Vi kör enbart spånpellets i vårt stall. Och gjorde det även innan spånbristen. Jag kan inte hålla med om att det blir för kompakt? Jag har någon form av semi-bädd och tycker att det är toppen att bädden håller sig så kompakt och bra med pellets jämfört med torv, det övre lagret fluffar jag enkelt upp när jag mockar om det blivit kompakt där hon legat och sovit t.ex.
Vi har 2 pallar med spån stående som vi alla kan blanda med men det är inte av intresse för någon i stallet. Samtliga hästägare kör på enbart pellets. Att tillägga så blöter inte det inte, utan lägger in det torrt.
Du har ingen möjlighet att förvara enskilda torvbalar varmt? Det brukar räcka att alltid ha 1bal på "uppvärmning". Men då krävs ju ett uppvärmt utrymme.
Hur funkar det att lägga in torrt? Jag är frälst i spånpellets, men då vi har kallstall så funkar det inte då det fryser efter vi vattnat. Funkar om vi blandar in kutterspån, men då det dels blir mer svårmockat och dels svårt att få tag på så hade det underlättat om det gick med torr pellets!