Spänd med sadel?..

Jozelle

Trådstartare
Jag har problem...

Jag har ridit min arabdam sporadiskt under vintern, men då bara barbacka. Hon är en stjärna, busar aldrig även om hon stått ett tag och är jättesnäll i allmänhet. Idag skulle jag testa att rida i sadel för första gången efter vintern (1 månad sedan vi red sist, fast har promenerat en del).. Sadeln passar helt ok men hon var inte alls med på noterna. Spände upp ryggen och var allmänt spänd. Det brukar hon vara, även barbacka, de första 3-4 stegen men sedan slappnar hon av och bryr sig inte mer. Idag gick vi hela rundan utan att hon slappnade av, eller hon började ta ut steget och sådär efter en bit men hade fortfarande ryggen höjd massor.

Kände igenom ryggen men inte en ömhet sålångt ögat når. Inget rugg i pälsen, och ett jämnt "smutsmönster" på det nytvättade schabraket. Inte ovillig på något vis egentligen, bara spänner upp ryggen...

Hon har haft (eller har?..) sadeltvång men numera så reagerar hon inte på varken sadeln eller att man spänner sadelgjorden... Det är först när man hoppar upp som hon spänner ryggen.

Ska till en mycket kunnig inom sadlar i helgen så han ska få titta på hur sadeln ligger, men enligt allt jag fått lära mig ligger den bra. Bommen lagom vid, lite för bred nu men har en fårskinnspadd och då ligger den bra. Fick göra likadant förra våren då hon också var omusklad och då gick det problemfritt. Ska testa en fårskinnstunnel till sadelgjorden om problemet sitter där, men det låter ju mindre troligt.

Vad är egentligen mest troligt? Att sadeln inte passar? Sadeltvånget är tillbaka? Att hon är ovan att ha den på sig?

Jag vet inte vad jag ska skriva, men några tips om vad det kan vara eller något? Allmänna tankar är välkomna!

Sv: Spänd med sadel?..

Bara ett forslag, istallet for att hoppa upp och rida nar du har sadeln pa, longera henne for 20 minuter eller sa, see hur hon beter sig da. hon kanske inte forstar det har med dig och sadel tillsammans..

Om hon inte slapper efter den tiden ar det ngt annat. vad vet jag inte..

Jag haller pa att rida in min 4 aring nu, ocksa arabian och forstas har jag inte borjat rida henne annu, det far vanta till hosten..

Men det ar mkt ut och promenera med sadel, longera (round pen) med sadel, forsts utan byglar sa de inte slar henne i sidorna, sa hon har vant sig vid sadel. Nasta steg ar att lagga tyngder i sadel (sack med foder tex) och sen slappa ner stigbyglar sa hon lar sig om dem ocksa..

Det tar mer an 30 dagar att rida in en hast ordentligt. och mer n 3 manader ocksa.. om man vill ha en stadig, saker hast.. sa skynda langsamt med henne, det tjanar du pa i langden..

Jag ska nog göra som du säger och promenera med sadeln på, helt enkelt. Hon verkar inte spänd när den bara ligger på, men det är nog en bra invänjning om det är så att hon känner sig ovan att ha sadeln på sig.

Ska kanske tillägga att hästen är 7år till sommaren, och grundriden i alla gångarterna. Det är nu efter vinteruppehållet det har börjat krångla.

Hej Jozelle,
några saker du kan fundera på. Många araber är speciellt känsliga om magen, samt vad du gör 'mot' dem. En bra relation är verkligen a och o. När du lägger på sadeln, se till att du får ett tecken på avslappning innan du går vidare, t.ex. slickar sig om munnen, rör på läpparna, andas ut/suckar. Sedan kan du spänna sadelgjorden, men i omgångar, och att hästen rör sig emellan. (utan att sadeln snurrar förstås!!) Vänta på avslappning. Det kan ta 3 sek upp till kanske en halvtimme!! Väntar du inte byggs bara obehaget för hästen upp. När sadeln är O.K. behöver hästen röra sig från marken i alla gångarter, och snabb galopp, och kanske några hopp, så hon vet hur sadeln känns i alla lägen och accepterar den och slappnar av innan du ska sitta upp. När du ska sitta upp så hoppa upp och ner bredvid och i stigbygeln och vänta på avslappning. När du suttit upp likaså, vänta tills allt är accepterat.

Sadeltvång tyder på att din häst är väldigt klaustrofobisk. För att inte förvärra detta och ge er problem, finns det någon som är duktig på inridning i din omgivning?Leta efter rekommendationer hos folk som du litar på. Se hur deras hästar beter sig efter sin inridning. Vänta, vänta, vänta och läs av din häst för att se när den är redo för nästa steg. Ta den tid det tar. Avslappning och acceptans först!
Lycka till! //Annika

Min arabdam rör sig inte bra med bomsadel, har provat ut flera med hjälp av sadelutprovare,men trots att de ligger som de ska är hon spänd och rör sig stelt, blir något lite bättre efter ett tag, men inte bra. Har därför lagt ner att försöka hitta nån hon gillar, gått över till bomfritt, hon blir som en helt annan häst. Min gamla Hectorsadel trivs vi också i.

Hej, och tack för svar!

För och främst är hon inriden, och van vid sadel. Det är inget som helst problem vid sadling, som det var när jag hämtade henne, utan går numera helt problemfritt. Hon fortsätter gärna äta när jag lägger på sadeln, inte när jag spänner sadelgjorden för det får hon inte :p Hon står lös i sin stora box och går inte undan när man lägger på den. Hon blir inte heller spänd eller något sådant när man spänner sadelgjorden. Förra våren hoppade hon i taket när man gjorde det.

Vår relation kan förbättras, det ska jag inte sticka under mattan, men den har blivit avsevärt bättre sedan förra våren då man inte fick sadla och spänna sadelgjorde, ta henne på benen eller huvudet osv.

Detta med sadeltvång har jag funderat på, då hon förra våren betedde sig precis som hon hade det. Men det har gått jättelätt att träna/vänja bort. Sadeltvång sägs väl sitta i mer eller mindre hela tiden? Nu reagerar hon nämnligen inte alls. Klaustrofobisk är hon inte annars, hon lastar sig nästan själv, står gärna i trånga utrymmen och har täcken på sig nästan varje dag, något jag vet att en kompis häst med sadeltvång inte gillade alls.

Förra året gick det som sagt istortsett problemfritt, förutom precis när man hoppar upp + 3-4 steg. Därför jag blir så fundersam...

Jag har funderat på detta med bomlöst, då hon är stelare med sadel än när jag rider barbacka då hon är riktigt avspänd och smidig. Du tycker alltså att det har blivit en klar förbättring?

Red henne igår, och då var det mer okej. Inte spänd hela tiden utan bara precis i början, 10 steg kanske. Men hon är ändå lite stel, som du säger.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 872
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 676
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 791
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama