små till en början:)

Hästar jag fått hit som varit besvärliga i anspänningen har jag gjort lite bakvänt med... det är som Åke säger lite fel psykologiskt att alltid spänna för. De fattar snart vagnen = arbete.

Träna ett träningspass (med nåt annat) o så avslutar ni med att ställa hästen i skaklarna. Sele o så behövs inte. Bara stå där o pyssla o klia o sen av med grejjerna o ut i hagen. Gör så som avslutning på passen då ser hästen vagnen som nåt trevligt. Snart slut på dagens träning o vips går de fint in där:idea:

Kanske en dum fråga men du sa att hon går ut när du tar up skaklarna? vad händer om du har skaklarna upe leder in h*n mellan dom å sen sänker ner dom?

Kanske en dum fråga men du sa att hon går ut när du tar up skaklarna? vad händer om du har skaklarna upe leder in h*n mellan dom å sen sänker ner dom?

ja men hur ska jag kunna leda in henne om jag håller dom uppe? kan ju inte rygga in henne :S (Förlåt om jag e trög)

Gör bara på exakt samma sät som när dom ligger på marken men be någon hålla dom upe eller om de stanar upe av sej själva. Om du står mitt på gårdsplanen utan vagn eller något kan du inte rygga henne då?

Ställ upp vagnen och prova att ta ner skacklarna uppifrån så att säga.

Gör bara på exakt samma sät som när dom ligger på marken men be någon hålla dom upe eller om de stanar upe av sej själva. Om du står mitt på gårdsplanen utan vagn eller något kan du inte rygga henne då?

jo såklart jag kan rygga henne men när jag ställer henne i vagnen har jag tränat att hon ska gå i vagnen... och det funkar ända tills jag lyfter ibland funkar det men aa...

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 052
Senast: shia
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Mezcal
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 405
Senast: Zarro
·
Hästhantering Ja som ruriken lyder så har mitt sto helt plötsligt börja bråka med mig när vi ska vända och rida hemåt. Hon blir het,går på tårna,kan...
Svar
10
· Visningar
2 434
Senast: zitasmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka