Sommarvila

Igen, varför? Är det du eller hästen som mår dåligt av att den vilar? Det måste väl ändå vara upp till varje hästägare att avgöra hur länge den har sin häst på bete eller vila? Jag tycker att det är märkligt att säga att man inte borde ställa av sin häst mer än fyra veckor rakt av. Det finns så många variabler att ta med i beräkningen att ett generellt antal veckors vila inte går att säga.
Fast det är ju ingen nyhet direkt att hästar faktiskt mår bättre av att röra sig av många skäl, deras kroppar är inte gjorda för att stå still såpass mycket som dom gör i våra hagar. Dom håller bättre av rörelse. En frisk vuxen privathäst har egentligen inget behov av hagvila i många veckor.

Dock som sagt om man har en stor kuperad hage som gör att hästarna rör på sig tillräckligt så är det väl okej att ställa av dom men väldigt få har den hagmöjligheten.

Sen kanske hästen fixar det psykiskt att bara stå i hagen i ett antal veckor men fysiskt gynnar det inte en frisk vuxen häst.

Hur gör ni när hästen får sin semester? Ställer ni av hästen helt i x antal veckor eller tar ni någon lugn runda ibland?
Hur länge låter ni er häst vila och på vilken nivå är ni på?
Jag är på hobbnivå. Hästen, eller ja... Jag trappar ner av praktiska skäl. Jag anser inte att min ridning är så påfrestande att vila behövs :)

Alla hästar jag haft har fått några veckors heltids-vila (självklart med dagligt hagmys, visitering och uppsyn) både sommar och vinter. Jag åker oftast bort ett par veckor under någon av sommarmånaderna och i december så då blir det automatiskt att dem får vila. Men mina hästar har alltid haft stora hagar och stimulerande hagkompisar under vilorna.

Sen kan hästarna få vila då och då av andra orsaker. Tex. har min 2 åring fått stå i 3 veckor nu i sommar för att hämta sig mentalt och lägga på sig. Dock går han i en 15 ha stor kuperad hage med massa andra lekfulla stimulerande unghästar så hade han inte haft det så hade jag inte låtit honom stå längre än en dag. Hästar som går i minihagar utan en aktiv flock bör aldrig stå helt tycker jag. Dem måste röra sig får att producera ledvätska och hålla sig fina i kroppen. En timmes skrittur om dagen räcker, huvudsaken att man ser till att hästen alltid rör på sig på något vis.

Fast det är ju ingen nyhet direkt att hästar faktiskt mår bättre av att röra sig av många skäl, deras kroppar är inte gjorda för att stå still såpass mycket som dom gör i våra hagar. Dom håller bättre av rörelse. En frisk vuxen privathäst har egentligen inget behov av hagvila i många veckor.

Dock som sagt om man har en stor kuperad hage som gör att hästarna rör på sig tillräckligt så är det väl okej att ställa av dom men väldigt få har den hagmöjligheten.

Sen kanske hästen fixar det psykiskt att bara stå i hagen i ett antal veckor men fysiskt gynnar det inte en frisk vuxen häst.

Ja, en frisk vuxen häst mår bra av att röra sig och nej, den har egentligen inget behov av en längre tids helvila. Det jag vände mig mot var undertonen av skuldbeläggning av den hästägare som väljer att ställa av sin häst en längre period. Jag anser fortfarande att det är upp till varje hästägare att besluta hur man vill göra med sin häst. Är hästen inte fångbenägen eller sjuk på annat vis som gör att den behöver hållas igång jämt tycker jag inte att det per automatik är dåligt att ställa av sin häst en längre period.

• Gilla
Reactions: Ray
Ja, en frisk vuxen häst mår bra av att röra sig och nej, den har egentligen inget behov av en längre tids helvila. Det jag vände mig mot var undertonen av skuldbeläggning av den hästägare som väljer att ställa av sin häst en längre period. Jag anser fortfarande att det är upp till varje hästägare att besluta hur man vill göra med sin häst. Är hästen inte fångbenägen eller sjuk på annat vis som gör att den behöver hållas igång jämt tycker jag inte att det per automatik är dåligt att ställa av sin häst en längre period.
Jag tycker dock inte det finns något skuldbeläggande av hästägare som ställer av hästen i någons åsikt i denna tråden. Man måste ju få skriva vad man själv anser är bäst för hästarna utan att det per automatik blir att det tolkas som ett skuldbeläggande.

Det är väl självklart att det alltid är upp till varje hästägare huruvida den vill ställa av sin häst eller inte men det ändrar inte på det att det är bäst för en frisk vuxen häst är att röra på sig på olika nivåer året runt. Det är främst för hästägaren som hästar ställs av på vila, och det är väl inget helt fel i det att man som hästägare kanske känner för att ha "ledigt" från ridningen osv en period, men för hästens del hade det ultimata varit att hålla igång på ett eller annat sätt hela året.

Jag tycker dock inte det finns något skuldbeläggande av hästägare som ställer av hästen i någons åsikt i denna tråden. Man måste ju få skriva vad man själv anser är bäst för hästarna utan att det per automatik blir att det tolkas som ett skuldbeläggande.

Det är väl självklart att det alltid är upp till varje hästägare huruvida den vill ställa av sin häst eller inte men det ändrar inte på det att det är bäst för en frisk vuxen häst är att röra på sig på olika nivåer året runt. Det är främst för hästägaren som hästar ställs av på vila, och det är väl inget helt fel i det att man som hästägare kanske känner för att ha "ledigt" från ridningen osv en period, men för hästens del hade det ultimata varit att hålla igång på ett eller annat sätt hela året.

Jag tror att du och jag egentligen är överens, men jag uppfattade en underton och högg. Kan ha överreagerat och ber då om ursäkt. En frisk vuxen häst mår bra av rörelse, men jag tror inte att samma vuxna friska häst blir sjuk av att inte bli riden under en period.

Hej!

Min vilar inte sommartid, och inte vintertid heller. Hon brukar skada sig minst 1 gång/år och får vila i samband med det. Hon har spatt så hon ska helst inte stå helt, så även vila brukar innebära skrittpromenader och ibland lite arbete från marken och är i såfall kanske 2 veckor i november/december när vädret/underlaget är som minst motiverande att rida i.

I år går hon dessutom på bete så då blir det definitivt ingen vila, vill inte riskera att få en badboll.

/Lavinia

Hur gör ni när hästen får sin semester? Ställer ni av hästen helt i x antal veckor eller tar ni någon lugn runda ibland?
Hur länge låter ni er häst vila och på vilken nivå är ni på?

Mina vilar på vintern, hela januari och halva februari brukar det bli, sommaren blir det ridning förutom om jag åker på semester.

Däremot måste jag säga att när det gäller min unghäst så drar jag mig inte för att låta honom vila nån vecka då och då, han är alltid finare efter en kort vila. Precis som han har smält det vi gjort innan och tänkt över det, men det är bara min känsla.

Mina går alltid ute dygnet runt, när de stod på box kände jag en större press att rida eller sysselsätta dem.

Igen, varför? Är det du eller hästen som mår dåligt av att den vilar? Det måste väl ändå vara upp till varje hästägare att avgöra hur länge den har sin häst på bete eller vila? Jag tycker att det är märkligt att säga att man inte borde ställa av sin häst mer än fyra veckor rakt av. Det finns så många variabler att ta med i beräkningen att ett generellt antal veckors vila inte går att säga.

Ur min synvinkel som har en häst, som jag rider och kör, blir det givetvis tråkigt att ställa av den så länge. Men hästen tror jag knappast bryr sig. Han tycker det är trevligt med jobb, men minst lika trevligt att gå ute och äta gräs och hänga med polarna.

För att återgå till trådens ämne. Jag har gjort flera varianter, från att hålla igång så gott som dagligen till total vila 6-8 veckor. Allt beroende på livssituation, hästens ålder och hälsostatus och eventuell tävlingsplanering. Just nu går min ute på bete och arbetas ca 5 dagar i veckan. Han fick två veckors vila i våras och kommer troligen att vila igen till hösten/vintern. Just nu är vi mitt i tävlingssäsong och det passar dåligt att ställa av.

Som sagt så är det vad jag tycker och har upplevt. Min häst och hästen innan de har båda gått på bete UTAN att bli ridna i 3 veckor och mot den 4e veckan när jag kom så insåg jag att varken min dåvarande eller nuvarande mådde bra av att stå. Det här kan självklart varieras från häst till häst, men det här forumet är en sida där man ska skriva ut SINA erfarenheter. Och båda mina 2 har efter någon vecka saknat att bli ridna. Såklart får alla göra som dom vill men ur min synpunkt så skulle jag inte ställa hästen på bete utan någon aktivering i mer än 4 veckor;) om du inte tycker likadant skiter jag fullständigt i men det här är min åsikt!:)/ tack

Jag funderar lite på om jag ska ställa av min helt några veckor framöver eftersom jag kommer jobba väldigt mycket eller om jag ska låta någon annan rida honom under den tiden.

Hästen är snart fem år, går ute 24/7 med andra hästar och stödfodras.

Jag läste någonstans att det var bra att ge hästen några veckors sammanhängande vila om året så hästen kunde läka ut eventuell påbörjat till inflammation m.m. Sen vet jag inte hur mycket det ger
Är hästen bara fem år gamal så tycker jag absolut du kan ställa av den med gott samvete ett par veckor.
jag lät min häst få sommarvila ca 1 månad, fram tills hon var 4, sen var det väll ca 2 veckor mest för sakens skull när hon var 5-6 efter det så har jag aldrig planerat in någon sommarvila.

Jag tillhör dom som tycker att vila får dom ändå, uruselt väder att rida i, underlag som inte håller att rida på, mina egna sjukdagar mm.

Mina har fått sommarvila. Ena har tävlats och tränat under våren och en annan är inriden och har sommarlov nu, ska fortsätta vidareutbildningen efter sommaren.

Bra att jag har någon på min sida:bump:

Sagt och gjort. Hästen sparkad i hagen, samt trampat en sko snett. Vila åtminstone tills skon är på rätt :-(. Sen får vi se hur allvarligt sparkskadan är...

Mina hästar (just nu en) brukar vila 3 veckor på sommaren när de ändå går ute.
Mest för den mentala biten, de arbetar rätt hårt under säsong och för min egen del, jag vill också vara fri några veckor om året.
Det blir aldrig vilor pga väder eller annat under tävlingssäsong, jag har en plan och jag följer den och därför kan de få ett break under sommaren och bara vara hästar på stora ytor och med typ åtta kompisar.

• Gilla
Reactions: Ray
Min häst vilar okt-feb pga att jag tycker det är jobbigt att försöka hålla igång i mörker, kyla och lervälling alt frusna, knockliga vägar eller slät blankis (barfotahäst = inga brodd). Han går på lösdrift i flock i stora kuperade hagar och jag har faktiskt aldrig märkt att han tappat varken kondition eller muskler under vilan.
Eftersom han har så lång vila på vintern så får han ingen vila på sommaren (kanske en vecka om jag åker bort), det är ju på sommaren det är härligt att ha häst och rida! Ljust ute till midnatt, bra underlag, varmt och skönt, rena, blanka hästar som inte behöver hackas fram ur ett skal av lera eller fastfrusen snö innan man kan lägga på sadel.

Vilar ca 3 v på sommaren. För att jag vill ha ledigt... Hästen kvittar det. Gillar hagen men gillar att jobba oxå!

Min häst fick vila 2 veckor nyligen pga semester, nu när jag är hemma igen kommer jag att sätta igång igen. Men hon går på bete och är det mycket insekter och varmt får hon vila mer i sommar. Har inte tillgång till ridhus eller så och hon är jättekänslig för insekterna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar