Spänd i nya miljöer

T

Tuffan

Hej
Vet att det fínns massor av kloka hästmänniskor i vårt avlånga land som kanske kan ge oss lite tips och råd.
Min dotter har en d-ponny 8 år som vi haft i vår ägo i 1,5 år. När vi köpte honom var han inriden sedan ett halvår och kommer ursprungligen från Irland.
Han är gudasnäll i all hantering, lugn i kända miljöer.
Min dotter tränar honom regelbundet för en duktig tränare som ser potential i ponnyn.
Han har testat oss i lite av varje, ska inte gå in i transporten, ska vända hem när min dotter rider ut, dra iväg med henne vid träningar. Men allt detta har vi fått bukt med och hon kände att nu var hon redo att börja tävla med honom.
På klubbhoppningen började han med att vara spänd som en fjäder i ridhuset vid framhoppningen. han lugnade sedan ner sig där men ute på banan försökte han dra iväg med henne. Verkar som han vill fly iväg.
Var på första tävling i helgen och var där tillsammans med en ponny som han känner igen. Vid fram-ridning och hoppning återigen spänd som en fjäder, vekar vara nervös för alla andra hästar runt ikring. Drar iväg igen, han är en grov ponny och blir lätt stark. Min dotter kommer i alla fall in på banan och hoppar ca hälften av banan då ett hinder med blå vägg dyker upp vilket han tycker är gräsligt, drar iväg igen.
Han någon några kloka råd att ge, eller som varit med om liknande hur löste ni det. Eller kanske har vår ponny inte det rätta psyket eller testar han bara???
På träningarna går han som en klocka och ställer upp på allt.
:confused:

Sv: Spänd i nya miljöer

Verkar som att ponnyn tycker dte är otäckt att vara på banan ensam. Träna på att rida ensam vi träningen och träningstävla hemma dvshoppa en bana en och en. Ensam på hela banan.

Åk runt på olika banor och träna, hästen behöver nog träna på att komma hemifrån.

Sen skulle jag på de olika ställena vara väldigt konsekvent i mina rutiner. Så jag gör samma sak överallt från det jag lastar ur tills dess att jag lastar på igen. Såklart kan inte ridningen vara "den samma" men resterande tid.

Åk runt på olika banor och träna, hästen behöver nog träna på att komma hemifrån.

Exakt.

Det där håller vi på med med vår 5-åring just nu som inte varit ute mycket. Han är mest väldigt osäker med många andra hästar och har kanppt tränats något med andra hästar öht under hela sin tid hos oss (sen 2.5 år) eftersom vi mest tränar privat. Så när han kommer till nytt ställe och det är andra lite busiga unghästar som det brukar vara på träningshoppningar så blir han väldigt spänd och osäker.

Man märker på honom att han skiljer ut hästar oxå, vissa bryr han sig inte alls om (en mkt lugn fux idag kunde galoppera och hoppa mkt när/mot honom utan att han tittade på den) medan en lite taggad (men mkt lydig och väluppfostrad) unghäst bara behövde komma in i ena hörnet för att han skulle spänna till och bli osäker.

Så mitt tips är att åka ut mycket och hoppa låga klasser där din dotter endast fokuserar på att hitta ponnyns förtroende i nya situationer. Att den börjar slappna av och lyssna på din dotter och inte känner någon press som får den att flippa ur och blir svårriden (sticka etc). Trava runt en 50 cm bana två gånger på raken och åk hem sedan exempelvis :)

För min unghäst fungerar det bäst att bara ta det lugnt. Han behöver tid på sig att ta in alla intryck och rider man rakt in på framridningsbanan och sätter honom i trav om han är spänd så blir det förr eller senare antingen tvärnit eller ngn form av "hysterisk springa ifrån allt"-trav. Att istället låta honom stå och bara titta på de andra hästarna tills han slappnar av någorlunda och sedan skritta in och göra halt om han börjar stressa och låta honom stå still och titta igen är guld värt! Dock är han sedan liten lärd att stå still och slappna av på kommando (dvs kunna stå still och aldrig få gå iväg pga stress), något jag tycker är väldigt bra och som vi har haft väldigt (!) mycket nytta av.

Samma om han blir rädd för något inne på banan innan start (sist var det en golfare utanför :angel:) så är det bara att låta honom stå still och titta. Klappa lite och uppmuntra så går det bra sen igen.

Sedan har han såpass mkt hopphuvud att när han väl fått börja hoppa bryr han sig inte en suck, då stänger han nästan helt av omgivningen och fokuserar bara på hindren och han är inte rädd för hinder. Men om er ponny även blir stressad av att hoppa högt/läskiga hinder eller liknande så tycker jag ni ska hoppa väldigt lågt och i lugn kontrollerad galopp eller trav tills ponnyn känner sig bekväm med hoppningen och kan slappna av trots ny miljö. Först därefter är det dags att höja höjden och/eller åka ut på en tävling där man inte kan rida riktigt så individanpassat som på en träningshoppning.

Så gör man med unghästar och så får ni nog oxå börja om, för ponnyn har uppenbarligen inte fått det förtroendet för ryttaren som den "ska" ha fått genom utbildningen och det är ingen punkt man kan hoppa över utan att få bakslag :)

Senast ändrad:

Träna, träna, träna, verkar som att ni är på rätt väg.

Försök hoppa många klubbhoppningar, där man oftast får ta det i sin egen takt, och inte blir utesluten efter 2 olydnader. Och hoppar man små hinder kan de trava runt banan så ryttaren har lite större chans att kontrollera ponnyn.

jag vet inte hur rutinerad och duktig din dotter är men en idé kan vara att låta någon mer rutinerad och lite starkare (eftersom han drar iväg) tävla ponnyn några gånger på klubbtävling eller något liknande.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 948
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 721
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar