Sovrumsinredning

Rie

Trådstartare
Har länge gått i funderingar om att göra om i sovrummet. Jag skulle gärna ha i lite orientalisk stil men kruxet är att sängen är vit och golvet är nästan vitt. Kan man få till något sådant ändå ? Varmrödaktiga tapeter och vad mer?
Bambu?
Gardinerna, vilken färg?
Vi har en hel del saker åt kinahållet, de är vita eller svarta.

Åsikter?
Tips?

Sv: Sovrumsinredning

Kan du inte slipa bort den vita färgen och betsa/lacka sängen i nån varmt brunröd nyans. Överkast, kuddar och gardiner i skimrande, glansiga tyger i vama o mustiga nyanser som mörklila,vinröd alt mörkare turkos eller mörkt klar-orange.

Sätt upp ett stort silverfat som gärna ser lite antikt ut,
antingen på väggen eller luta det mot väggen.

Ha orientaliska ljuslyktor både på bord och hängande i olika höjder från taket, jag menar lyktor i olika färger, färgat glas tex eller i mässing tex med stansade hål i olika mönster.

Överhuvudtaget mycket mustigt, varmt och glimrande med mycket levande ljus är orientaliskt för mig.

Svart,vita kinagrejer går bort för mig,
det passar inte in i en orientalisk stil för mig iaf.

Kika gärna in på indiska, de har väldigt mkt fina grejer, överkast etc som är orientaliskt.

Hoppas det blir fint!

Ps, kanske kan du täcka golvet med olika slags mattor för att dels 'mörka ner' och dels få det ombonat.

Vet ju inte hur din sänggavel ser ut, men skulle det inte gå att sy ett överdrag i tyg till den? Kanske dra på-varianten till själva huvudändan och så drapera nederdelen?

Har nåt gammalt minne över hur nån kompis byggde egen sänggavel av spånskiva och tyg. Kanske kan vara ett alternativ, så kan du plocka tillbaka den vita om du blir less på orienten?

Indiska är ett bra tips, de har massor av fina saker till trevliga priser.

Har faktiskt funderat på ett överdrag men vet inte riktigt vilket material och vilket slags tyg som passar bäst.

Glömde lägga till lite grejer som du kan ha med i din "orientlook" i förra inlägget:
sammetstyger, paljetter, skira tyger blandat med tunga som tex sammet, trädetaljer, rökelse, stenar och silverdetaljer, gulddetaljer
(tex väggtryck/målning, tavelramar etc i guld)

För att svara på din andra fundering;

Det finns folk här på buke som gjort egna tygklädda sänggavlar och om du googlar lite så hittar du nog hur många ritningar och varianter som helst.

Det enklaste om du nu vill helt slopa din vita möbel är väl att ställa den i ett förråd och ta en mdf-skiva som är lika bred som din säng
(sätt din sängbotten på ben alt medar först om den låg i sängram innnan) och så kapar du till den så den blir så hög som du vill ha den.

Limma fast stoppning på sidan som kommer vara mot din säng
- förslagsvis skumgummi- så tjockt som du vill ha gaveln djup så att säga.

Sen klär du med ett tyg som du häftar fast med häftpistol baktill på mdf-skivan.

Förslag på lämpliga tyger.. hm.. ptjaa.. endast fantasin sätter stopp antar jag,
vill du så kan du nog ta sammet för lite orientkänsla,
eller linnetyg, eller sånt möbeltyg man klär om soffor å fotöljer med.

Kan visa lite bilder på färger jag förknippar med orientsovrum :)

Ellos_Sovrum_orientalisk_w229h0.jpg

20sovrum_59399w.jpg

ilva16_530.jpg

Ytterligare tillägg :p ;

Orkideér, elefanter, buddhafigurer och tavlor på
de olika hinudistiska o buddhistiska gudarna, som typ
Ganesha brukar man väl också se hos folk som inreder lite
orientaliskt.

Och levande ljus, massor av blockljus på fat, ljuslyktor och hängande lyktor! :idea:

Såg nyligen ett inslag från "äntligen hemma" där dom gjorde om ett trist vardagsrum tilll just ett indisk/orientalisk.
Tror golvet var ljus parkett, och sedan målade han taket och ena väggen i en lila indisk färg.
Tror den andra väggen fick vara kvar (beige/vit). Iaf, en vit soffa hade han in, och sedan mycket ljuslyktor och sånt. Svarta/mörkbruna hyllor och tv bänk. Sedan två stora taklampor i korg material. Snyggt som attan blev det!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 110
Senast: Mineur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 329
Senast: lundsbo
·
Hemmet Efter att en kompis skickat bilder på tapeter till sitt hus blev jag inspirerad och skulle vilja göra något med väggen bakom sängen i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 746
Senast: Zinfernia
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 780
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar