En bra metod för att skapa nya trevliga minnen i samband med uppsittning är "morotsmetoden".
Jag har använt den med stor framgång även på hästar där det varit gamla tråkiga minnen, rädslor, mm.
Jag såg att du hade övat saker i samband med uppsittning med hästen. Så brukar jag också göra. Jag brukar dessutom överdriva dem och vara mer stökig, bökig och hoppig än jag (hoppas att jag) är när jag sitter upp. Jag brukar hoppa lite jämfota bredvid och klänga med armar, stå på pall och klappa, hänga med magen över och klappa och i stort sett allt jag kommer på. Vifta, hosta, allt... beror ju på vad hästen tycker är mer jobbigt och vad man behöver öva på.
Morotsmetoden innebär att efter varje grej du gör, ex hoppar jämfota bredvid hästen, så ger du en morotsbit. Lutar du dig över ryggen på hästen så klappar du och ger en morotsbit. Allt du gör innebär en klapp, kliande och en morotsbit. Hästen glömmer till slut att fundera på vad du gör eftersom allt du gör innebär trevligt kliande och en morotsbit. Jag tycker det är jättebra om hästen även vänder bak huvudet till dig när du är i ryggregionen för då ser den att det är du och inte bara "något" där = bättre kontakt. Moroten hjälper ju till med det också.
När allt är trevligt och man sitter på ryggen efter att ha hoppat, klappat, hängt, nästan suttit upp, hängt, satt sig uppe på ryggen, viftat uppsutten, klappat uppsutten, rört vid hästen överallt, etc -OCH gett morotsbit för besväret hela tiden, så kan man börja röra hästen framåt, och ge morot etc.
Jag har använt det här som inridningsmetod (på travare) också. Allt blir positivt och glatt. Hästen kommer ihåg "morot" och trevlig stund. Hur länge man håller på och hur långt man går, och hur många pass man gör får man känna efter på. Sluta alltid med att det gått bra och att hästen fått sin belöning. Sen ut i hagen och tänka på allt det trevliga -typ...
Jag har aldrig haft tiggiga hästar. Jag kan fortsätta att ge en liten godisbelöning närmaste tiden efter när jag suttit upp bara för att förstärka. Det ger sig själv när man ska sluta. Man kanske tycker det är ett trevligt sätt och vill inte sluta heller. Hade en nordsvensk som var stenhård i munnen och inte ville sakta av ex vid galopp ute. Jag lärde henne att om hon stannade på PTROO så fick hon en godis. DET lyssnade hon på och jag hade en jättebra "nödbroms" om det krisade (tvärstopp jag lovar). Det gäller bara att hästen vet NÄR den får godis, då tigger den inte.
Ja det var min egenkläckta metod som aldrig har svikit mig. Jag har oftast börjat inne i stallet där hästen inte kan hoppa iväg i början. Sedan har jag "påmint" om moment jag vet den förut haft svårt för (ex hoppa bredvid) och gett en morotsbit tills jag känner att det verkligen inte finns någon rädsla kvar hos hästen.
Lycka till med din!
Jo just det, arbetar alltid från båda sidorna så det ska vara bra känsla vilken sida man än är på.