Sövning av valp..?

B

**BORTTAGEN**

Jag måste ta bort analsäckarna på min valp, eftersom att hon annars kommer få stora problem med dom. Hon tömmer dom extremt ofta, och det luktar MYCKET värre än vad det normal brukar göra :crazy: Det går inte att vara i samma rum som henne på minst 1 timme, om man inte är väldigt tålig för äckliga lukter.

Och vad jag förstått så sövs hunden då, eftersom det är en operation. Nu undrar jag vad ni tycker om sövning av valpar?

Hon är 5 månader gammal nu.

Jag ska prata med våran Vet. imorgon och få höra alla risker med det hela, men det är intressant med andras erfarenheter och åsikter om det hela :)

Jag tänkte samtidigt passa på att klippa och bränna klorna. Rasen får väldigt långa pulpor naturligt, ofta så att det klickar när dom går, trots att man klipper så att pulpan bara har en hinna över sig en gång i veckan :crazy: Jag vet ju att klorna växer ut igen, men eftersom pulpan blir mycket kortare då så kan man kanske få chansen att hålla efter dom så korta.

Det enda jag känner till är en Labradorkusin. Hon var 6 månader när hon blev påkörd av en bil och blev sövd och rejält opererad.

Tja man söver ju barn också så... Varför inte?

Man klipper av klorna i pulpan (Eftersom det görs under sövning så gör det ju inte ont på hunden) och bränner sedan där. Det är så jag fått lära mig att man kan göra, har dock aldrig gjort det själv på någon av mina hundar. Då ska man få en chans att hålla klorna kortare, och så växer dom långsammare. En kompis bekant gjorde alltid det på sina hundar som valpar, så att hon fick det lättare att hålla dom korta ganska lång tid framöver. Växer gör dom ju ändå, men då kan man ju klippa som vanligt där, precis intill pulpan, bara det att pulpan är kortare så klorna blir inte längre.

Herregud vad jag svamlar, förstår du något alls? :crazy:

Jag menar det, så länge man vet exakt vikt och kondition på hunden så borde det inte vara några problem. Men jag var inte säker så jag frågade Buke, som alltid! :D

Det är inte större risk att söva en valp än en vuxen hund. I ditt fall tror jag t.o.m att det är en mindre risk, då storvuxna raser som fullvuxna brukar kunna ha något större problem vid sövning.

Det finns alltid en risk när man söver, men det är faktiskt väldigt sällan det går fel.

Mvh
Duvan

Tack! :bow:

Nu ska jag bara hoppas på att försäkringsbolaget håller med oss om att hon faktiskt har problem med detta..

Om en hund har stora problem med att tömma analsäckarna brukar man rekommendera operation, annars måste man in till veterinären med jämna mellanrum och få dem tömda.
Jag tycker du ska prata med din veterinär, som du skrev.
Att söva en valp brukar inte vara nåt problem, men eftervården av en analsäcksoperation kan vara lite krävande (inte varit med om det själv, men har haft "patienter" på kliniken).
Att man bränner pulpan har jag inte hört talas om....däremot att man kapar pulpan när man klipper på en sövd hund och sen har i blodstillande medel bara.

Min hunds problem är att hon inte kan sluta tömma dom. Tömmer alldeles för ofta för att det ska gå att leva med henne på det viset hela livet :crazy: Det är just därför jag vill ha bort dom, eftersom dom ändå inte har någon funktion.

Det borde ju räknas som provlem också när det är åt andra hållet, som hos min.. Att istället för att behöva gå till Vet. och tömma ofta, så måste min valp tömma dom MINDRE. Annars kommer jag att få gå till Vet. varje vecka, och DET blir dyrare i längden, onödigt dessutom..

Apropå kloklippningen så har jag hört både metoderna. Vissa bränner och vissa använder blodstillande. Vet inte alls vad som används mest, då jag aldrig gjort det själv förut. Men jag vill få chansen att hålla hennes klor så korta som möjligt..
Klipper minst en gång i veckan, oftas runt 3 ggr. Då klipper jag precis in till pulpan, men ändå växer pulpan och blir längre. Både fult, och inte bra för hunden om pulpan blir för lång..

Precis, man kanske skulle hitta på mer och ta allt på en gång :D ;)

Näh, min bebis ska inte fixas mer än vad som behövs! :)

Tittar jag med mikroskåp kan jag kanske hitta det! :D

Vi har inte kommit fram till Vet. så det blir till att ringa på Måndag, eller gå dit, och boka tid istället :)

Man vill inte ta tandsten i samband med
operation eftersom det frisätts så mycket
bakterier som innebär en onödig risk.
Så tyvärr är det inga pengar att spara där.

Ah just det, det har du rätt i :)
Om jag kommer ihåg rätt så var det tal om att ge antibiotika vid munsanering av hund med hjärtproblem. Men minnet är inte det bästa :o

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 457
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 993
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur