Spånar, brodd sommartid?

Unafraid

Trådstartare
Jag har en knäpp häst, hon leker jättemycket och halkar och sträcker sig osv. På sommaren har hon dom senaste tre åren lyckats med lekskador i hagen, jag antar att hon kommer i full fart och stannar med en sladd och fläker sig i dom flesta fall. Det spelar ingen roll om hon går själv eller med kompisar, eller att hon går på lösdrift, får väldigt lite kraftfoder osv. Hon tycker helt enkelt att livet är så fruktansvärt kul! En liten depression skulle inte sitta fel så hon inte var så lycklig jämt! :rofl:

Då funderade jag på om jag kan ha traktbrodd på henne i hagen, så hon har bättre grepp när hon hoppar omkring.

Är det någon som har gjort något liknande för att förhindra skador? Hon har sällan tappskor och trampar sig sällan vintertid, så det tror jag inte är en risk.

Alltså broddar på i hagen, av vid ridning? :p
 
Vår hovslagare har börjat med ett slags söm som ger hästen bättre grepp. Kanske kunde vara något?
 
Jag har en knäpp häst, hon leker jättemycket och halkar och sträcker sig osv. På sommaren har hon dom senaste tre åren lyckats med lekskador i hagen, jag antar att hon kommer i full fart och stannar med en sladd och fläker sig i dom flesta fall. Det spelar ingen roll om hon går själv eller med kompisar, eller att hon går på lösdrift, får väldigt lite kraftfoder osv. Hon tycker helt enkelt att livet är så fruktansvärt kul! En liten depression skulle inte sitta fel så hon inte var så lycklig jämt! :rofl:

Då funderade jag på om jag kan ha traktbrodd på henne i hagen, så hon har bättre grepp när hon hoppar omkring.

Är det någon som har gjort något liknande för att förhindra skador? Hon har sällan tappskor och trampar sig sällan vintertid, så det tror jag inte är en risk.

Alltså broddar på i hagen, av vid ridning? :p
För att det ska fungera med brodd på gräs/lera krävs ju ganska rejäla brodd och det tror jag är dumt att ha på i hagen. Jag är annars absolut för att ha brodd i hagen men inte så rejäla broddar som gräsbroddar. Men som så ofta får man ju ta det som det är minst risk med och fläkskador är aldrig bra att riskera heller.
 
Små brodd sommartid är inga problem så länge de går ner i underlaget. Haken är att slirigt gräs eller lera kräver rejäla brodd. Så rejäla att de inte kommer bli bra när det är hårdare mark. (Men ändå tex halt i gräset)

Så tyvärr tror jag inte idén fungerar. Inget hindrar att du provar dock.

Jag broddar med isbrodd eller "spetsiga" gräsbrodd vid hoppning på gräs, inte de höga fyrkantiga gräsbroddarna.
 
Jag tror tyvärr inte heller att det skulle fungera. Det skulle krävas mycket rejälare broddar.
Sen är det kanske inte så bra för lederna heller om du ska ta av och på broddarna hela tiden....
 
Jag tror tyvärr inte heller att det skulle fungera. Det skulle krävas mycket rejälare broddar.
Sen är det kanske inte så bra för lederna heller om du ska ta av och på broddarna hela tiden....
Tar hellre en grad på en kota än fläkskador, efter hennes skadehistorik när det kommer till sånt..

Tråkigt att det kanske inte kommer fungera, jag tänkte mig typ 10mm i trakten.
 
Små brodd sommartid är inga problem så länge de går ner i underlaget. Haken är att slirigt gräs eller lera kräver rejäla brodd. Så rejäla att de inte kommer bli bra när det är hårdare mark. (Men ändå tex halt i gräset)

Så tyvärr tror jag inte idén fungerar. Inget hindrar att du provar dock.

Jag broddar med isbrodd eller "spetsiga" gräsbrodd vid hoppning på gräs, inte de höga fyrkantiga gräsbroddarna.
Suck, det låter ju hopplöst.. hade tänkt mig typ 10mm i trakten...
 
Jo, precis! Hade bara hoppats att jag kommit på en lösning på fläkskador som var bättre än grusruta året runt.. vilket jag vägrar!

Jag avundas dig inte utifrån vad du skrivit om din häst . Sjukt jobbigt då problematiken verkar vara etablerat konstaterad och inte otur/slump osv :(

Jag hade ärligt haft den i ”ruta” (begränsad hage iaf dvs platt och inte så stor att den erbjuder möjlighet att komma upp i några farter /röj) och sen även samma på gräs sommartid ....

Man är ju liksom inte gjord av pengar och har häst för att man vill kunna rida :(
 
Jag avundas dig inte utifrån vad du skrivit om din häst . Sjukt jobbigt :( jag hade ärligt haft den i ruta - om än då gräsruta sommartid . Man är ju liksom inte gjord av pengar och har häst för att man vill kunna rida :(
Precis, men när man ser hur lycklig hon är över att gå i stor hage med kompisar, då har jag inte samvete att stoppa henne i grusruta. Rider man sju dagar i veckan så brukar hon sköta sig. Det blir dom där gångerna man inte hinner av någon anledning så hon får två vilodagar på en vecka som hon inte klarar av att begränsa sig.

Brukar släppa henne på.ridbanan på vilodagar men ibland misslyckas man ändå. :down::down:
 
Det finns ju Outer rim-skor med riktigt mycket grepp. De är utformade att greppa ordentligt på mjukare underlag, vanliga inom trav och galopp. Har haft det på ett par av mina ridhästar. Dock är greppytan så skarp att om hästen slår på sig (eller sparkar en kompis) så blir det ett rejält jack.
 
Det finns ju Outer rim-skor med riktigt mycket grepp. De äe utformade att greopa ordentligt på mjikate underlag, vabliga inom trav och galopp. Har haft det på ett par av mina ridhästar. Dock är greppytan så skarp att om hästen slår på sig (eller sparkar en kompis) så blir det ett rejält jack.
Grejen är att jag kanske inte vill ha så pass mycket grepp när jag rider, därför tänkte jag att brodd , som man kan skruva ur vore något.. men jag ska tänka på greppskor också.
 
Två körhästar i stallet går med traktbrodd kontinuerligt. De halkar när de går på asfalt (min kasar omkring även på släta gärdesvägar), så anledningen till broddningen är omvänd din.

Om det funkar, brodda på!! Jag skulle utan att tveka brodda med 4 brodd om det hjälpte, om jag var i din situation (så skulle jag brodda ur när jag skulle rida ut, och antagligen rida med brodden i på mjuka ridbanor/ridhus).
 
Två körhästar i stallet går med traktbrodd kontinuerligt. De halkar när de går på asfalt (min kasar omkring även på släta gärdesvägar), så anledningen till broddningen är omvänd din.

Om det funkar, brodda på!! Jag skulle utan att tveka brodda med 4 brodd om det hjälpte, om jag var i din situation (så skulle jag brodda ur när jag skulle rida ut, och antagligen rida med brodden i på mjuka ridbanor/ridhus).
Det var min tanke, vi får se om jag provar till sommaren! :)
 
Testade ett tag då min fick två halkskador pga lite för mycket vårkänslor. Vet inte om jag såg någon större skillnad. Skodde av senare av bla den anledningen och det har däremot gjort stor skillnad.
 
Testade ett tag då min fick två halkskador pga lite för mycket vårkänslor. Vet inte om jag såg någon större skillnad. Skodde av senare av bla den anledningen och det har däremot gjort stor skillnad.
Min går tyvärr inte att rida utan skor på vägarna vi har här och jag är inte speciellt förtjust i boots, så för mig är det inget alternativ, tyvärr.
 
Precis, men när man ser hur lycklig hon är över att gå i stor hage med kompisar, då har jag inte samvete att stoppa henne i grusruta. Rider man sju dagar i veckan så brukar hon sköta sig. Det blir dom där gångerna man inte hinner av någon anledning så hon får två vilodagar på en vecka som hon inte klarar av att begränsa sig.

Brukar släppa henne på.ridbanan på vilodagar men ibland misslyckas man ändå. :down::down:
Om hon får kraftfoder, har du provat dra ner på det under vilodagarna så kanske hon inte blir så ”vild”?
 

Liknande trådar

Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 205
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 244
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp