Spänd häst..

urkella

Trådstartare
Får hem min nya häst på måndag (har aldrig ridit honom) men han står hoss min tränare och hovslagare som har ritit in honom och så. Han säger att han är svår riden genom att han aldrig slapnar av när man rider honom. Troligtvis ligger det i stammen då hans far ska vara väldigt svår på så sätt. Han är annars världens snällaste häst så han skulle aldrig bocka eller göra något dumt. men finns det nått man kan göra för att få honom att slapna av lite. Hoppas på att det sen ska bli bättre med tiden då han bara är riden i ca 1 år då dom har tagit det försiktigt med honom då han är så stor (han är 6 år nu & 180 hög) kanske behöver han bara mogna till sig lite.
 
Sv: Spänd häst..

Vad kul med ny häst! och stor häst du hittat! Lite tips är ju långa skrittpromenader ute och väldigt lång uppvärmning innan man gör något. Så att hästen hinner titta av sig, mjukas upp och komma igång ordentligt.
Volter, serpentiner över huvud taget böjda spår. Växla tempo mjukt i en början. Prova sig fram och llära känna hästen. och rida framåt neråt. Vara lugn och cool själv, inte stressa och sitta still i sadeln. Finna balansen. Inte hetsa upp sig över att hästen är stressad - utan låta den bli lika lugn som en själv. MJUKA händer! Lugn röst. Klappa mycket.
Många saker ihop borgar för en lugn häst med avslappnad överlinje som kan jobba igenom i kroppen.


Bästa folket jag sett som rider "peppiga" hästar som har svårt att komma till ro är de där sävliga killarna som man undrar över huvud taget är vakna. de sitter bara där och väntar ut hur coolt som helst. Funkar!!!
Lycka till med hästen och tänk positivt!!! och glöm bort det där med klockan om du rider en spänd häst!!!!
 
Sv: Spänd häst..

tack för tipsen :bow:

Men att bara sitta avslappnat är det man absolut inte kan göra på honom enligt min tränare, han sa att man måste rida mer på styrka.. han är inte springig av sig utan bara spänd hela tiden, om man så rider 3 timmar typ. Men då jag själ ridit mina hästar på känsla och mjukhet så ska jag testa det på honom oxå, kanske går skit då får man försöka ändra sig till det sätt han tycker bäst om :)
 
Sv: Spänd häst..

Strunta i vad alla andra säger, lådsas som om du inte vet nåt ont om honom. Lådsas att han är ny (vilken han iof. är ;) ), att du inte vet något om honom, börja från början, gör på ditt sätt som du alltid gjort.

Jag har en häst nu, eller vi lånar honom. Vi provred honom bara i skogen (han var så tjock o så vi behövde träna bort en del fett innan han kunde börja jobbas med). Han var jättesnäll i skogen och inga problem alls. Vad jag inte visste var att ägaren hade talat om för pappa att hästen hade blivit riden en gång på hela sommaren och att ryttaren då hade flugit all världens väg o landat på svanskotan. Han sa att han alltid bockade o bockade för att få av sin ryttare i paddocken, slutade inte förrens den var av. Han gjorde allt dumt han kunde när man red honom, gick inte i vatten, inte över diken... inte nåt. Vi gillade hästen (c-ponny) så vi lånade hem honom (jag visste fortfarande inget). Jag red honom i paddock, i alla gångarter, provade att galoppera på långa tyglar med armarna rakt ut, vi gick i vatten, gick över diken... vi kunde göra allt... och antagligen bara för att jag inget visste. Hade jag vetat hade jag antagligen bara spänt mig, haft dåliga förväntningar...

Så mitt tips är att du ska glömma allt dom har sagt till dig... nu är det DIN häst...
 
Sv: Spänd häst..

tror oxå det är som du skrev :) vet ju inget om honom förrens jag provat ;) sen lär det ju ta ett par dagar innan vi lär känna varandra och så oxå :D
 
Sv: Spänd häst..

Verkar som du har ideer som säkert kommer att fungera och du verkar erfaren och då ställer jag mig frågan om hur man kan köpa en häst man ej har provridit ?
Dessutom så ifrågarsätter jag din tränares ide om att rida hästen på styrka ? Kanske är det just därför han är spänd ??
Du är på rätt väg....rid på känsla och mjukhet, det vinner du på i längden !

Såg nu att tråden är gammal....hur har det gått för er ? Vore jättekul med en uppföljning !
 
Senast ändrad:
Sv: Spänd häst..

urkella skrev:
tack för tipsen :bow:

Men att bara sitta avslappnat är det man absolut inte kan göra på honom enligt min tränare, han sa att man måste rida mer på styrka..

Ja och där har du ju själva anledningen till att hästen är spänd. Jag blir mer och mer mörkrädd vad det gäller såkallade "tränare" och hur dom lär ut :crazy: Kör på ditt sätt för guds skull.
 
Sv: Spänd häst..

urkella skrev:
tack för tipsen :bow:

Men att bara sitta avslappnat är det man absolut inte kan göra på honom enligt min tränare, han sa att man måste rida mer på styrka.. han är inte springig av sig utan bara spänd hela tiden, om man så rider 3 timmar typ. Men då jag själ ridit mina hästar på känsla och mjukhet så ska jag testa det på honom oxå, kanske går skit då får man försöka ändra sig till det sätt han tycker bäst om :)

Jag tror jag håller med dig, men jag håller inte med din tränare. Så här tänker jag :)

Om du av någon anledning är lite rädd och spänd, vad är då det mest effektiva sättet för någon annan att, utan ord, få dig att slappna av?

I min värld så får man det man ger. Är jag stressad, så bidrar det till min omgivningsstress. Är jag lung och avslappnad, så bidrar det till omgivningens lugn och avslappning.

DU kan INTE tvinga en annan varelse att slappna av.
Men du kan lära dig själv att slappna av och därmed uppmuntra den varelse du umgås med att slappna av.
 
Sv: Spänd häst..

Smulu skrev:
DU kan INTE tvinga en annan varelse att slappna av.
Men du kan lära dig själv att slappna av och därmed uppmuntra den varelse du umgås med att slappna av.


Så sant!:bow:
 
Sv: Spänd häst..

det låter jätte bra det du säger att han kanske ska mogna lite men jag tycker ändå så att du kan rida honom, han är ju ändå så 6 år! nu vet jag ju inte om han kan gå i form och så men det du kan göra för att få honom mjuk i muskler och att läga ut i ryggen är att lägga ned honom på tygel. hoppas du förstår vad jag menar... att han ska gå på tygel fast i mycket lång form. han ska kunna ta ned huvudet till marken nästan med en lite böjd hals. då får du honom mycket mjuk och smidig. hör av dig om det är nåt. kram fr. jojo
 
Sv: Spänd häst..

kör på din känsla o rid mjukt! Sedan om hästen inte är spänd på så vis att den är het och drar i väg o stressar upp sig mer o mer så tycker jag låånga lugna galopper i lätt sits är kanon att få hästarna avslappnade och mjuka i kroppen. Öht är monotona övningar bra för hästar som är spänd/heta tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
331
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp