Sovrutiner

Sv: Sovrutiner

Har också en 2-månders - Känner igen mig i det du skrivit. Han var konstant hungrig, somnade till vid bröstet för att sedan vakna med ett ryck och "på igen." Satt både dagar & nätter upprätt i sängen/soffan med honom liggande vid bröstet, vilket tillslut blev väldigt jobbigt.

Provade att ha honom i vår säng då kunde han ligga och snutta hur länge han vill och jag kankse också kan få lite sömn tänkte jag - Med tanke på amningen var det smidigt, man slapp gå upp men vi sov illa både jag & Oscar. Han var missnöjd över att ligga på sidan (armen) och varje gång jag rörde mig skumpade han med, vilket gjorde att han vaknade.

Tröttnade lite smått och skaffade för tre veckor sedan en bröstpump för att pumpa ur och börja med flaska för att ha koll på hur mycket han egentligen fick i sig eftersom han alltid var så hungrig. Började även blanda med Nan ersättning och sedan dess har allt bara blivit bättre.

Jag ser hur mycket han får i sig, han är alltid glad, nöjd, mätt & belåten. Han sover även i sin egen säng om natten. Nattar honom vid 20-tiden, då har han innan fått ett kvällsbad & pyjamas på - Han äter antingen liggande i sin säng eller i famnen på sin pappa, rapas, läggs ner i sängen får tutten och somnar.

Sedan vaknar han alltid 01.40 och vill ha en flaska - Äter, rapas får tuttte och somnar om igen. Vaknar sen vid 06-tiden och vill ha torr blöja och äta igen - Sedan går vi upp vid 8-tiden, så på 12 timmar är han kanske vaken totalt 1 timme.

Så för oss har det blivit mycket bättre sedan vi började tillsätta ersättning. Mvh Linda

Matilda är 6 veckor på onsdag, om jag märker att hon är hungrig på kvällen, trots att hon ammat båda brösten, ger vi ersättning. Det brukar resultera i en präktig "matkoma". Har sedan sovit ca 7h innan hon vaknat.

Vissa dagar behöver vi inte ge ersättning alls.

Nu senaste veckan har jag börjat göra som så att när jag ser att hon är mätt och sömnig (oftast vid 22:30) går jag upp med henne till vaggan och lägger ner henne där. Brukar ha en fleecefilt att ligga på som är varm och go men tänkte börja med vetekudde som jag läst att andra använder. Sedan sitter jag med henne och vaggar och sjunger lite. Sången verkar hon inte bry sig så mycket om egentligen men min tanke är att hon ska förknippa sången med vila och sömn så att det blir lättare i framtiden.

Det kan ta lite tid innan hon kommer till ro, ibland vill hon ha napp, ibland inte. Men hittils har hon somnat i vaggan, även om det vissa kvällar tagit tid. Man kan se hur det går i flera etapper där hon tittar upp och jag upplever det som att hon vill se mitt ansikte för att veta att jag finns kvar där. När hon tittat på mig några sekunder brukar hon slumra in igen. Vissa dagar tar det 5 minuter, andra över en timme men jag försöker undvika att lyfta upp henne igen när jag väl har lagt henne så det gäller att man inte lägger henne för tidigt när hon är pigg eller hungrig.

Tuva går inte lägga ifrån sig när hon är trött på kvällarna. Då blir hon jätteledsen. Varken sambon eller jag orkar hålla på och truga halva natten, då sover vi hellre trångt. Får se hur gammal hon är när hon lär sig sova själv. Det kommer kanske lite med åldern, och om hon slutar ammas så spricker ju våra rutiner ändå. Så förhoppningsvis kommer vi inte ha henne tills hon är 7 år i våran säng hela nätterna åtminstonde.

För mig låter det som ditt barn äter för kort stund innan den ska sova.
Har också en tjej som ibland äter lite för ofta och få då massor av magknip. När vi båda är hemma typ kvällar då hon vill ha tutta mest, brukar vi turas om att traska runt lite med henne och inte ge efter utan försöka få då tre timmar mellan målen och då blir hon mer hungrig inför natten och sover bättre. Igår åt hon strax efter nio och sov i princip fram till strax efter sju. En annan natt har hon ätit vid nio, tio på kvällen men pga magknip inte kunnat somna. Den natten fick hon sova på sin special bädd mellan oss och då sov hon fram till åtta på morgonen. Ingen av oss kan sova ordentligt om vi inte fixar som en specialbädd av ett tjockt täcke som är vikt och på den ligger hon med sin kudde och täcke. Hon sover inte alltid så hos oss utan bara ibland när vi ser att behovet finns. Hon kan somna i sin säng med satinlakan på kudde och täcke. Vi märkte snabbt när hon var liten att hon sover bättre ifall hon fick sova i bara blöjan. Vi har också märkt att hon somnar också bra ifall vi har en CD-spelade och sedan en lampa som speglar lite ljus, då hon verkar lite mörkrädd ibland. Hon blir snart tre månader tösen. Lilltösen ratar både napp och flaska. Vi har försökt där massor, men ICKE hon vill inte, då är hon hellre hungrig. Hon kan också somna utan napp osv. Hos oss har lilltösen ändå tillräckligt med mat, för jag kan sälja en hel del till barnkliniken. Ångrar bara att jag inte pumpade varje dag första månaden, då hade det varit massor av mjölk nu. Det är ändå snart typ 12-15 liter sedan början av september. :cool:
Så mitt tips till dig är följande:
Försök hålla lite längre mellan måltiderna.
Se till att den äter riktigt länge.
Plocka av den lite kläder ifall den sover i body och byxor/sparkbyxor.
Har du en baby som tar flaska, så ge lite ersättning mot natten också.

Lycka till!! :bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 918
Senast: G-uldlock
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 374
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 015
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod