Spänd ryttare

J

Jojjo_93

Jag har ett stort problem, jag spänner mina armar när jag har korta tyglar. Det går bra att rida hästar i låg form med lite längre tyglar men så fort jag kortar tyglarna lite så blir jag spänd och inget fungerar. Och när jag blir spänd och stel blir hästen också det.

Jag fattar inte varför mina armar blir så spända och stela när jag har kort tyglar? :confused:

Är det fler som har samma problem som jag?
Har ni några tips på hur man ska få mjuka och avslappnade armar?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Spänd ryttare

Prova att slappna av i axlarna. Medan du skrittar fram på lång tygel så passa på att göra stora "kvarnvingar" bakåt så att axlarna mjukas upp och kommer på plats. När du sedan kortar tyglarna så koncentrera dig på att slappna av i axlarna samtidigt som du blir rak i ryggen (målet är inte att du ska hö-säcka till dig). Det är näst intill omöjligt att spänna armarna samtidigt som man är spänd i axlarna. Prova själv när du sitter på en stol. Sedan är det "bara" att jobba på det. Om du har egen häst så kan det vara bra att prova mycket i skritt till att börja med för att hitta känslan. Lycka till!

Hade varit intressant att se en video, även om du upplever att problemet sitter i armarna är det inte säkert att det har sin grund där. Jag tycker det är svårt att säga något utan åtminstonde en bild

Hos mig är problemet att jag inte fattar hur jag ska bära handen utan att spänna hela armen. :crazy:

Om jag fuskar och bara låter armarna hänga ner (men då blir handen för låg) så går det, men när jag ska bära handen korrekt drar spänner jag hela armen och drar upp axlarna.

Min ridlärare försöker få mig att första att det är väldigt lite muskelkraft som krävs för att bara vinkla armbågen men det går inte så bra.

Jag brukar träna lite utan häst. Tar handen i korrekt läge och försöker hitta villka muskler som behövs och vilka som ska kopplas bort. Har även fått tid hos en osteopat som jag hoppas kunna hjälpa mig.

Hmm, nu skrev jag en massa om me, myself and I. Det jag ville säga var: öva kroppskontroll!

*känner igen mej*

Du blir antagligen spänd för att du/dina armar tänker bakåt.
Vi gör gärna det vi människor - greppar och tar tag emot oss själva. När du gör det spänner du fel muskler och blir stum.

Det du kan försöka med är att tänka att handen ska sträva framåt. Händer och armar hör till hästen.
När du fått till rätt så känns det nästan som om du har "pinnar" istället för tyglar. Då aktiveras rätt muskler i dina armar, nämligen sträckarmuskulaturen. Då är din arm fortfarande rörlig och mjuk.

Det ÄR svårt, men blir bättre och bättre med träning.

Bra förklarat!

Till TS: Jag skulle just också svara att det dels beror på ovanan och dels på att för stor del av din balans sitter i tyglarna. Skit i formen, rid på framåt och försök hitta din egen balans i hästen. Successivt kan du sedan ta kontakt med bettet men vara noga att inte händerna går bakåt.

*känner igen mej*

Vi gör gärna det vi människor - greppar och tar tag emot oss själva. När du gör det spänner du fel muskler och blir stum.

Det du kan försöka med är att tänka att handen ska sträva framåt. Händer och armar hör till hästen.
När du fått till rätt så känns det nästan som om du har "pinnar" istället för tyglar. Då aktiveras rätt muskler i dina armar, nämligen sträckarmuskulaturen. Då är din arm fortfarande rörlig och mjuk.

Vad bra beskrivning:idea: Känner igen det (hmm är det ngt från cr möjligen:confused:)

KL
Det viktiga är som sagt att inte bli spänd och tänka bakåt, eller ha fokus uppe i axlarna då spänns dom lätt också:cool:

Problemet sitter i axlarna.
Slappnar du av i dem så slappnar du av i armarna.

Sitt på en stol och tänk dig att du håller i ett par tyglar.
Spänn armarna som det brukar kännas när du rider.
Koncentrera dig nu på att slappna av i axlarna och låta axlarna sjunka på plats.
Känner du att du nu måste koncentrera dig på att fortsätta spänna armarna? Armarna "vill" naturligt slappna av när du slappnar av i axlarna.
Träna in den känslan.

Kan oxå påpeka att om det känns som om du vill trilla framlänges när du slappnar av i axlarna så har du fel grundtyngdpunkt och behöver räta upp dig. Känn att du kan sitta rakt upp och ner på en stol och hålla tyglarna utan att spänna dig.

*känner igen mej*

Jo, jag tror att jag tänker bakåt när jag kortar tyglarna. När jag har för långa tyglar (tygeln glappar lite) går hästen fram, när jag kortar upp tyglarna höjer hästen huvudet och då vill jag få ner det omedvetet, tycker min ridlärare. När jag har kortat tyglarna så glömmer jag av att driva och eftersom vi inte kommer framåt i normal arbetstrav eller galopp länger jag tyglarna igen och hästen paddlar iväg. :( Så jag måste våga behålla kontakten och komma ihåg att driva. Men det är så svårt att behålla kontakten med spännda armar och hästen vill hela tiden dra tyglarna ur handen.
Jag är så jobbig för jag tycker att hästen alltid ska gå på tygeln och när jag tänker så blir det bara problem och jag blir hård.

Hästen lyssnar inte på mina skänklar och om man tar i tyglarna stannar den alltid direkt. Det är en ridskolehäst som brukar ”sova” på lektionerna.

Kan oxå påpeka att om det känns som om du vill trilla framlänges när du slappnar av i axlarna så har du fel grundtyngdpunkt och behöver räta upp dig. Känn att du kan sitta rakt upp och ner på en stol och hålla tyglarna utan att spänna dig.

Då har jag nog fel grundtyngdpunkt men hästen är rätt svår att sitta ner på och jag har inte ridit den så mycket (rider den bara 2 gånger i veckan). Magmusklerna är inte heller så bra, jag orkar inte sitta emot så jag bromsar nästan bara mede tyglarna :crazy:

*känner igen mej*

så himmla bra skrivet :bow: tack, jag känner också igen mig så, skönt attandra också har lätt att bli spända o stumma, jag e duktig på att bli lite stum, särskillt i inner handen (höger) och ta handen mot mig, rider offta med lite för långa tyglar, de brukar bli bättre för mig när jag rider med kortare tyglar o tar handen mot hästens mun.

jag fick ett jätte bra tips av en tränare då jag hade spända axlar som också ledde till spända armar =spänd häst ..ond cirkel det där..

Några gånger under varje ridpass lyfte jag upp axlarna till öronen och släppte ner och även rullade axlarna för att bli mer avslappnad.
Fungerade jätte bra för mig iaf. :idea:

glömde även ett bra tips!
be att få bli longerad så du bara kan koncentrera på dig själv och följa med mjukt i hästens rörelser och du kan inte heller ta balans i tyglarna.
Hittar du din egen tyngdpunkt i sadeln blir det mycket lättare för dig att påverka hästen på rätt sätt!

glömde även ett bra tips!
be att få bli longerad så du bara kan koncentrera på dig själv och följa med mjukt i hästens rörelser och du kan inte heller ta balans i tyglarna.
Hittar du din egen tyngdpunkt i sadeln blir det mycket lättare för dig att påverka hästen på rätt sätt!

Jo, jag ska fråga om någon vill longera mig, jag har fler problem med sitsen t.ex. att jag sitter väldigt snett vänster varv för jag ”viker” mig själv. Då blir ytter stigläder jätte långt och inner jätte kort.

Ytterligare ett tips till de bra tips du redan fått: Tänk TUNGA händer och låt axlarna FALLA neråt/bakåt. Det gäller ju att snabbt kunna slappna av och det här är två som jag tycker bra tankar för att lyckas med detta.

*KL*

Det Biffen skrev, det tipset fick jag (från annat håll men det är ju lika bra oavsett var det kommer ifrån), och det var faktiskt det som för MIG gjorde den största skillnaden.

Det biffen skrev var (bland annat): När du fått till rätt så känns det nästan som om du har "pinnar" istället för tyglar. Då aktiveras rätt muskler i dina armar, nämligen sträckarmuskulaturen. Då är din arm fortfarande rörlig och mjuk.

Dvs att försöka tänka framåt med handen och inte bakåt, att du har två stänger i händerna som du ska skjuta hästens mun framåt med. Låter tvärflummigt, men när man får till det blir känslan precis så (och precis som biffen skrev). Det i kombination med att 'om du gör det och munnen inte följer med, ta inte tillbaka handen, utan se till att rida fram bakdelen' (Dvs det klassiska rid hästen bakifrån och fram men uttryckt på ett annat sätt).

Jag har fortfarande mycket kvar, och har ett rent pass i veckan där jag BARA tänker på min hand och min sits (det är hästens terapipass, och mitt jobbigaste). Jag får verkligen sitta och tyst (eller högt om man vill) rabbla 'buren hand, mjukt armbåge, handen framåt' om och om igen. Men det handlar, för mig iaf, mycket om att lära in nytt muskelminne och en ny betingad reflex. Och ju mer jag nöter med det, ju mer märker jag att det börjar komma 'automatiskt'. Det krävs fortfarande lite för att jag ska 'glömma mig' och falla tillbaka i gammalt beteende, men det blir bättre och bättre.

Och så VIKTIGT - för mig så satt problemet (ganska självklart) inte bara i armarna, utan i resten av sitsen med. Jag ville gärna kollapsa och vika mig framåt i höften. Så även mantrat 'sitt upp, tänk lite tillbaka, håll om', dvs att inte tappa grundsitsen, för då kollapsar armarna direkt.

Som sagt, långt kvar men det blir sakta men säkert skillnad. Säkert kommer det gå ännu fortare när jag kommer igång med träning för tränare igen och någon som skäller på mig ;)

Jag har problem med att mina tyglar glider och oftast då är jag förmodligen spänd för så fort sluter handen och håller fast tygeln med tummen så släpper spänningen i hela armen.

jag brukar tänka att tygeln och armen är som två skarvsladdar :p och handen är kontakten som håller ihop energin, annars blir det glapp.

det kanske inte är ditt problem men ja hoppas ja kunde hjälpa till lite :)

Dvs att försöka tänka framåt med handen och inte bakåt, att du har två stänger i händerna som du ska skjuta hästens mun framåt med. Låter tvärflummigt, men när man får till det blir känslan precis så (och precis som biffen skrev). Det i kombination med att 'om du gör det och munnen inte följer med, ta inte tillbaka handen, utan se till att rida fram bakdelen' (Dvs det klassiska rid hästen bakifrån och fram men uttryckt på ett annat sätt).

Och så VIKTIGT - för mig så satt problemet (ganska självklart) inte bara i armarna, utan i resten av sitsen med. Jag ville gärna kollapsa och vika mig framåt i höften. Så även mantrat 'sitt upp, tänk lite tillbaka, håll om', dvs att inte tappa grundsitsen, för då kollapsar armarna direkt.

Jag brukar ta handen mot mig om något känns fel.
Det är typ en reflex.

Men det är svårt för jag rider en till häst som är ganska pigg och då sitter jag bara och drar och spänner armarna och händerna. Då kan jag inte driva fram till handen för då springer hästen iväg.
Den hästen är mycket svårare än den jag berättade om förut.

Och det är samma här, resten av sittsen är inte heller så bra men jag försöker förbättra den. När hästen går i bra form så sitter jag rätt bra men annars när hästen inte vill eller orkar sitter jag lite fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 568
Senast: Ceta
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 283
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18