Spånar vidare....Avmaskningsmedel.

S

Sudd

Kom på det när jag läste tråden om matt päls...Det finns ju en uppsjö av olika avmaskningsmedel nu, tycker det kommer nya preparat hela tiden som dom gör reklam för.
Vilka är bäst egentligen, det är ju snart dax för avmaskning igen..jag har kört på Ivomec och Banminth men det finns ju många fler nu som är billigare också. Men är det värt att byta..?!?!?

anledningen till att det kommer många nya preparat är att bla ivomecs patenttid har gått ut. Därför är det fritt fram för andra att kopiera det, vilket ju pressar priserna. det du får kolla efter när du köper medel är den aktiva substansen, på vissa står det även om det är "kopierat" från ett annat preparat.
Jag skulle nog våga köpa något av dom nya billigare om jag läste om dom och kollade så att den aktiva substansen passade in på vad jag sökte. Bara för att det är ett annat namn betyder inte det att maskarna inte kna bli resistanta, det är den aktiva substansen dom blir resistanta mot och det är den man ska variera.

Du byter bara märke, inte preparat. Den verksamma substansen är densamma, och det finns inga nya på ingång heller, så man får vara noga att hålla sig till samma grupp 1-2 år för att sen byta. Men självklart kan du ta ett billigare alternativ än Ivomec!

detta är inte skrivet riktat mot trådskaparen utan är mer en allmän klagan när vi ändå talar om ämnet....

tycker att mycket är så snevridet inom avmaskning. många tjänar rätt mkt pengar på att vi tar för givet att vi behöver trycka i våra hästar div. preparat som herregud en hund faktiskt kan dö av om de får i sig en liten bit av!(kanske inte gäller alla preparat men har läst detta på förpackningar på en del) sen kommer ju hästarna förr eller senare bli resistenta också. så varför satsar man inte lite mera på hag/betes HYGIEN?!

varför ser man inte till att hästar har tillräckligt stora ytor att går på så att de inte behöver krafsa runt i sin egen avföring... och varför är det så svårt för de flesta att faktiskt mocka hagarna?! detta skulle ju faktiskt alla kunna göra och det skulle göra en stor skillnad för hästarna! sen är det ju jättebra att växelbeta med annat djurslag med en annan bakteriekultur, exempelvis kor, sen så har vitlök visat sig fungera otroligt bra istf avmaskningsmedel!

så okej, visst förstår jag att folk som inte har tillgång till jättehagar och kor inte kan göra dessa saker(som de flesta som inte har egen gård i bushen alltså...)

MEN man kan ju mocka hagarna och ge vitlök och ist för att alltid utgå från att alla har mask vid just denna tid på året och göra ett träckprov! :confused:

håller med!
jag och en kompis håller på att skriva vårat stora projektarbete om det just nu, lägger även upp en plan för skolans knappt 70 hästar, 160 kor (med ungdjuren) och 11 får...
"sen kommer ju hästarna förr eller senare bli resistenta också"
fel, det är maskarna som blir resistenta och det har dom redan börjat bli... Hinner inte skriva mer om det just nu, men jag har det senaste här på datorn.

Klart det kan vara värt att byta om det handlar om samma medel...men priserna skiljer såig åt. Fast mellan Banminth och Fyrantel skiljer det sig enbart 0,80:-...så där är det väl hugget som stucket. MEN inom Ivermectin-gruppen kan det vara värt med en priskoll: Ivomec 116:-/spruta, Noromectin 100,50:-/sprutan, Bimectin: 103:-/sprutan och Cydestin 160,50:-/sprutan...Fast då håller ju sig Cydestin i 12 veckor....alltså 4 veckor längre än de andra preparaten.

Cydectin :D

Och glöm inte att gärna gå ihop flera stycken, få recept på 10 sprutor så blir det MYCKET billigare.

"sen kommer ju hästarna förr eller senare bli resistenta också"
fel, det är maskarna som blir resistenta och det har dom redan börjat bli... Hinner inte skriva mer om det just nu, men jag har det senaste här på datorn.

my mistake!

:bow: :bow: :bow:

cydectin tillhör inte ivermectin, utan moxidectin. De är däremot närbesläktade med ivermectin och därför kommer antagligen en eventuell resistansen mot moxidectin även att slå ut ivermctin. moxidectin däremot är verksam mot fler maskar än ivermectin är och det är då dessutom en längre intervall på det. Preparatet är starkare, så därför ska man kolla så att man kan ge det till sin häst (rekommenderas bla inte till föl).
(ja, jag har precis skrivit om avmaskningsmedlena... :cool:)

Jag har EN hage, sommar som vinter. Och mockar denna, sommar som vinter. Och gör träckprov. För som jag ser det har jag i dagsläget inte så mycket val, under de omständigheter som jag har.

Lånar din svarsknapp :).

Köpte idag Noromectin istället för Ivomec. Det var det billigaste Ivermectinpreparatet, tvåpack kostade 177 kr. :)

cydectin tillhör inte ivermectin, utan moxidectin. De är däremot närbesläktade med ivermectin
De är båda makrocykliska laktoner och tillhör således samma grupp när det gäller resistens.

Att hundar faktiskt kan dö av att äta preparat ur ivermektingruppen innebär ju inte att det är mer skadligt för hästar. Hundar av rasen collie, eller närbesläktade raser (border collie, bearded etc), har en annorlunda utformad blodhjärnbarriär. Pga av detta är de känsligare mot ett antal (fåtal) läkemedel, däribland ivermektin, som alltså kan passera in i hjärnan och ställa till oreda. En dylik "defekt" har inte påvisats hos hästar. Vad gäller övriga makrocykliska laktoner vet jag inte hur det förhåller sig, förmodligen är problematiken densamma.

Däremot är det galet att "överavmaska" och visst bör man i större utsträckning sträva efter exempelvis betesrotation och sam/växelbete med andra djurslag osv.

Har Cydectin förresten ett bredare spektrum än ivermektinpreparaten? Tar det inte bara fler stadier av ffa lilla blodmasken?

. preparat som herregud en hund faktiskt kan dö av om de får i sig en liten bit av!(kanske inte gäller alla preparat men har läst detta på förpackningar på en del)

Det är bara vissa hundraser (vinthundar t ex) som är extrakänsliga mot ivermektin (inte de andra). I övrigt (förutom de raserna) så ska de äta REJÄLT med avmaskningsmedel för att bli dåliga. Och t ex Banminth avmaskar man hund med också, bara i annan dos. Och det är bara en liten del av avmaskningsmedlet som följer med skiten ut, så risken är fruktansvärt liten.

. Hundar av rasen collie, eller närbesläktade raser (border collie, bearded etc), har en annorlunda utformad blodhjärnbarriär. Pga av detta är de känsligare mot ett antal (fåtal) läkemedel, däribland ivermektin, som alltså kan passera in i hjärnan och ställa till oreda.

Vinthundsraserna är också känsliga, vilket ger problem i USA där de använder ivermektin mot en mask jag nu glömt, hjärtmask eller nåt, nån vi inte har i Sverige iaf. Men just ivermektin och det trad narkosmedlet för hund (vad det nu heter) är vinthundarna känsliga för. Lite andra grejer med men ffa det. (Därför jag aldrig törs ta greyhounden till annat än kliniken, lillvoffan kan få åka till distriktaren men greyhounden får inte åka annat än till större kliniker som kan greyhound)

varför ser man inte till att hästar har tillräckligt stora ytor att går på så att de inte behöver krafsa runt i sin egen avföring... och varför är det så svårt för de flesta att faktiskt mocka hagarna?! detta skulle ju faktiskt alla kunna göra och det skulle göra en stor skillnad för hästarna! sen är det ju jättebra att växelbeta med annat djurslag med en annan bakteriekultur, exempelvis kor, sen så har vitlök visat sig fungera otroligt bra istf avmaskningsmedel!

Jag mockar INTE hagarna. Anledning? De är för stora, det går inte (dessutom är de kuperade och delar av dem är steniga och med rötter och stubbar och grejer så man får inte upp skiten annat än med handplockning). Eftersom de är så stora så växer det upp gräs i dem och så käkar hästarna i sig mask.

Vitlök har aldrig bevisats ha effekt mot mask, mina märks ingen skillnad på (i maskhänseende) om de får vitlök eller ej.

Jag har lyckats hålla mina hagar rena, fast inte nulängre. Jag har via en av två inackorderingar lyckas få sjukt mycket blodmask, och nu är det en ond cirkel. Och jag kan inte plöja skiten (problemet med att den inte är platt som en pannkaka). Däremot ska jag släppa på grannens får där i sommar tänker jag. Men det löser inte hela problemet.

Sommarhagarna är inget problem. Utan just vinterhagarna, och dess storlek och utssende. Om jag hade små platta hagar skulle jag i ärlighetens namn inte ha det problem jag har nu ;) fast betydligt ledsnare hästar.

Jag har MARK nog att slopa den smittade vinterhagen, men det går inte ta sig till den marken när det ligger snö tyvärr. Jag har fnulat en hel massa på hur fan jag ska lösa det men bara kommit fram till att maska dem redan från tidig vår (så det inte blir ÄNNU värre) och så släpp på grannens får. Men det lär inte lösa hela problemet direkt.

Så ALLA kan faktiskt INTE mocka hagarna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 627
Senast: Grazing
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 246
Senast: Vallmo
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka