SOS! Hästen åt en giftig svamp -vad göra???

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja han verkar vara lite udda min häst... Idag gick jag en promenad med honom och mitt på en stig står det stora flygsvampar. Vad gör han? Jo han slukar den största i ett nafs och jag ser ut såhär: :eek: verkade visst tycka det var gott.

Vad gör jag nu då? Ingen verkar ju veta hur han kommer att reagera. Pratade med en vet som funnits i branschen längre än jag funnits på jorden och han hade aldrig hört talas om att hästar äter giftiga svampar.

Ingen feber än så länge, verkar må hyfsat, lite seg kanske för att vara han. Tydligen tål renar giftiga svampar? Fast han är ju ingen ren utan en häst.

Ja... han upphör då aldrig att förvåna mig, vet inte om man ska skratta lr gråta.

Sv: SOS! Hästen åt en giftig svamp -vad göra???

Kan du inte ringa vidare? Ring distriktsvet. eller ditt närmaste djursjukhus och se om dom kan luska fram något?

Jag har ringt och ringt och ringt. Men ingen verkar veta riktigt.

Håller koll på honom, ser om han skulle blir dålig. Men jag har då inte märkt nått -ÄN iaf.

Men jo jag försöker luska vidare. tacksam för fler svar och gärna erfarenheter med knäppa hästar som äter giftigheter.

Finns något som heter giftcentralen eller liknande.
Dit kan man ringa om sådant

Tack för tipset!! Attans att jag måste ringa mellan kl 10:00 och 19:00 och samtalet kostar 25 kr, fast det är det ju värt alla ggr om jag får svar.

Flugsvamp tar väl ett tag, men sedan har den förstört organ som inte går att reparera. Måste googla, men jag vill minnas att det tar upp till 10 dagar innan symptomen märks.

Här finns en sida med giftsvampar; var det röd eller lömsk flugsvamp? http://www.svampguiden.com/giftsvampar_lista.asp

Där står också om de olika gifttyperna t ex:
---
Minst ett par arter flugsvampar och spindlingar innehåller cellskadande gifter som kan orsaka livshotande skador på lever eller njurar. Det är främst gifterna Amatoxin och Orellanin som orsakar de allvarligaste svampförgiftningarna.

Kännetecknande för dessa är att symptomen ofta uppträder först efter 8-24 timmar, och ibland kan det dröja ända upp till 2-3 veckor(!!) innan de första symptomen kommer (Orellanin). De drabbade kan då komma att bli beroende av kronisk dialys eller njurtransplantation.
---

Det som svampguiden skriver gäller människa och det är inte alls säkert att hästar reagerar likadant.

Ta alkohol tex. En häst är full i flera dagar medan en människa är bakis redan dagen efter....

Förutom reaktionerna, så väger en häst betydligt mycket mer än en människa så koncentrationen i blodet blir lägre. Många faktorer att ta hänsyn till.

Hoppas det går att få fram något vettigt från något större djursjukhus, eller från giftcentralen (fast har inte de bara koll på människor??)

Ja, det är precis vad jag menar - det gäller ju att kolla med någon som vet vad det har för effekt på hästar.

En stor röd flugsvamp var det :(. ja det fick jag höra att det kan ta tid innan man ser några symptom. Men jag är mest orolig över hur han ska reagera. Kommer det att påverka njurarna? vet inte. Han är en rätt stor islandshäst. Och ja det är inte första gången han stoppar i sig mysko grejer. En gång åt han upp en tom plastpåse som jag tappade.

Varför reagerar inte renar på giftet? De blir tydligen bara lite lulliga, hoppas att det är lite så med hästar. Vet du? Någon?

Senast ändrad:

Jo jag hoppas verkligen det. Kollade giftcentralen där de hänvisade till en agriaveterinär. Som jag fattade det ska ha koll på gifter hos husdjur, hoppas de vet nått om hästar och svampar då.

I vissa fall är hästar känsligare än människor, medan det i andra fall är betydligt högre tolerans (se tantens svar).

Hoppas du i alla fall får svar så du har ett hum om vad som väntar.

Ja hoppas de inte är lika känsliga som vi när det gäller svamp, hoppas, hoppas. Får se om jag får nått svar på svampforumet, ska ringa runt mer imorgon, börjar med giftcentralen.

Jaha, känner mig som en hönsmamma ibland. Börjar från början...

I förrgår: Jag går i skogen med min häst, på en stig ser jag på håll stora röda flugsvampar. När vi kommer närmre slukar hästen en av den, tror den största. Jag blir förkrossad, förvånad och rädd, vad händer nu, tänker jag. Får bråttom därifrån. Hade jag varit lite smart hade jag kollat upp svamparna lite bättre innan jag ritade fan på väggen. Iaf. så går kvällen åt grubblerier, pratar med massor av folk och ingen vet något. Sover oroligt. Vaknar dock lugn på morgonen och åker till stallet på en gång, direkt på den stigen där jag var dagen innan. Har med mig stora svampboken och kan konstatera att det inte alls var nån flugsvamp. Men vad är det för svamp då? Jag funderar och söker men hittar inte riktigt.

Senare på dagen får jag veta av mamma att det mest troliga var att det var en mandelkremla, i boken står det "utmärkt matsvamp" och enligt mamma en väldigt god svamp.

Samma röda färg som flugsvampen, fast utan tratt, skulle kollat upp det bättre. Men en mandelkremla har inga vita prickar på sig och de hade dem vist! Fast det berodde på att det var skavt bort, kanske av djur och blivit vita prickar därför. Hittade en väldigt liten svamp som inte hade en enda prick.

Kan konstatera: 1. han har bättre koll på svampar än mig. 2. Jag måste kolla upp fakta lite bättre innan jag börjar oroa mig. 3. Jag har en oerhört smart häst, fast det visste jag iofs redan innan.

Ja det var det.

Typiskt ett sånt här läge då man gläds åt att ha fel....
eller hur ;)

Jo absolut! jag kan ändå inte låta bli att bli irriterad på mig själv. men mest glad och lättad är jag, verkligen!

Solskenshistoria !
Ang Renar ( Jag kan ha fel !) Dom har ju fler magar än hästarna så det kanske hinner förstöra gifterna ! ?

Hej från Hambo

Å så skönt att det inte var en giftsvamp!!! Jag vet precis hur du känner dig. Jag fick totalnoja förra hösten när jag trodde att min hund hade ätit giftspindelskivling, som verkligen är sjukt farlig. I mitt amatöröga såg svamparna vi hade på tomten precis ut så. Jag hade nog fått magsår innan jag tog förnuftet till fånga och tillkallade en svampkunnig kompis. Det visade sig att det vi hade hemma var någon helt ofarlig liten skivling.

Jätteskönt att det inte var ngn fara. Jag blir dock lite bekymrad oavsett i och med din redogörelse, att det ska vara så svårt att få fram snabb info från kunnig/vet/giftcentral hur en sån situation (om det verkligen varit flugsvamp) påverkar hästen och vad man ska göra. Men skönt som sagt att det inte gällde dig i detta läget!

Fick detta svar nyligen från veterinären.nu:

Citat:

"Mig veterligen finns det inga rapporter om att flugsvamparna skulle orsaka förgiftningssymptom hos häst. Flugsvampen orsakar störningar i nervsystemet, men är inte dödlig för människa. Troligen måste en häst äta riktigt stora mängder flugsvamp innan han får symptom. Idisslare tål även giftiga svampar, men deras matsmältningssystem är helt annorlunda än hos häst och människa."

Vilket är det bästa svaret jag fått hittills. Nu spelar det egentligen ingen roll då det inte var nån flugsvamp trots allt, men det hade ju kunnat vara en och då är det ju bra att veta.

men ja det verkar inte vara helt klart med vad som exakt händer och jag hoppas att jag inte blir den första med att veta, nu får det va nog med drama ;).

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 389
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 088
Senast: lizzie
·
Hundhälsa I tisdags kväll fick min älskade Abbe somna in. Ute på landet där han alltid mådde som allra bäst. Fem år och fyra dagar. Den orättvist...
Svar
11
· Visningar
1 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka