Spanienhund?

F

Fjoll

Någon har har erfarenhet av att ha tagit hem en spansk hund? Adopterat då.

Har funderingar på detta och vill gärna höra era åsikter!
:idea:
 
Sv: Spanienhund?

Ett onödigt sätt att riskera att få in smitta i landet!
Detta har diskuterats tidigare.
Både SVA o veterinärförbundet liksom många veterinärer i landet är emot den här typen av import.
PL
 
Sv: Spanienhund?

Att köpa en vuxen hund på postorder är bara det puckat, om man inte är mycket,mycket kunnig och har möjlighet att styra problembeteenden.

Vill du göra en insats för hundar i spanien så skänk pengar till avliving, och förebyggande informationoch attitydförändring och subventionerade kasteringar. Hur många hundar tror du inte de hade kunnat befria från lidande för vad det kostar att hålla "din" hund i hundstallet under alla de månader som krävs för rabiesvacineringen ska vara giltig.

Ta sedan en svensk omplacering, som du kan träffa och testa i olika situationer. Det kryllar av dem på blocket och hundstallen tvingas inte sällan avliva hundar eftersom det helt enkelt itne går att hitta bra hem åt dem.
 
Sv: Spanienhund?

Just pga risken att få in smitta i landet är det bättre att ta hand om en svensk omplacering. Det finns en hel del i Sverige, och värda att ta hand om. I och runt Göteborg borde det ju finnas en hel del hundhem?

*Kompletteringar*

Akitagården finns ju, ligger inte allför långt från Gbg: http://www.akitagarden.se/content.php?content.1.php
 
Senast ändrad:
Sv: Spanienhund?

Jag är skeptisk. Så många onödiga smittor som riskerar att komma in i landet.
Det finns så många underbara svenska hundar att rädda, tänk om folk kunde göra det.
 
Sv: Spanienhund?

Fina åsikter :crazy: ;)

Har du kanske någon hemsideadress till något hundstall i sverige? Jag är nyfiken på alla olika sätt att ta en hem en hund som "ingen annan vill ha", om du förstår.

Det är verkligen många som är imot dettta har jag förstått, tror du det bara beror på smittorisk?
 
Sv: Spanienhund?

Du har inga adresser eller telefonnummer till hundstall i göteborgstrakten?
 
Sv: Spanienhund?

Jo, men tyvärr är det ju så att akita-gården lägger ner. Har dock varit där en gång och "kikat".

mer adresser?
 
Sv: Spanienhund?

Känner också att det finns en massa hundar i Sverige som behöver nya hem. Finns en massa sjukdomar du kan få med dig med hunden, Leishmanios tex (http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=1183) som kan smitta människor också, det har man tagit bort kravet att vaccinera emot..

Edit: Jisses vad många som hann posta medan jag skrev : )
 
Sv: Spanienhund?

Ok, har förstått detta med sjukdomsrisken.

Det finns alltså inget bra med dessa adoptioner?
 
Sv: Spanienhund?

googla?
Det finns massvis med förmedleingar,mer eller mindre seriösa,
hundstallet i stockholm kan vara värt att titta på
Blocket, vovve, alltomhundar har annonser om omplaceringar.
Rasklubbar brukar ha valpförmedlingar som ibland tar in annonser om omplaceringar
 
Sv: Spanienhund?

Egetligen inte.
Annat än att folk tycker det är "gulligt att ha räddat en hund". Det smäller liksom högre med en stackars vanskött hund ifrån spanien än en 2hands hund ifrån blocket.
Och hundar vanskötts tyvärr här med, även om det som tur är inte är lika vanligt som i en del andra länder.
Hanen som omhändertogs tillsammans med min f.d tik fick avlivas.. Han var så utmärglad att organen hade skadats - det skulle aldrig gå att rädda honom enligt vetrinären så han avlivades av djurskyddsskäl.

Att köpa en vuxen hund är alltid ett vågspel. Det är därför jag tycker det är mycket viktigt att man själv träffar hunden, och att man kan testa den i olika situationer. Dessutom måste man vara väl medveten om att hundars upförande inte är "konstant" bara för att en hund upför sig på ett visst sätt med en person eller ställe så innebär det inte att den kommer reagera likadant med en annan person eller i ett annat sammanhang.
Å andra sidan så kan det var praktistk OM man får en rumsren,ensamhetstränad hund som man vet har bra hälsostatuts och i vissa fall även tävlingsmeriter...
Allt beror på vad det är för hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Spanienhund?

Hej du!

Tja, som jag skrev i början av tråden: Har funderingar på detta och vill gärna höra era åsikter!

Har varken sagt bu eller bä än, är bara intresserad av era åsikter.
 
Sv: Spanienhund?

Googla är en bra ide, det har jag gjort och hittat några intressanta sidor, fast de flesta man får fram är ju dessa utlandsadoptioner.

När jag har läst på hemsidor (svenska hundar och utländska) så får jag uppfattningen om att reglerna för den som adopterar är hårdare från de "svenska hensidorna". det kan inte vara så också att folk vill hjälpa till med inte tror att det skulle fungera med en svensk hund?
 
Sv: Spanienhund?

Och jag var intresserad av hur du kom fram till tanken att ta en hund just från Spanien?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
940
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 462
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp