Spända, ömmande muskler, och överkänslig mot beröring pga havre?

Kellie

Trådstartare
Någon mer som upplevt samma sak?
Vi har en nu tvåårigt varmblod som är uppfödd på krafft groov 125 samt ett bra hö efter avvänjning. Hon har alltid varit kittlig och lätt irriterad vid beröring, trots att hon är mkt glad och nyfiken över att hanteras i övrigt. När vi skulle börja köra in henne gick allt bra till en början, men sedan blev hon stirrig och nervös och fick stela /ömma muskler, varvid vi ställde henne på vila och tog bort kraftfodret. (Ska tillägga att hon kan ha skadat sig vid ett tillfälle, men vet hittar inget, och möjligen kan hon ha fått en sträckning eller problem med ett ligament trots allt, men hennes symtom fanns innan när detta kan ha inträffat.)

(Mamman reagerade kraftigt med humör på havre, högg i väggar och blev allmänt grinig, därför ställde vi henne på havrefritt och tänkte inte mer på det.
Däremot hade hon under flera år haft problem med att röra sig fräscht, trots otaliga utredningar och behandlingar, fick vi ingen diagnos men väl att hon blev fräschare efter massage och lösgörande arbete.)

Började ge henne kraftfoder igen efter att vet tyckte vi kunde köra igång, och allt upprepades.

Efter att då fått misstanken om att spannmålet kunde vara boven, tog vi bort kraftfodret igen,allt blev bättre. Men fick inte riktigt ihop en foderstat vi var nöjda med till henne när hon skulle börja tränas igen, så vi provade tillslut krafft rehab (havrefri) och hon är nu mkt bättre igen. Reagerar inte alls längre vid beröring som innan, och är avslappnad men har fortfarande lite reaktion i rygg och kors, därför jobbas hon bara lätt utan vagn.
(Är undersökt av vet. som inte vet vad hon ska tro....hittar inga andra fel iallafall.)

Någon annan som varit med om dessa symtom i samband med spannmål eller i synnerhet havre?

Sv: Spända, ömmande muskler, och överkänslig mot beröring pga havre?

Ja, tre av mina, två fd och en nuvarande reagerar bl.a. så som du beskriver. De hade/har alla bakomliggande sjukdomar. Bl.a IR och EPSM m en del påföljande bisjukdomar. Jag tror inte att en fullt frisk häst reagerar så här på ex. havre, eller som i mitt fall även lucern mfl. fodersorter.

Tack för svar, har förstått att detta är ovanligt.
Det låter dessvärre lite oroväckande.
Men skulle kort sagt kunna ha att göra med en mage som inte bryter ner foder på rätt sätt?

Ska googla lite på det du skrev...;)

Metaboliken i hela deras kroppar och deras sätt att bryta ned och ta upp fodret har ett samband i detta på ett eller annat vis. Likaså gemensamt har varit överkänslig mage. Reaktionen blir ju som en kronisk inflammation i hela kroppen.

Jag hittade en hel del på nätet (samt tråden under som jag puttat upp) och det känns oroväckande nog som om det lutar åt PSSM.

Symptomen stämmer till en viss del, men själva sjukdomen och vad som är problemet ligger väldigt nära tillhands mot vad vi själva har dragit paralleller till är just hennes problem ( och tidigare mammans).
Kan också tänka mig att symtomen också visar olika beroende på hästens miljö och om de har en eller dubbla gener för sjukdomen.

Ska höra med vet. om en muskelbiopsi och vad det kan ge för svar, tycker bara det är konstigt att hon inte dragit samma slutsats?

Ska höra med vet. om en muskelbiopsi och vad det kan ge för svar, tycker bara det är konstigt att hon inte dragit samma slutsats?

Ibland så behöver vi hjälpa våra vet. på "traven" att hitta grundorsakerna till problemen. Å har en häst diffusa symtom som kanske inte är så vanligt för just den vet. man har så är det ju inte lätt att få rätt hjälp.

knapplån

Jag har en häst som reagerar något liknande, men endast på sommaren!!

Mkt stel i musklerna, framförallt fram i bogen, kan se halt ut men är det inte enligt utredning. Hältan ser ut att komma högt uppifrån med, typ bog. Hästen upplevs även som lite ömfotad.
Blir inte heller bättre på en metacam kur tex, utan tvärtom nästan. Problem med magen? Hästen blir sämre om den äter havre, men kan äta havre på vintern, det är en helt annan häst då.

Jag har lagt märke till detta under de tre senaste sommrarna och grubblar snart ihjäl mig.
För tre år sedan fick den korsförlamning efter att ha ätit havre/korn kross efter (inte direkt efter) en hård träning i varmt väder, det var ingen stor giva, har för mig knappt ett halvt kilo. Hade fått fel foder då, brukade ha bara havrekross men hade fått av misstag med korn i också, så vi trodde att han reagerade på det.
På sommare har jag fått lösa det med att han får gå ute och äta bara gräs, då blir han bra ganska direkt. Men jag funderar på vad det är som är skillnaden, varför funkar han på vintern?
Har provat olika kraftfoder (krafft grov, grund, hippo basic, salsa bas, lympos kombi...) men upplever att han inte mår bra av det, just därför har det blivit havre de två senaste vintrarna iaf, för jag har tänkt att det är "naturligt och bra", och det har ju fungerat finfint med, på vintern... Nu när det blev samma denna sommaren vill jag hitta någo lösning/förklaring. Det är inte så stora mängder kraftfoder han behöver ha, har bra värden på höet/hösilaget som hade räckt egentligen.. Får även lite betfoder till sin mat kan tilläggas.

Någon som har en fundering? Tar tacksamt emot det isf:)

Kan den ha lite fång tendenser?

Kan den klara sig utan kraftfoder sommartid?

Jag har min på bete nu, och får en liten giva krafft rehab+ lucern samt tillskott av selen och e-vitamin. Ingen betfor eller havre alls. Och hon är en annan häst! Får se hur långt det räcker.

Nja, det är inte mer än att han väljer att gå på gräset i vägkanten istället för mitt på grusvägen som i vanliga fall, så mer symptom än så är det egentligen inte, men han det är alltid i samma veva som han känns "stel och öm"

Jo han får göra det, men det är en häst som tävlas på msv nivå i hoppning (när han inte är i en sådan här period såklart) så lite hade man velat ge, men gräs är bra, han är fin i hullet och i musklerna faktiskt, iaf nu och jag hoppas han kan hålla det så.

Selen och E- vitamin ger jag med + magnesium och salt, men har gett det med betfor, så det ska jag sluta med nu, funderar på att prova krafft rehab efter att ha läst runt lite. Just nu provar jag hippos linfrökaka men det var tydligen äckligt :eek:
Kan man ge betfor om man spolar den?

Ja, vi gör det till en annan vi har som inte ska äta socker av andra orsaker, men det är få som tycker om det.:grin:

Jag har ett sto som reagerade på ren havre som du beskriver. Hon blev mycket stel i bogen och kunde även få korsförlamning som följd. Vi ger henne Groov 125 nu och det fungerar bra tydligen.

Vad är det för ras?

Har förstått att symptomen (även om grundorsaken är densamma) skiljer sig mycket för olika raser...

:)

En teori jag har gällande detta är proteinintaget. Gräsets höga värde (regält högre än vinters grovfoder) i kombinantion med kraftfoder kan ge såna här diffusa symtom och det är i dessa fall den väldigt för individen höga proteinintag de reagerar negativt på och de skulle med stor sannolikhet reagera lika dant vintertid om de fick i sig samma koncentrerade mängd.

Man kan prova att som sagt ta bort all kraftfoder vilket många ändå inte behöver ha sommartid alt att bara ge LÅG proteinfoder i mycket liten mängd.

Engelskt fullblod.

Hon kan få symptomen även på Groov 125 men inte alls lika ofta som på ren havre.

Hittar du en universallösning så säg gärna till! Hon är en galopphäst så hon måste ju få i sig mycke mat. Fungerar inte att bara ge hö/lusern tyvärr.

Ja, det verkar ju som om de svarar i lite olika grader på detta, men vi ger nu krafft rehab (havrefri,) det skulle vara om du prövar den?
Du får räkna efter ditt grovfoder och hålla ögon på hullet, men det huvudsakliga är att minska stärkelse/socker och kolhydrater och att öka fettmängden.
Finns också en hel del andra märken (googla) som har specialfoder, men verkar som om dessa inte är så smakliga.

Vi kommer försöka hitta ett hö med så bra värden som möjligt, och sedan ge lucern, olja,(sojaolja) samt selen & e-vitamin och salt, och se vad som händer om vi tar bort spannmålen helt.

Klippte ur detta från stall Bredbyn:
"PSSM - Polysacharide storage Myopathy (drabbar ofta quarterhästar, varmblod, arbetshästar)

PSSM är en glykogenupplagringssjukdom och sannolikt ärftlig. Symptomen kan vara lindriga (stelhet, oro, sträcker ut sig, skiftande hälta) såväl som kraftiga (klassiska korsförlamningssymptom). Märks ofta då en unghäst sätts i träning. Dessa hästar är kan bryta ned glykogen för energiproduktion i muskeln, de är extremt insulinkänsliga då de tar upp mycket glukos från blodet till muskelcellen. De ackumulerar normal toch onormalt glykogen i typ II-muskulaturen. Diagnosen kan ställas genom muskelbiopsi och arbetstest.

Strategier:

Ta drabbade individer ur avel
Träna drabbade hästar regelbundet
Daglig utevistelse
Försök välja ett grovfoder med högt näringsinnehåll och uteslut spannmål och betfor
Utfodra med fett (t ex 475 ml majsolja blandat med lusernpellets til 500 kg häst)
Salt
Vitamin E/Selen?"
Källa: "Utfodring för hälsa och prestation", SLU 2008/Johan Bröjer

Har du provat Vitafor Derby?

Innehåller mycket energi 12,2 MJ och lite stärkelse 7,6%!

Finns någon tråd som handlar om mashfoder, där hittar du råvarusammansättningen!

Ja så kan det nog vara faktiskt, han är känslig mot mkt protein det vet jag efter att jag ville ha upp han i hull en vinter för några år sedan. Han får inget kraftfoder nu, och nu känns han som vanligt igen:)

Vad intressant. Tack för läsningen!

Natasja:
Nej det har jag inte. Vi är sponsrade av Krafft, hehe. Så det är ju en klar fördel om det är en Krafft-produkt. :p

Men vad bra..... då kanske du kan höra efter med dem på krafft vad de rekommenderar en PSSM häst som ska tränas? ;)

Grubblar en del... vi ska nu testa som jag nämnde med lucern, olja, mineraler,e-vitamin och selen samt ett hö med högt värde. (Har ännu inte fått någon analys klar eller leverans ännu, kommer väl snart..)
Det jag funderar på är ju uppbyggnaden i träningen, samt en häst som förväntas växa något till?
Nu har ju hon ätit groov 125 under sina första år (vilken jag tycker är det foder som överlag fungerat bäst hos oss på alla individer) men som PSSM ska hon ju undvika spannmål, och har ju vilat sedan december från all fysisk träning förutom promenader, dock rör hon sig mkt då vi har stora åretrunt-hagar, vilket kan vara orsaken till att hon ändå måste anses ha ganska lindriga symptom.

Nu vill vi prova komma igång igen, och då funderar man ju på om höga värden från grovfoder, samt lucern/olja räcker för att ge de byggstenar som behövs till en travhäst som ska bygga grundkondition och senare farter? (Har läst SLU:s tester med det i delar som publicerats, men är inte helt övertygad.)

Dessutom talas det ju om ett "lagom" värde/kvot till högpresterande hästar då dessa annars kan upplevas som tunga eller tröga?
Å andra sidan talas det ju om att man inte ska ge "normala" hästar mer än 2 dl olja per dag, medan en häst med PSSM kan få betydligt mycket mer...

Mycket att grubbla på....:grin:

Senast ändrad:

Har du provat kvickbeet melassfri betfiber samt soja el bryggerijäst. Det levde min fd EPSM ponny på med mycket bra resultat.

Liknande trådar

Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 672
Senast: MalanMjöl
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 551
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 448
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve