Sv: Sorg?
Jag beklagar sorgen! Sedan får jag hålla med de andra att det är väldigt olika hur man reagerar, det finns inget rätt eller fel.
Själv var jag tvungen att ta bort min häst för 2,5 år sedan. Han blev de senare åren av sitt liv väldigt avmagrad på vintern och det var svårt att få honom att hålla rätt vikt. Jag förberedde mig inför en avlivning framåt hösten för jag trodde inte han skulle klara en till vinter så bra. Nu blev han akut dålig i benen när vintern ledde mot sitt slut, det förvärrades mycket på en dryg vecka. Från en vanlig hälta till att han knappt kunde stå på benen alls. Så det blev ett snabbt beslut om avlivning.
Jag mådde otroligt dåligt den sista veckan, vågade knappt åka ner till stallet för att jag var rädd att han blivit sämre, att veterinärens ordinerade dosering av smärtstillande inte skulle hjälpa tillräckligt, osv. Jag förberedde mig nog mentalt för en avlivning, även om jag kämpade för honom ett tag.
När det väl var dags så upplevde jag en stor lättnad. Ledde ut honom själv från stallet. Han var sig själv, så glad och pigg. Det var helt okej att lämna över honom och gå oväg. Det var väldigt skönt resten av dagen, att veta att han slapp lida mer. Det tog några dagar för mig att inse att jag aldrig mer kommer se honom. Var tvungen att hålla mig borta från hästar i 1,5 år efter det. Numera kan jag hålla på med hästar igen, men att tänka på eller prata om min älskade ponny går inte. Jag börjar gråta varje gång. Det känns som att det alltid kommer finnas ett tomrum. Såren läker inte, man lär sig bara att leva med det..
Nu känner jag att det blev lite utdraget, men hur man reagerar är individuellt, också hur man hanterar det efteråt. Vissa måste hitta på saker, tänka på annat, medan andra tar det väldigt lugnt och snarare mår sämre av att inte få tänka.