Spända tak - måla, vad för färg?

Zewz

Trådstartare
Vi håller på för fullt med vårt hus, takbyte pågår för fullt, och jag vill börja greja lite inne. Ska tapetsera två stora rum (renoveringsgips först, tejpa, spackla, sen tapet), men vill fräscha upp innertaken först. Det är såna där gamla spända, hur målar man dem bäst utan att göra dom illa? Vanlig vattenbaserad färg? (Jag tror nog de är målade med det tidigare..). Roller, pensel? Ska fråga på bygghandeln imorgon, de vet säkert, men ville kolla om nån har erfarenhet av det.
Överlag massa goda tips är välkomna :)

Sv: Spända tak - måla, vad för färg?

mor och far målade sina förra året. "vanlig" färg, skulle tippa vattenbaserad, med roller. De fick dock lov att måla tre gånger tror jag för det blev flammigt.
Jag ska sätta igång och måla här hemma i dagarna och kör samma taktik. :)

Okej, skönt att höra att det gått bra på det viset. Hänger de mycket när de är nymålade?

Tror inte de hängde alls faktiskt. Men jag vet inte, jag såg bara före och efter.:)

Är det sådana tak i plast som kan ramla över en om det börjar brinna hade jag bytt ut den istället för att måla. Annars vet jag inte vad spända tak är för något. Men vanlig takfärg skulle jag kört.

Om det är ett gammalt spänntak ska det inte målas med vanlig färg, när vi gjorde iordning våra gamla tak tog vi ut målare som fixade det åt oss. Det är någon typ av oljebaserad färg som luktar aberskadaver. Om man målar på en vanlig färg på den gamla färgen (om det nu är oljefärgen ifrån början) kan det börja flagna rejält efter ett par år. Kostnaden för målarens jobb här blev ca 3000:- för ca 30kvm tak. (inkl färg)
Värt varenda krona om man slipper göra om det efter några år.

Takpapp målas ofta med limfärg och då kan det vara problematiskt att få vanlig takfärg, t.ex. latexfärg, att fästa. Den löser upp limmet som ligger kvar under med resultatet att det krackelerar. Problemet löses enklast genom att man tvättar av den gamla limfärgen helt och hållet (och kanske också spärrgrundar med tunn linoljefärg) innan man målar nytt, eller så tvättar man av lite lagom och sedan målar med limfärg på nytt.

Jag skulle nog göra det senare. :)

Jag fick hjälp av en kille som skulle vara duktig på färg. Han verkade veta vad han gjorde och hittade en oljebaserad färg åt mig som vi har rollat på idag. Det såg väldigt bra ut nu i alla fall, hoppas det fortsätter så :)

Och jag har rollat på mitt tak med en vattenbaserad färg nu på kvällen, bara att hoppas det ser bra ut imorgon oxå. :D

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 057
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 226
Hemmet Jag har blivit bortskämd med högt i tak i alla hus och lägenheter jag har bott i nästan hela livet. Just nu bor jag i en lägenhet med...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: hvala
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka