Sommarvila

Min pålla kommer att vila sammanhängande 1 vecka i sommar när jag ska åka på semester. I övrigt blir det lite lugnare än vanligt men träning hela sommaren. Våra går ute dygnet runt nu och traskar mycket, så det funkar för henne att vila. På vintern vill jag inte låta henne vila för då blir hon en liten bomb..:nailbiting: Tävlar dressyr på LA-nivå.

Ingen sommarvila utan rider snarare mer då för att försöka hålla hullet hyffsat på min otroligt lättfödda :D
Har vi hållt igång mycket under året så brukar han få några veckor i november (tråkigaste månaden enligt mig).

Min häst får ingen regelrätt sommarvila i år då jag tycker att han blivit så pass gammal att hans kropp inte behöver 2 månaders sammanhängande vila. Däremot får han året runt ett antal kortare viloperioder på en vecka eller två. Under den tiden aktiveras han inte alls, annat än 14 timmars hagvistelse med kompis. Hästen är 9 år och tränas/tävlas på lätt nivå.

Tidigare har han fått minst 6 veckors sommarvila och ca 3 veckor på vintern :)

Min går ute dygnet runt från det att vädret är så pass stabilt att de kan det (maj) tills det går åt andra hållet (halva oktober förra året, men det beror ju lite på hur hösten blir). Är på "regelrätt bete" juni-augusti. Ställer inte av henne, dels för att hon blir psykiskt knäpp av att stå och hittar på tusen andra sätt att få ut sin energi, som att hoppa ut ur hagen, dels för att jag i så fall av egen bekvämlighet låter henne vila på vintern när allting ändå är bajs och dels för att livet i sig kommer göra så att hon tvingas stå ändå i perioder. Det har varit ett helvete de här åren när hon varit unghäst, och varit "tvungen" att vila, dels för att jag då ställt av henne x antal månader, sen har det hänt något ganska omgående efter att jag börjat sätta igång henne som gör att hon måste stå igen. Hela hennes treårs-år försvann i princip av planerad vila som gick över i ofrivillig vila av olika skäl.

Vi rider ungefär fem-sex pass i veckan, men oftast är minst ett av de passen en avsutten promenad. Tränar och tävlar dressyr på basic nivå (lätt C-lätt B), och hon tränar hoppning med en annan ryttare ungefär en gång varannan vecka (dock är tanken där att hon ska träna upp sin rutin med nuvarande ryttare för att sen kunna hoppa lite gymnastikhoppning/små hinder en gång i veckan med mig), annars rider vi ut.

Hästapållen går på bete från juni till slutet av augusti, eftersom betet ligger i närheten av inackoderingsstallet (5 min gång) så rids hon nästan som vanligt, mestadels för att man inte ska få en luftballong hem till hösten sedan :P Rids 3-5 gånger i veckan, varierande mellan dressyr och mestadels uteritter just nu, ingen tävlingsnivå här utan mest hobby då pållen är gamling och ointresserad ryttare.

Min får ingen vila med flit om man säger så. Däremot är hon väldigt känslig för insekter och jag har svårt för värme. Därför blir det mest korta promenader och lite longering, avskyr att ha häst på sommaren! Vår och höst ska det vara :)

Hur gör ni när hästen får sin semester? Ställer ni av hästen helt i x antal veckor eller tar ni någon lugn runda ibland?
Hur länge låter ni er häst vila och på vilken nivå är ni på?
Mina hästar får ingen sommarvilla, det är ju på sommaren stallet/ ridning/körning är som trevligast. Det blir vintervila istället, ställs av kanske 2-3 veckor i sträck, alternativt nån vecka där jag känner att det behövs utöver det.
Har hobbyhästar.

Skolans hästar får lite varierande, men alltid ca 1-2 veckor helt avställda mellan terminsavslutningar och sommarläger. Under semestern är det lite varierande hur de går, vissa vilar helt medan andra motionskör, allt beroende på individens behov. Vid jul/nyår får de också 1-2 veckor helt avställda. Under terminerna kan de få viloveckor om det verkar behöva det( inte alla samtidigt såklart)
Skolans hästar jobbar hårt under terminerna och tävlas aktivt.
Edit: Vilan är nog mer för knoppen än för kroppen, det sliter lite på hästarna att vara skolhästar och de behöver en break från eleverna, inte från motionen egentligen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar