• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Love_Maya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 028
L

Love_Maya

Hej!
Har precis tagit hem en valack på 14 år som är väldigt spänd. Han kan aldrig slappna av riktigt, utan går med huvudet rakt upp (halsen är nästan helt lodrät). Han har huvudet så i hagen, i stallet, när man rider (om man inte jobbar honom i form eller håller längst ut i tyglarna) med mera. Kan han ha ont någonstans (verkar inte så men man vet ju aldrig) eller är han bara van vid att ha huvudet/nacken så? Jag vill i alla fall gärna ha tips om hur jag kan få honom att sluta spänna sig och slappna av (han är inte stressig eller något, men han spänner sig ju) eftersom det inte kan vara sådär jättebra att han går runt med huvudet sådär högt. Det måste väl ge fel slags muskler?
Tack på förhand!

Sv: Spänd?

Nej, ingen besiktning gjordes. Jag har honom endast på foder. Enligt ägaren har han aldrig varit skadad förutom att han sträckte sig en gång. Och sen den gången har hon varit noggrann med att ta upp en equiterapeut/massör en gång om året som har fått känna igenom honom. Hon är väldigt noggrann med hästen så hon har nog inte bara tänkt på att han går högt med huvudet. Kan det vara så att han har fått fel/andra slags muskler i ryggen/nacken och på så sätt så är det lättare för honom att gå högt med huvudet? :confused:

Om jag hade varit du, skulle jag gjort det omedelbums innan någon ridning påbörjades.

Du menar att ta upp en equiterapeut? Tror jag ska göra det, även om han inte verkar ha ont så måste det ju vara något fel.

En häst visar inte alltid att den har ont. Detta fick jag tyvärr lära mig alldeles nyligen.
Min stackare hade stora spänningar i ländryggen och bog, vilket knappt märktes på honom, tills en dag när det bara sa stopp. Han blev tvärsur i ridningen och gjorde inget annat än sprang undan för alla hjälper samt kickade i galoppfattningar.
Nu har han blivit behandlad med laser ett par gånger och spänningarna är helt borta!

Gjorde han så hos ägaren?

Låter som en rädd och nervös häst som går och spanar på omgivningen hela tiden pga att den inte känner sig trygg. Ge den ett tag så den kan bo in sig...

Jo precis, det var därför ägaren var noggrann med att ta upp en equiterapeut/massör någon gång om året för att hon visste att hästen inte visade att han hade ont. Frågade inte hur länge sen det var sen hon tog upp en sist, men ska höra med henne!

Ja han var likadan när jag provred honom hos henne, men jag tänkte inte på det då. Han är ju inte rädd/stressad eller något, utan pigg och glad. Men jag kan ju vänta några veckor (tills han känner sig lite mer hemma) och se om det blir bättre.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 656
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 834
Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka