varför ser man inte till att hästar har tillräckligt stora ytor att går på så att de inte behöver krafsa runt i sin egen avföring... och varför är det så svårt för de flesta att faktiskt mocka hagarna?! detta skulle ju faktiskt alla kunna göra och det skulle göra en stor skillnad för hästarna! sen är det ju jättebra att växelbeta med annat djurslag med en annan bakteriekultur, exempelvis kor, sen så har vitlök visat sig fungera otroligt bra istf avmaskningsmedel!
Jag mockar INTE hagarna. Anledning? De är för stora, det går inte (dessutom är de kuperade och delar av dem är steniga och med rötter och stubbar och grejer så man får inte upp skiten annat än med handplockning). Eftersom de är så stora så växer det upp gräs i dem och så käkar hästarna i sig mask.
Vitlök har aldrig bevisats ha effekt mot mask, mina märks ingen skillnad på (i maskhänseende) om de får vitlök eller ej.
Jag har lyckats hålla mina hagar rena, fast inte nulängre. Jag har via en av två inackorderingar lyckas få sjukt mycket blodmask, och nu är det en ond cirkel. Och jag kan inte plöja skiten (problemet med att den inte är platt som en pannkaka). Däremot ska jag släppa på grannens får där i sommar tänker jag. Men det löser inte hela problemet.
Sommarhagarna är inget problem. Utan just vinterhagarna, och dess storlek och utssende. Om jag hade små platta hagar skulle jag i ärlighetens namn inte ha det problem jag har nu
fast betydligt ledsnare hästar.
Jag har MARK nog att slopa den smittade vinterhagen, men det går inte ta sig till den marken när det ligger snö tyvärr. Jag har fnulat en hel massa på hur fan jag ska lösa det men bara kommit fram till att maska dem redan från tidig vår (så det inte blir ÄNNU värre) och så släpp på grannens får. Men det lär inte lösa hela problemet direkt.
Så ALLA kan faktiskt INTE mocka hagarna.