Son som ibland spyr efter maten...

Texaz

Trådstartare
Då sonen är vuxen lägger jag inte det här under förälder....

Nu har det fler gånger hänt att sonen spytt efter att han ätit. Olika maträtter och jag kan inte komma på några gemensamma ingredienser:crazy:

Har funderat på laktos, men han verkar ju tåla mjölk annars?

Någon som känner igen det och har något tips??

Hände senast sent i går kväll och han mår fortfarande illa, säger att han ofta gör det utan att han kräks med:confused:
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Mår man illa ofta, utan synbar orsak, så ska man kontakta vårdcentralen.
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Det kan vara magkatarr. Kontakta vårdcentralen direkt på måndag så att de får reda ut vad felet är.
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Magkatarr har jag också funderat på, dock kan jag inte se vad orsaken skulle vara?

Sonen vill själv INTE åka till läkare, har inte fått nån vidare hjälp tidigare... Ska dock försöka övertala honom
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Magkatarr har jag också funderat på, dock kan jag inte se vad orsaken skulle vara?

Sonen vill själv INTE åka till läkare, har inte fått nån vidare hjälp tidigare... Ska dock försöka övertala honom
En vanlig bidragande orsak till magkatarr är stress, dessutom kan matvanor spela in mer eller mindre. För min egen del är stress direkt avgörande, maten (innehåll och måltidsvanor) har liten eller ingen betydelse. Men strängt taget finns det ett rätt brett spektrum av saker som kan orsaka det du beskriver - allt från rätt triviala åkommor till mycket allvarliga. Om sonen inte vill söka läkare tror jag det är viktigt att han fullt ut förstår vidden av det ställningstagandet.
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Uppsök sjukvård!! Väldigt svårt att veta.

Men kräks han efter maten så antar jag ju att det är matkräkning (?) MEN annars säger både färg, mängd och konsistens en hel del om vad det kan vara som orsakar detta.

T.ex. svart kaffesumpsliknande kräkning=blödning.

Eller gul/grön kräkning - gallan.......Bara för att ge ett exempel.

Uppsök sjukvård är mitt råd!! Där kan man ta prover, skicka in er på "bukobs" om det så behövs.
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Har själv haft samma sak i perioder ett par gånger, enligt läkaren var det irriterad magslemhinna och det gick över efter 14 dagar med losec. Har i och för sig återkommit några gånger så något står väl inte helt rätt till.

Men losec är väl bara att knata in på apoteket och köpa, kan väl inte göra någon skada och prova direkt? Och se till att försöka äta lite "snäll" mat.
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Din son behöver absolut uppsöka läkare.

Min mamma hade problem med illamående och kräkningar i många år, hon hade en skadad lever (pga tidigare cellgifter vid behandling för cancer). Det kan finnas många orsaker till illamående/kräkningar, de kan vara allvarliga...
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Det har dock varit långt mellan kräkningarna, illamåendet kommer oftare.... Misstänker dock att det delvis kan vara stressrelaterat, även om sonen inte tycker att han stressar så upplever jag honom ofta som stressad och orolig :crazy:
 
Sv: Son som ibland spyr efter maten...

Det skriker galla, jag har exakt samma symptom! Skitsvårt att ha koll på vad exakt man inte "tål" då det kan variera. Men ägg, avokado, fläskkött, tomat, paprika, korv, olivolja, gurka, yoghurtaktiga livsmedel med mer än 5% fett, nötter, äpple osv. Jag måste undvika i princip allt fett jag kan och äta mycket c-vitamin för att ens fungera.

Kontakta läkare och KRÄV utredning, det kan sitta i sten att få rätt hjälp tyvärr. Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 073
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271
Kropp & Själ jag har länge funderat på om jag ska göra en sådan här tråd. Jag vet inte varför jag gör det, mest för att få skriva av mig. Kanske har...
Svar
13
· Visningar
1 389
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp