spånar lite angående hingstar

Mitrolle

Trådstartare
Har ju en 3-åring som kommer betäckas i framtiden (vet dock inte när ännu). Hon har stammen: Bayron - Herkules - Brabant - Iliad och kommer ur en gammal fin stostam.
Hennes mamma lämnar rejäla avkommor trots att hon är ganska ädel och så själv. Min häst är ju långt från färdig, men ser i nuläget ut såhär:
DSCN2798.jpg

DSCN2794.jpg

Hennes mamma ser ut såhär:
DSCN2056.jpg

och mormor såhär:
Jeva.jpg

Jag funderar lite på vad för hingst som kan tänkas passa henne sedan. Hon är ädel i huvud och så, men mycket rejäl, framförallt i bål och bogparti. Bra benställ utan några speciella avvikelser.
Bra skritt med påskjut, bra trav, galoppen skulle kunna vara lite större. Löshoppar trevligt det vi gjort hittills. Mycket bra ridbarhet hittills (precis inriden). Temperament är super.

Hon har ju en svensk fin stam, och jag skulle önska en hingst som ger lite mer galopp, lite mer förädling, kanske lite mer hopp även om jag inte vill rucka på exteriören. Helst inte någon av de dyraste, då jag inte kommer ha möjlighet att använda dem ändå.

Obs. att hästen ej ska betäckas i år eller så.
Tips?

Senast ändrad:
Sv: spånar lite angående hingstar

Lite nyfiken men vad heter din unghästs mor och mormor,hon påminner mkt. om mitt hbl. sto till utseende och de har lika möderne..Herkules-Brabant..kanske släkt?

Jag tycker om din unghästs mamma och Brabantstoet:love:
Har ju ett 29 årigt Brabant sto hemma, ocgh extriört är de väldigt lika, fast min är svettfux.
Herkules-Brabant är/var väl en tämligen vanlig kombination.
Jag har ridigt 3 st.

Om hon inte har för mycket humör, tycker jag du ska fundera på ett fullblod.

De heter Jilly 17932 och Jeva 11250.

mimus:
Jolies syster e. fullblod (Le Mans) blev ruggigt grov med pyttesmå hovar och skarpt temperament. Men jag har funderat på hingst med 50% fullblod till Jolie iaf. Vill ha en förädlare.

Londonderry skulle jag nog välja, men fryst är ju en liten chansning, kan bli billigt, men kan också bli välidigt dyrt....

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 784
Senast: AbCdE
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025