Sorterar varje höstrå!!

T

Tooveee

Hoppas den här tråden ligger i rätt forum nu! :angel:
Nu har jag börjat upptäcka att min sköthäst Edith sorterar höstråna innan hon äter upp dom, dv.s hon puttar undan dom grövre stråna med mulen och tuggar i sig dom små stråna. :crazy: någon som vet varför hon gör detta? Hon går ute med hösilagebal och får hö inne på kvällen också och hon gör samma sak ute och inne! Har bara blivit lite fundersam eftersom de andra hästarna inte gör det och hon gör exakt samma sak med all annan mat! När jag ska ge henne ett t.ex äpple, nosar hon först igenom det ordentligt, smakar litegrann och oftast spottar hon ut det?! :crazy: Jag brukar då ge det till dom andra hästarna i stallet som mer än gärna äter upp det. Likadant med sockerbitar,morötter osv. :confused:
Hahah är det bara jag som har en enormt kräsen häst? :angel:

Sv: Sorterar varje höstrå!!

Hur ofta är tänderna kollade?

Det kan vara något hon får för sig bara, eller så känns det inte riktigt hundra i munnen. Äter hon de grövre stråna sen eller ligger de kvar i boxen på morgonen? Äter hon ordentligt annars, är hon lagom rund och fin?:)

Hur ofta är tänderna kollade?

Det kan vara något hon får för sig bara, eller så känns det inte riktigt hundra i munnen. Äter hon de grövre stråna sen eller ligger de kvar i boxen på morgonen? Äter hon ordentligt annars, är hon lagom rund och fin?:)

Du jag har faktist ingen aning, har bara skött om henne två månader nu. :)
Jag har för mig att dom ligger kvar på morgonen också, hahahhaha hon är tjock som en ballong! :love:
Hon rids inte eller motioneras på nåt sätt och äter obegränsat med hö- det säger sig självt! :angel:

Mjo hennes ägare har sagt att hon är ganska kräsen men jag ska höra med henne om när hon kollade hennes tänder sist. :) Tack för tipset!

Om den är fet och får hur mkt hö som helst är det nog bara att hon vill äta det gottaste:) Tar det inte slut finns det ju ingen mening med att fylla magen med sånt som inte är lika smaskigt. Men tänderna är ju bara att kolla iaf. :)

Min häst gör samma sak. Dock sorterar han ut dom tunna stråna och äter bara dom grova. Det gör att det tar evigheter för honom att äta, och ca 25% av allt hö vägrar han att äta upp så det får slängas. Tänderna kollade, har även snackat med vet. om detta, han tror att det bara är något han fått för sig. Inget fel på höt, han gör så oavsett vilket hö man ger honom.
Lite jobbigt är det eftersom att hästen ä så svårfödd och det tar så lååååång tid för honom att äta.
Ibland om höt är extra tunt så dyker han ner i högen, kraffsar runt lite med hoven och mulen, sedan tittar han upp på mig med en min som säger "FY!! Vad är DETTA?!:mad:"
:love::love:

Om den är fet och får hur mkt hö som helst är det nog bara att hon vill äta det gottaste:) Tar det inte slut finns det ju ingen mening med att fylla magen med sånt som inte är lika smaskigt. Men tänderna är ju bara att kolla iaf. :)

hahah mjo det är förstås! :laugh:

Edith är en vääääääldigt kräsen och "speciell" häst! :angel: lite ... konstig! xD

En av mina är tvärt om. Inget plock i halmen här inte utan hon verkigen äter det med en förfärlig aptit, trots att grovfodergivan inte är så snål till en 142 cm hög häst. :D (Äter ca 8 kilo ts)

detta är ju helt naturligt. En häst som betar gör ju så, titta hur skickligt med mulen de väljer ut vad de ska beta av. När de betar av ett område tar de de finaste stråen först. sedan betar de av området igen och tar de grövre.
Att din häst gör så med höet tyder på att hon har gott om eller fritillgång på stråfoder vilket gör att hon har friheten att ta de finaste stråen utan att behöva gå hungrig. en häst på låg stråfodergiva och hög kraftfodergiva är annars ganska snabb på att glufsa i sig allt fort.
Jag tycker detta tyder på att din häst verkar må bra:laugh:

Haha okej, det kändes skönt att höra! ;)
Men hon är vääldigt kräsen! Hon brukar bara vika bort huvudet och snegla lite smått på den där "äckliga äppelbiten" som jag tagit med mig! xD Det är ABSOLUT inget fel på den då alla andra hästar äter av den men hon minnsan, ska alltid visa sig vara förnäm! :angel:

Vi har en som nästan blir förolämpad om man försöker ge honom godis. Det är jätteäckligt tycker han. Han har nog aldrig någonsin fått godis i sitt liv förut, och så kommer vi och försöker lura i honom, så farliga saker som äpplen och morötter:D

Hans kompis däremot äter allt, även saker som hästar inte ska äta, han har snott lunchmackor och godispåsar ifrån personalen, och helst äter han upp själva pappåsen med (om man inte är snabb att ta av honom den), och det är bara för, att han har så himla bråttom, att han förmodligen inte känner efter vad det smakar. Så vi har vart tvugna att sätta upp en skylt, att man inte får lägga saker för nära hans box, för han når väldigt långt med sin ormhals, och vi vill ju inte att han ska bli sjuk, bara för att han smällt i sej en påse eller liknande.

Hehe, Precis så där var min 4-åring när vi hämtade henne i början på året, hon såg verkligen förolämpad ut om man la morötter, betfor eller något sånt i krubban, hade nog inte sett en morot i hela sitt liv. Men nu har hon lärt sig äta både morot, äpple och betfor! :)
Föresten såg jag ett av dina inlägg från 2006 :o Du frågade om någon hade en häst e. Flush u. KAPSULKA. Jag hade hand om en med JUST den stammen i 8 fina år, fick tyvärr ta bort honom i början på den här hösten :cry: Men det var iallafall en vacker, älskvärd och mycket speciell häst! Kul att höra att någon har/hade en med samma stam! :)

Vad synd för dej, att ni måste ta bort honom:(. Vår store kille lever fortfarande, och är också väldigt speciell, lite tillbakadragen men nyfiken och världens snällaste (han gillar för övrigt bananer). Honom kan man sätta upp en treåring på och lita på att han tar hand om på bästa sätt, han anpassar sej efter den som sitter på ryggen. Det är annat än de andra vi har, de är mer vilda än tama, och en av dem stjäl allt han kommer åt:p.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 251
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 213
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Lingon
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka