Sovrutiner

Ajda

Trådstartare
Hur är era bebisars sovrutiner?

Jag skrev för ca 6 veckor sen om min tjej som då var ca 2 veckor och somnade runt 1 på natten. Nu ammar jag henne liggandes och hon har somnat inom 15-60 minuter (med vissa undantag) under dessa 6 veckor. MEN, nu har hon börjat tutta konstant på mig. Förut släppte hon när hon somnade. Nu vaknar hon till nästan direkt och ska tutta igen och håller på så från ca 22-24 (ibland ännu längre) vilket är jobbigt. Nappen vill hon inte ha då. Min mardröm var att bli en napp åt barnet och det verkar som det är dit vi är påväg.
Våran säng är bara 1,40 och hon har sovit med oss sen hon föddes (nu 2 mån) och både hon och vi blir störda av varandra. Man kan knappt vända sig med duntäcken som prasslar osv. Så ikväll har vi bestämt oss för att hon ska sova i sin säng :cry: Något som var lättare sagt än gjort.
Hon blev trött kl 19 idag (kors i taket) och ammades då. Sen sövde vi henne i hennes täcke inlindad och la ner henne i byltet - hon vaknade. Så har vi gjort några ggr.
Det känns som vi aldrig kommer få någon egentid på kvällen.

Varenda en man pratar med har det sååå bra med bebis som somnar kl 19 osv. :devil: Hur gör folk för att få sina bebisar att somna själva?

Har läst lite på familjeliv och där har vissa skrivit att de haft som policy att aldrig söva barnet genom att gå och gunga det. :crazy: Det är ju hur mysigt som helst, men man vill ju inte att det ska gå till överdrift.

Hur dags somnar era småttingar och hur gör ni?

Sv: Sovrutiner

Nu är ju min son 1 år och har haft sina rutiner länge.

Men vi hade inte honom i vår säng när han var i ditt barns ålder heller pga samma orsak.

Så vi bäddade och bonade om i hans säng så att den blev mindre och trängre, vi skaffade vyssan lull vaggfötter och en sängmobil för att göra allt mysiare. Spelade lun god natt musik, läste sagor för honom oc gungade honom till sömns. Så fick vi hålla på ganska länge för att det skulle fungera. På natten fick han dessutom ersättning för att han blev mättare då.

Okej.

Nu sitter jag här efter ett andrum. Gav upp kl 22 och gick då och la oss med lilln i sängen igen. Hade säkert fungerat att få henne att sova ett tag i sin säng iaf, men både jag och sambon var trötta ikväll. Men hon var verkligen trött förut och har varit det sen ca kl 19, men nu ligger hon vaken!! Hon har tuttat på mig så hon tillslut spytt.

Nu ska jag väl in och truga med nappen istället. Att det ska vara så svårt att sova när man är trött när man är en bebis.

Vi tog bort långsidan på spjälsängen och ställde den precis vid vår säng och breddade därmed sängen. Inga problem att få plats alla tre.

Vår son ville också bara äta och äta den tiden på kvällen. Han slutade med det med tiden. Innan han ens var tre månader.

Vi har burit honom till sömns så länge jag orkade. Sen när han var kring 4 månader, skulle jag tro, började jag söva honom i sängen genom att sjunga och krama och bära lite för att lugna. Nu somnar han i egen säng när jag ligger bredvid i vår säng. Antingen läser jag en bok eller så sjunger jag lite och klappar på honom. Det beror på vad han behöver för kvällen.

Senast ändrad:

Kanske är ni i en ökningsperiod just nu, så hon måste tutta mer för att öka produktionen? Samtidigt kanske hon har märkt att du försöker minska amningen på kvällen/natten, och då blir hon extra vaksam på att du (och dina goa tuttar;)) inte ska försvinna.

Jag hade nog gett det en vecka. Låtit henne tutta på, men samtidigt försökt amma mer dagtid. Då kanske hon inser att hon inte behöver vakta dig, och samtidigt styr om ätandet mer till dagtid.

Jag tror inte att det är fel att bära barnet till söms. Våra barn har haft en massa olika sovrutiner: Amma till söms, bära, sjunga, vagna, klappa på huvudet. De är mina bevis på att man inte behöver vara rädd för att vänja dem vid något som man sedan måste hålla på med i evigheter. Vi har gjort det som funkat bäst vid olika tillfällen, och när det inte funkat längre har vi testat något nytt.

Vi har gjort allt man inte "ska" göra när man ska söva sitt barn, låta somna i famnen, plocka upp ur sängen osv osv.

Rasmus börja sova 8h i sträck på natten vid 2 veckors ålder, nu är han 1 år och sover 12-14 timmar om natten!

Man får hitta en metod som passar båda, Rasmus sover bättre i eget rum än i sin säng inne hos oss t.ex.

När lillen var nyfödd gick vi och gungade honom till sömns. Vi lade en vetesäck i hans vagga så den skulle vara varm och go när han lade sig i den. Om han höll på att vakna till vaggade vi vaggan (Hade en vagga med medarna längs långsidorna).

Nu får han sin ersättning (får bara det på kvällarna) och somnar i min famn och så bär jag över honom till sin säng. När jag har ammat på natten/morgonsidan lägger jag helt enkelt över honom i sin säng och släcker lampan. Han är vaken en stund oh ligger och sprattlar och grymtar, men skriker inte. Börjar han gnälla får han suga på mitt finger en stund och somnar då.

Det låter så himla lätt för alla!

Nu sover hon i sin säng, inlindad i sitt täcke. Imorse låg hon och jag i soffan i mitt täcke, märkte då att hon gäspade och var röd om ögonen. Då gav jag henne nappen och höll om henne, då somnade hon soch sov 2 timmar. Varför kan det inte gå så lätt på kvällen?

Hur gammal är hon? Kanske hamnat i en seperationsfas hon känner av när hon ska sova för natten?
Testa att upprepa samma sak vid alla nattningstillfällen.

Vet att när vi var borta i somras så vägra Rasmus somna själv men somnade om jag höll honom nära. De löste jag med att hålla honom nära så han somna, sen lägga en kudde bakom honom, en kudde framför honom och så en kudde över honom! Då märkte han inte att jag släppte honom.

kvällsledsen?
det är nog bara fortsätta försöka. För oss tog det tills han var ca 4-5 v, men då har han alltid sovit i egen säng..

Hon är två månader. Men hon har aldrig varit jättelätt att söva på kvällarna. Barai famnen, men när man lägger ifrån sig henne vaknar hon inom 2-15 minuter. Amma liggandes har fungerat tills sista veckan då hon inte somnar förns efter ca 2 timmar.

2 månader så hamnar barnen i ett utvecklingssprång

2 månader:
Nu brukar barnet hitta nya leksaker såsom fingrar och tår. Synen förbättras återigen och nu kan det se skuggor, ljus och mönster.

Under barnets första år händer så otroligt mycket att vi inte kan föreställa oss! Barnet går från en ”sak” som bara tänker på närhet, sova, äta och besudla sin blöja. Man har nu funnit och kartlagt inte mindre än 7 olika faser under det första året, så det kanske inte är konstigt att våra småttingar blir som förbytta emellanåt.

Isak är 3 månader ganska precis. Fram till några veckor sedan hade vi inga som helst rutiner alls när det gällde nattsömn (mest pga hans kolik som gjorde att han inte kunde sova pga magont). När vi äntligen fick merbentyl (medicin) som gjorde att det magonda släppte hade han vridit dygnet fullständigt. Somnade vid 4.00 och sov inte mer än kanske 6-8 timmar av sig själv.

MEN han har sedan utan något större tjafs från oss själv flyttat tillbaka sin sovtid en timme i taget så nu somnar han vid 22.00 och sover sen till ca 4.00-5.30 för mera mat. (äter ersättning på natten då min ammning strular efter kolikperioden och jag inte orkar bråka för att få igång ammningen igen.). Sen somnar han om och sover till ca 7.30 mera mat och somnar om för att sova till 10.00-11.00 ungefär. Min mamma tyckte att vi skulle inte bråka med hans sovtider utan att han förmodligen skulle vrida dem själv när magen började fungera vilket stämde väldigt bra, var rätt orolig ett tag att han "alltid" skulle somna först vid 3.00-4.00 på natten.

Vi har inte gjort något alls för att få han sova eller somna på kvällen men nu är han så "enkel" att det är skrämmande, man pussar han på pannan lägger han i vaggan (eller sen två dagar sover han i spjälsängen då han började växa ur vaggan och slog med händerna i träsidorna) och släcker ljuset och går ut ur rummet. Man hör på babytalkern vad han gör - han jollrar lite i 5-10 minuter sen somnar han. Ibland somnar han på studs dvs man hör inget ljud alls från sovrummet.

Samma efter nattmatningen, då kliver vi upp rapar honom, kräks lite :) och sen lägger man ner honom ordentligt inpackad i filten så att han inte kan sparka av sig den då han vaknar om han blir kall. Har efter den hemska koliken lite svårt att tro på att det ska vara så här enkelt med nattning så jag väntar nästan på någon form av bakslag...

Ett tips jag fick om man söver barnet i famnen vilket vi gjorde när han hade kolik var att lägga en riskudde/vetekudde i barnets säng och lägga över filten. Då blir sovplatsen varm och skillnaden mellan mamma/pappas famn inte så stor. Det fungerade i alla fall ibland på Isak samt att han gillade att ha den på magen när han hade ont då den lindrade lite.

Tja dottern är 2 år om några månader och har behövt hjälp att somna varje natt sedan hon föddes (ja och så vaknar hon 2-5 ggr/natt fortfarande där 2 gånger hänt några enstaka ggr). Hon ammades till sömns till ca 7-8 månaders ålder (gick i princip inte få henne att somna på annat sätt, med undantag av vagnen) och sedan dess genom att jag håller om henne/ligger bredvid.

Mitt råd är att allt blir bättre med tiden, stå ut och gör det bästa av situationen. T.ex om ni har så liten säng får din sambo/man sova någon annanstans så ni får plats!

Lycka till!

Här har du en till som hade det jobbigt ;)
Jag ville gärna slå någon hårt när denne berättade
hur man skulle göra för att lillen skulle sova som en stock.:D

Min bebis hade inte alls läst sina läxor kan jag lova.
Han somnade för natten vid 03 ca och sov som en stock
till 12 på dagen.
Vi hade väldigt skumma tider jag och lillen.
Han hade problem med magen också och var jätteledsen
mellan 20-24 nästan varje kväll.
Ju äldre han blev desto lättare gick det (så det finns hopp ;))

Idag är han 3 år och 7 månader.
Sover i sin egen säng, i sitt eget rum.
Men jag ligger fortfarande hos honom tills han somnar.
Det brukar ta en sisådär 10-15 min beroende på om vi läser saga
eller inte.

Jag kan inte påstå att Sam har varit lätt att lägga heller. Och är inte lätt nu heller för den delen. Han är snart tio månader. I början somnade han vid 23-tiden. Vid 6 månaders ålder flyttade han tillbaka till att somna mellan 19 och 21 och det är väl där vi är nu ungefär. Men han gör ALLT för att inte somna. Han bökar runt som en hel vildsvinsflock på grönbete. :D

Mitt senaste trick är att släcka sovrummet helt, stänga dörren och bara lägga mej i sängen. Han sover i vår säng och madrasserna ligger på golvet, så han hoppar runt ett tag. Ammar lite/kravlar runt/ammar/bökar mer sen blir han trött och somnar när han ammar. Detta kan ta allt mellan 5 minuter och en timme. Verkar han inte alls trött går vi upp igen och tränar på att klättra i trappan eller nåt annat ansträngande ;)

Jag läste lite på anna Wahlgrens hemsida men fick ont i magen, inte min stil. När jag får min spjälsäng ska jag testa tassmetoden.

Förlåt, men vad skönt att höra att vi inte är ensamma.

Ger upp egen säng! Hon får väl ligga och snutta till 1 om nätterna :grin: Då kan jag åtminstone sova till och från tills hon somnat. Att gå och vagga henne är bara jobbigt när man själv är trött. Eftersom att vi går och lägger oss när hon är trött vilket är oftast runt ca 22, skillnad om hon ville sova vid 20. Sen hoppas jag den här perioden går över så hon somnar snabbt vid amningen på kvällen igen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 918
Senast: G-uldlock
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 374
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 015
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Jag tänker skriva och berätta här bara för att jag undrar vad som drabbat mig. Troligen ett virus, det är det ju nästan alltid, men...
Svar
7
· Visningar
1 371
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod