Spänd vid uppsittning

R

Rebecca-M

Hej!
Har precis köpt och fått hem min nya ponny, helt underbar på alla sätt och vis men har lite problem att stå still vid uppsittning.:crazy: Vi visste detta när vi köpte honom.

Nu har jag haft honom i drygt en vecka, och det han gör är att han börjar trampa runt och flytta sig när man närmar sig sidan. Jag förösker vara väldigt lugn när jag hanterar honom, men tänkte att det kanske fanns någon som har tips på hur jag kan träna honom att vara avslppnad vid just uppsittningen.

Kram Rebecca

Sv: Spänd vid uppsittning

Förutsätter att din häst inte har ont ngn stans.

Jag har en ponny som hade samma probelm, det gick så långt med hans problem att han t.o.m börja stegra och så när man väl kom upp.

Vi lyckades träna bort det ganska fort.
Vi börja longera honom ganska mkt, när han var stabil i det hade jag hjlåp av en kompis.
Vi hade honom i longerlina, jag höll i linan och min kompis påbörja en uppsittning på honom, om han rörde sig eller spände sig när hon närma sig, satte foten stigbygeln eller så avbröts uppsittningen så vi mana på honom att trava på volten, stanna honom efter ett varv och börja om..
...varje gång han inte stod absolut stilla fick han springa, när han stod still fick han beröm och tillslut stod han stilla och avslappnat i varje uppsittning.

När min nuvarande pålle kom hem till mej ville hon inte stå still vid uppsittning heller.
Jag gjorde som så att jag hade en som höll henne medans jag satt upp. Sen hoppade jag av och satt upp igen. Gjorde så ett par gånger innan vi red ut.:idea:

Sedan när vi kom hem hoppade jag av och satt upp igen. Då gick det mycket bättre för då var hon lite trött. Till slut behövde jag ingen som höll henne.

Ifall han har lite sadeltvång, spänn sadeln såpass att den inte glider runt, sen gå en liten stund, spänn igen och gå lite till. Du kan också ta tag under framknät och sträcka benet framåt så huden under sadelgjorden slätas ut.

När hästen inte står still när du sitter upp, låt den gå en stund i en cirkel runt dig. Prova sitta upp igen. Om hästen flyttar sig, låt den cirkla igen, osv.

Funkar den bättre om du sitter upp från pall?

Tack för tipsen!
Provade att hoppa upp från en pall idag, gick inget vidare, han flyttade sig på samma sätt då.
Idag var jag själv när jag satt upp, tänkte att han inte skulle känna sig "trängd" om det endast var jag, men det gick väl sådär:angel:
Han fortsatte flytta sig när jag närmade mig sidan..

Efter 10 minuter kom en tjej och ramade in andra sidan, då stod han still och jag kunde hoppa upp ._.

Min häst har också lite så att han "dansar" runt vid uppsittning. När jag tränade bort det så bestämde jag mig först vart han skulle stå. Sen började jag med att han skulle stå stilla där, av sig själv. Gick han fram ett steg så backade jag honom på en gång.. sen lät jag honom vara nån sekund, flyttar han igen så flyttar man tillbaka honom helt enkelt. När hästen står där utan problem så kan man ställa sig vid sidan av hästen och gå hästen fram så flyttar man tillbaks den igen. Sen får man hålla på så.. det gäller att ha tålamod! Sen när hästen står stilla så kan man sätta foten i stigbygeln och sen sätta sig "halvt", typ hänga på hästen.. och om hästen står stilla så sitter man av, det funkar som beröm. Sen hoppar man upp som vanligt. Om hästen går innan du hoppat upp så hoppar du av och flyttar tillbaka hästen. Hästen får inte lämna stället där du ställde den! Det här problemet kan man träna bort på c:a 1 vecka, max om man är konsekvent och tålmodig.

Har/har haft detta problemet på min islänning också.

Först och främst hade jag tagit reda på VARFÖR hästen spänner sig och flyttar sig. Förut tolkade jag det som att hon var rädd, jobbade genom att lära henne att sänka huvudet ner till marken när jag stod bredvid henne, genom att hålla händerna vid manken i tyglarna som att jag ska sitta upp, och ta i tygeln med lätta tygeltag och ge efter så fort hon sänkte huvudet.
När hon kunde det började jag "provocera", dvs trampa, hoppa som att jag ska sitta upp, sen med sadel sätta foten i stigbygeln, ställa mig i stigbygeln, hoppa vid sidan osv.

Numera tramsar hon ibland, fast nu vet jag att hon är inte rädd, och därför hänger jag bara med nu. Står alltså på samma ställe och väntar på att hon stannar så jag kan sitta upp.

Ja, olika hästar kräver olika metoder. Testa dig fram, och lycka till! =)

tack igen för alla bra tips!

Igår åkte vi till ett ridhus och skulle träna dressyr, första gången vi åkte iväg...
Han stod helt still när jag satte upp, men väl uppe började han studsa, trampa runt och det var värre än vanligt. ngt gjorde satte han av i sken och jag flög av:eek:

Nu när det har blivit ännu värre så vi har bestämt oss för: Först och främst köpa en ny sadel som ligger bra på honom.
Vi tar just nu hjälp av en NH tränare, som oxå är hästmassör..

Vad tror ni om det ?

*puffar*

Visade sig vara mer problem än vi trodde :/

Efter "incidenten" i ridhuset, tog vi hjälp av en massör i stallet. Hon gjorde ett par behandlingar på honom och kom fram till att han inte har ont, men haft en väldigt dålig sadel.

Vi bestämde oss för att avbryta ridningen under ett tag
(uppsittningssituationen blev värre varje dag, och vi fick inte med någpn utrustning när vi köpte honom. Vi bokade sadelutprovare till stallet, men dagen innan de skulle komma konstaterades ringorm i stallet så de kommer 4 maj ist)

Jag har nu i drygt en månad jobbat endast från marken, med olika tillitsövningar då vi hittat andra situationer han tyckt varit jobbiga.
jag har longerat, utövat NH och använt en bänk där jag varje dag tränat på olika moment vid uppsittnings situationen...

Det har blivit jättemkt bättre, och igår skulle jag pröva hoppa upp för första gången sedan jag flög av, han var hur lugn som helst när jag la över benet och så, men när jag satte mig ner, alltså la tygnd på hans rygg, kastade han sig ett par steg åt sidan.

Om NÅGON har varit med om liknande problem eller har tips så är jag jättetacksam om ni vill skriva här:angel:

Kram

Hur menar du med att han kastade sig? Jag gissar att han helt enkelt väntade sig samma smärta/obehag som han känt av tidigare sadel och därför reagerade utan att tänka. Lugnade han sig snabbt? Han kan säkert vara spänd ett tag innan han inser att den nya sadeln inte irriterar. Var beredd och sitt kvar helt stilla, låt honom "känna efter".

Ha en person med när du sitter upp som kan hjälpa dig, och använd pall. Kanske kan du sitta upp från fel sida, så att han inte är helt beredd och steppar iväg. Beröm mycket när han står still - jag ger godis ;). Han väntar sig obehag, och är lite rädd, så ta det lugnt med honom. Longera med sadel på innan du hoppar upp om du vill.

Jo, det är det vi antar. Att han har obehagliga minnen från sadning och uppsittning att han förväntar sig smärta. Hästar är ju trotsallt flyktdjur, som vi inte får glömma;)

Låter som att jag kanske är inne på rätt spår iaf, eftersom jag jobbat från pallen, och i början upptäckte vi att han just var mycket nervösare och spändare från " rätt sida ", så jag har jobbat från "fel sida" :)

Han har nog inte lika mkt dåliga upplevelser från den sidan, precis som du säger.

Ska ut nu och träna, nu har vi kommit såpass långt att jag börjar sitta upp (barbacka med voltigegjord), dock så tror jag att det krävs ett par avramlingar innan han förstår att det är okej :P Det får gå i hans takt helt enkelt! Jag får sitta och försöka hålla mig kvar när han "kastar" sig åt sidan, så lär det väl släppa mer och mer tillslut.

tack för tipsen!

En bra metod för att skapa nya trevliga minnen i samband med uppsittning är "morotsmetoden". :)

Jag har använt den med stor framgång även på hästar där det varit gamla tråkiga minnen, rädslor, mm.

Jag såg att du hade övat saker i samband med uppsittning med hästen. Så brukar jag också göra. Jag brukar dessutom överdriva dem och vara mer stökig, bökig och hoppig än jag (hoppas att jag) är när jag sitter upp. Jag brukar hoppa lite jämfota bredvid och klänga med armar, stå på pall och klappa, hänga med magen över och klappa och i stort sett allt jag kommer på. Vifta, hosta, allt... beror ju på vad hästen tycker är mer jobbigt och vad man behöver öva på.

Morotsmetoden innebär att efter varje grej du gör, ex hoppar jämfota bredvid hästen, så ger du en morotsbit. Lutar du dig över ryggen på hästen så klappar du och ger en morotsbit. Allt du gör innebär en klapp, kliande och en morotsbit. Hästen glömmer till slut att fundera på vad du gör eftersom allt du gör innebär trevligt kliande och en morotsbit. Jag tycker det är jättebra om hästen även vänder bak huvudet till dig när du är i ryggregionen för då ser den att det är du och inte bara "något" där = bättre kontakt. Moroten hjälper ju till med det också.

När allt är trevligt och man sitter på ryggen efter att ha hoppat, klappat, hängt, nästan suttit upp, hängt, satt sig uppe på ryggen, viftat uppsutten, klappat uppsutten, rört vid hästen överallt, etc -OCH gett morotsbit för besväret hela tiden, så kan man börja röra hästen framåt, och ge morot etc.

Jag har använt det här som inridningsmetod (på travare) också. Allt blir positivt och glatt. Hästen kommer ihåg "morot" och trevlig stund. Hur länge man håller på och hur långt man går, och hur många pass man gör får man känna efter på. Sluta alltid med att det gått bra och att hästen fått sin belöning. Sen ut i hagen och tänka på allt det trevliga -typ... :)

Jag har aldrig haft tiggiga hästar. Jag kan fortsätta att ge en liten godisbelöning närmaste tiden efter när jag suttit upp bara för att förstärka. Det ger sig själv när man ska sluta. Man kanske tycker det är ett trevligt sätt och vill inte sluta heller. Hade en nordsvensk som var stenhård i munnen och inte ville sakta av ex vid galopp ute. Jag lärde henne att om hon stannade på PTROO så fick hon en godis. DET lyssnade hon på och jag hade en jättebra "nödbroms" om det krisade (tvärstopp jag lovar). Det gäller bara att hästen vet NÄR den får godis, då tigger den inte.

Ja det var min egenkläckta metod som aldrig har svikit mig. Jag har oftast börjat inne i stallet där hästen inte kan hoppa iväg i början. Sedan har jag "påmint" om moment jag vet den förut haft svårt för (ex hoppa bredvid) och gett en morotsbit tills jag känner att det verkligen inte finns någon rädsla kvar hos hästen.

Lycka till med din!:D

Jo just det, arbetar alltid från båda sidorna så det ska vara bra känsla vilken sida man än är på.

Senast ändrad av en moderator:

En bra metod för att skapa nya trevliga minnen i samband med uppsittning är "morotsmetoden". :)

Jag har använt den med stor framgång även på hästar där det varit gamla tråkiga minnen, rädslor, mm.

Jag såg att du hade övat saker i samband med uppsittning med hästen. Så brukar jag också göra. Jag brukar dessutom överdriva dem och vara mer stökig, bökig och hoppig än jag (hoppas att jag) är när jag sitter upp. Jag brukar hoppa lite jämfota bredvid och klänga med armar, stå på pall och klappa, hänga med magen över och klappa och i stort sett allt jag kommer på. Vifta, hosta, allt... beror ju på vad hästen tycker är mer jobbigt och vad man behöver öva på.

Morotsmetoden innebär att efter varje grej du gör, ex hoppar jämfota bredvid hästen, så ger du en morotsbit. Lutar du dig över ryggen på hästen så klappar du och ger en morotsbit. Allt du gör innebär en klapp, kliande och en morotsbit. Hästen glömmer till slut att fundera på vad du gör eftersom allt du gör innebär trevligt kliande och en morotsbit. Jag tycker det är jättebra om hästen även vänder bak huvudet till dig när du är i ryggregionen för då ser den att det är du och inte bara "något" där = bättre kontakt. Moroten hjälper ju till med det också.

När allt är trevligt och man sitter på ryggen efter att ha hoppat, klappat, hängt, nästan suttit upp, hängt, satt sig uppe på ryggen, viftat uppsutten, klappat uppsutten, rört vid hästen överallt, etc -OCH gett morotsbit för besväret hela tiden, så kan man börja röra hästen framåt, och ge morot etc.

Jag har använt det här som inridningsmetod (på travare) också. Allt blir positivt och glatt. Hästen kommer ihåg "morot" och trevlig stund. Hur länge man håller på och hur långt man går, och hur många pass man gör får man känna efter på. Sluta alltid med att det gått bra och att hästen fått sin belöning. Sen ut i hagen och tänka på allt det trevliga -typ... :)

Jag har aldrig haft tiggiga hästar. Jag kan fortsätta att ge en liten godisbelöning närmaste tiden efter när jag suttit upp bara för att förstärka. Det ger sig själv när man ska sluta. Man kanske tycker det är ett trevligt sätt och vill inte sluta heller. Hade en nordsvensk som var stenhård i munnen och inte ville sakta av ex vid galopp ute. Jag lärde henne att om hon stannade på PTROO så fick hon en godis. DET lyssnade hon på och jag hade en jättebra "nödbroms" om det krisade (tvärstopp jag lovar). Det gäller bara att hästen vet NÄR den får godis, då tigger den inte.

Ja det var min egenkläckta metod som aldrig har svikit mig. Jag har oftast börjat inne i stallet där hästen inte kan hoppa iväg i början. Sedan har jag "påmint" om moment jag vet den förut haft svårt för (ex hoppa bredvid) och gett en morotsbit tills jag känner att det verkligen inte finns någon rädsla kvar hos hästen.

Lycka till med din!:D

Jo just det, arbetar alltid från båda sidorna så det ska vara bra känsla vilken sida man än är på.

tack för superbra tips :D

Vi prövade att använda oss av morötter som belöning igår, vilket visade sig fungera jättebra :D Han fick morot för att han stod still och han flyttade sig inte ngn gång! Jag kunde hänga över ryggen med båda benen i luften, tom vifta med benen:angel:

Kram

Va' kul! :) Hoppas det fortsätter så! Kram

Börja med att stå bredvid honom utan att du ska sitta upp och klappa honom på sidan av magen och på ryggen (se hur han reagerar) och fortsätt att klappa honom över hela kroppen. Antagligen har han varit med om något vid uppsittning t ex att den som red sparkade honom i sidan när den satt upp.
Sitt upp försiktigt. Klappa honom på halsen och sitt av. Beröm honom och vänta ett tag så han får tänka efter vad hände nu!?
Sitt upp igen, och upprepa det några gånger. rid sedan som vanligt sitt av och sedan kan du testa att göra det några gånger innan du rider så tror jag att han blir lugnare (om du inte gör för hastiga rörelser eller om du sparkar honom i sidan osv.)
Hoppas jag kunde hjälpa till :)

kan ju bara berätta lite kort hur min egen pålle är, i början trodde jag han var spänd pga att han var rädd och han trampade runt som bara den, ca 40min tog det att sitta upp, nu hade jag en beridare hos mig som sa att han var ouppfostrad och hon sa till honom skarpt, STÅ STILL! han blev snopen och rörde sig inte. nu tar uppsittnigen ganska snabbt visst rör han sig lite ibland, men i mitt fall så var han bara lite kaxig och skulle visa att han visst kunde göra det svårt för mig, jag var lite för snäll mot hästen;) men är nu mycke tydligare och mer bestämd.

Jag har jobbat på försäljningsstall och stött på diverse hästar med olika problem vid uppsittning. Dom hästar som haft problem med att stå stilla har jag ställt intill en vägg (bäst är en ridhussarg). Gärna en medhjälpare med godis och sedan börja om med att hänga, klänga och hoppa bredvid hästen i den takt hästen klarar att fortsätta stå lugnt stilla. Viktigt att tänka på att man smidig när man väl hoppar upp så att man varken dunsar eller tappar balansen i sadeln som kan skrämma hästen igen. Sedan har jag hoppat upp och ner flera gånger för att få hästen att slappna av också.

Alla hästar är såklart olika så man måste ha en känsla för vad som funkar för varje specifik häst.

Vilket bra sätt! Härligt att höra, de flesta hästar vill ju göra det som är trevligast, om alternativen är att ranta runt och hetsa upp sig eller att stå still och få beröm och godis är ju valet oftast givet :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar